Vatten & Avlopp
Porky: Nu funkar det... köpte nya slangar i plastutförande, dessa var lätta och montera och blev täta vid första försöket :) Tack för hjälpen!
rogge_vvs_pl: [citat] Någon måste väl känna till var den är? Förre husägaren, granne mm? rogge
007: Problemet löst. Jag köpte stödhylsor och stoppade i, samtidigt drog jag ur PEXen lite grann vilket visade sig fixa problemet med dåligt flöde. Antagligen hade jag tryckt i slangen för långt i T-kopplingen, vilket gjorde att det blev en strypning i flödet.
mmed: Jepp, något liknande var det jag behövde. Inte just den, men något liknade som oxå fanns på Sigro sidan bredvid. "Inhuggningsmuff" eller "Sadelgren för betongrör" verkar båda vara prylar för mig. .... är sånt här kul eller är det kul? :)
snuttjulle: Halvkoppling är väll ganska vanligt och har funnits länge så det måste vara någon annan del i detta som är nytt och som inte funkar som det ska. Risken är ju att säljaren inte själv vet hur den skulle monteras och du där fått fel anvisningar.
rogge_vvs_pl: Byt köksavloppet till ett nytt, där finns det uttag för att koppla ihop diskmaskinens avlopp. rogge
Danne_Bobo: Se mitt inlägg under "ännu en novis". Har själv en 30 tals villa iof med befintligt bad men vi har nu byggt nytt på ovan våningen. Från Över vån rakt ner till källare c:a 6 m tämligen rakt fick jag ett pris på c:a 14 000, då skulle han också montera vattenledningarna i badrumet inkl material. Har efter mycket surfandet i detta forum beslutat mig för att dra rören själv, rören har
JonasHolm: Hej! Då får jag tacka för alla tips och råd. Speciellt tack till spikmas för bilderna som inspirerade dragningen. :) /Jonas
fubar: [citat] Hur påverkas trycket av att leda vattnet till övervåningen? Antar att det måste påverka negativt?
taklagsfest: Har en blå vattenrenare som står i källaren, egen brunn med hydrofor. I dag på morgonen så stod hustrun i duchen när plötsligt vattnet tog slut. Fick krypa ur sängen, på med morgonrocken och gå ner i källare (höjd 1,40) :( . Fick nästan en dusch själv när jag öppnade dörren. Den övre infästningen i behållaren var av och vattnet sprutade överallt. :o. Finns det någon som
MathiasS: Om jag tolkar infon på VVIs hemsida så fanns det bara 300 certade gubbar i december förra året (enligt någon ny norm) och då är det ju rimligen inte ett så stort problem med försäkringsbolaget. Däremot är det ju så att för att branschen ska få kalla det en "Säker Vatten" installation så ska man vara certifierad - och det är väl ok.
MatildaSofia: Möss är ju äckliga. Klart du ska ha nät. /Dagvattenrörnätsproffset
David: Tack för infot. Kontaktade Centro som säljer detta. De sa att det ännu ej var typgodkänt i Sverige och att de därför inte sålde till privatpersoner ännu. De hänvisade till Byggtillbehör som var något slags generalagent för Unidrain vilka påstod att Unidrain nu var typgodkänt för svenskt bruk. Kostnaden för en komplett enhet låg mellan 4-5.000. Talade med en kille som monterat
ma-bor: Tack för svaren, vi kommer att flytta rören till väggen, vi gör det när vi bygger om kök och badrum på våningen över.
MathiasS: Posterna har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18360]Detta ämne[/link]
robban44: Ok då det kommer upp rör som helt uppenbart skall anslutas till stuprören så är det ju säkert dagvattenrör. Frågan kvarstår dock, kan ju inte vara hälsosamt med allt detta vatten intill husgrunden och att montera på lövsilar och ansluta stuprören kan ju inte vara något mödosamt arbete eller är det en överlämnandepresent till nybyggaren?
hempularen: Tomma golvbrunnar kan ge samma resultat. kan ju också vara läge att kontrollera att det är tätt i avloppskopplingen till stolen. På så gamla installationer brukar det vara en sorts kitt som tätar. kanske har spruckit.
fredrikochemma: Det var ett snabbt svar, tack. jag hoppades att jag bara skulle behöva en pump, men jag var inet säker... Planeringen kan fortskrida...
TorparErik: Jag hade först en mulltoa i mitt torp. Jag upplevde samma problem som valter. Därför har jag faktiskt köpt en separett villa 9000 som fungerar väldigt bra. Rekommenderas!
rogge_vvs_pl: [citat] Visst kan du anlita någon annan att göra det, men varför betala för något som den förste ska göra? rogge
Henke_S: Hej Har samma problem har en borrad brunn (djup) pumpen sitter nere i borrhålet . En tanke jag fick var att det kanske är fel på rördragningen någonstans dvs. mindre dim. in än ut . Bara en dum tanke kanske mvh/Henke
Fein: Jag behöver tips om en bra avloppslösning när man som i mitt fall bor uppe på ett berg fast i en sänka. Det finns ett ställe där tomten lutar ut från huset fast allmänningen där bak är ett kärr med vad som verkar vara ganska långsam avrinning. Förstår att det är svårt när man inte vet hur tomten ser ut men kanske någon har samma problem med att infiltration verkar funka mindre
PeCam: Hej, vad du nu heter. Det bruna keramiska röret du har bilat sönder kallas oftast för höganäs. Det du måste göra är att skarva röret där det har spruckit eller gått sönder, du kan inte laga det keramiska röret. Kapa det keramiska röret med en rondell försedd med "stenskiva" vanlig rondell kapskiva duger inte. sedan behöver du övergång från gjutgärns röret till det nya röret
tigersag: Pratade med mitt försäkringsbolag angående HANS GROHE´s IBOX Som privatperson har man tydligen ett större utrymme rent lagligt bara man installerar denna enligt gällande regler :-/ Har nu beställt HG inbyggnads blandare, takdush mm. kommer att köpa IBOXén här i sverige då jag hoppas få svensk installationsanvisning. Jag gör jobbet själv med sunt förnuft och kontroll lucka på
MrWest: Hej! Någon som har tips på en pumpautomat/jetpump som inte bara har en minimal sketen liten mutter att skruva loss för tömning av pumphuset, utan ett rejält hål, gärna med riktig gänga som går att sätta en rejäl ventil eller liknande på för intelligent tömning utan verktyg och annat j-lskap. Den står i ett pumphus där det blir kallt, då menar jag kallt, inga -2 utan -35 och det
Schwingen: Behöver du mer info, så kan jag varmt rekommendera VVS installatörernas Teknikhandbok 2006 ;) http://www.vvsi.se/index.php3?use=publisher&id=1560&lang=1