Är det någon mer än jag som funderat på att det låter olika i blandaren när det kommer varmt respektive kallt vatten ur den. När jag vrider på varmt så tar det ett tag innan varmvattnet kommer och då ändras också ljudet. Är varmt vatten "mjukare" än kallt eller påverkas ljudet av att metallen i kranen utvidgar sig när den blir varm?

Andra teorier eller någon som vet?
 
Kan ju bero på att varma vattenmolekyler är kvickare och anpassar sig till ojämnheter i materialet/röret enklare än kallt vatten. Lite som när du häller varmt vatten i slasken. Det låter mycket "mjukare". En personlig teori, som sagt.
 
Eller så har du lite lägre tryck på varmvattnet eftersom det får gå en längre väg med mer motstånd.
rogge
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.