33 474 läst ·
18 svar
33k läst
18 svar
Lyfta upp slangar ur djupborrad brunn
En fundering - i avvaktan på den praktiska erfarenheten som jag får på lördag - vad väger en slang med vatten när den ligger i vatten? Dvs. den del av slangen som befinner sig under vattennivån i borrhålet, väger den någonting? Om det står högt med vatten i borrhålet borde det inte vara så tungt att lyfta upp en slang, eller????
Sture Björk
Sture Björk
Inte så länge som vattenpelaren är under eller i samma nivå som vattenpelaren i brunnen... rinner vattnet ut i botten så borde det inte vara så tungt att dra upp den...
Finns däremot vattnet kvar i slangen så är det redigt tungt, drog lite i min slang (65 m med 10 kg pump i botten)
Finns däremot vattnet kvar i slangen så är det redigt tungt, drog lite i min slang (65 m med 10 kg pump i botten)
Får man bara loss manchetten runt hålet och får isär kopplingarna i brunnen, så är det nog inte så svårt att dra upp slangar och ejektor. Testade det stax innan jul... Hade riggat med traktor och lastare, men när allt var löst så var det bara att springa iväg över gräsmattan med den. En bra idé med en bilfälg eller något som behåller en vettig radie på slangarna. Att byta backventilen på ejektorn är den lätta biten. Jag tyckte att det svåra var att få dit kopplingarna på slangändarna som går in till huset igen.
Som tidigare sagts så rinner vattnet ur allt eftersom du drar upp slangarna, om backventilen är kass.
Som tidigare sagts så rinner vattnet ur allt eftersom du drar upp slangarna, om backventilen är kass.
Klicka här för att svara