3 485 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
brunnsprotokoll
Rätta mig om jag har fel, men visst skriver man ett brunnsprotokoll i samband med att man borrar brunnen? Har nyligen köpt och fått tillträde till ett hus med enskilt vatten (borrad brunn). Bad om att få brunnsprotokollet vilket kom en dryg vecka efter tillträdet. Brunnen borrades enligt tidigare uppgift från säljaren 2004, men brunnsprotokollet är daterat 2005-XX-XX. Ett antal uppgifter saknas, t ex vem som borrat brunnen. Jag vet med 99 procents säkerhet att brunnsprotokollet inte skickades till SGU i samband med att brunnen borrades, eftersom jag kontrollerat det med SGU. Jag tror alltså att protokollet skrivits i efterhand, och undrar hur pass mycket man kan minnas korrekt när man inte ens lyckas skriva rätt årtal. Vattnet är tjänligt med anmärkning pga ytbakterier, och jag vet vad det beror på, och hur jag ska åtgärda det, och det kostar inte en förmögenhet. Men jag gillar inte att brunnsborraren/säljaren inte skickat in brunnsprotokollet till SGU, det är de faktiskt skyldiga att göra enligt lag!
Klicka här för att svara