3 230 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
avlopp
hej!
har börjat få björkrötter mellan skarvarna i avlopps systemet och det har lett till att jag fått total stopp 2 ggr... hörde att man kunde "relina" rören men vet inte var jag ska vända mig till bor söder om sthlm....
nån som känner till nån bra firma???
har börjat få björkrötter mellan skarvarna i avlopps systemet och det har lett till att jag fått total stopp 2 ggr... hörde att man kunde "relina" rören men vet inte var jag ska vända mig till bor söder om sthlm....
nån som känner till nån bra firma???
Hej!
För att relina så måste du ändå gräva upp ca: 7 meter om du ska kunna trycka in en 6-meterspipa av 110mm rör. Är det en lång sträcka som du ska relina så kan det bli problem om det är väldigt mycket rötter eller om gamla röret fallit ihop. Man kan i värsta fall kapa rören så man får 3 meterslängder och sedan använda en skarvmuff.
Men det är inte alltid det lyckas, man brukar prova men det räcker med att cementröret gör en liten krök så är det stopp.
Sen är frågan om du har vattnet gående brevid avloppet vilket är det vanliga. Och om du har cementrör så har du troligen ett galvat rör för vattnet, och om det är fallet så bör man byta det samtidigt. Men då måste hela sträckan grävas.
För att relina så måste du ändå gräva upp ca: 7 meter om du ska kunna trycka in en 6-meterspipa av 110mm rör. Är det en lång sträcka som du ska relina så kan det bli problem om det är väldigt mycket rötter eller om gamla röret fallit ihop. Man kan i värsta fall kapa rören så man får 3 meterslängder och sedan använda en skarvmuff.
Men det är inte alltid det lyckas, man brukar prova men det räcker med att cementröret gör en liten krök så är det stopp.
Sen är frågan om du har vattnet gående brevid avloppet vilket är det vanliga. Och om du har cementrör så har du troligen ett galvat rör för vattnet, och om det är fallet så bör man byta det samtidigt. Men då måste hela sträckan grävas.
Det finns firmor som gör relining av avlopp. Då sprutar de nån slags epoxyplast invändigt i rören. Tror dock att detta fungerar dåligt på gamla betongrör, fulla med rötter.
Hade jag varit du så hade jag grävt upp, och bytt vattenservis samtidigt, om den inte redan är bytt.
Hade jag varit du så hade jag grävt upp, och bytt vattenservis samtidigt, om den inte redan är bytt.
Klicka här för att svara