Skulle haft varmt och kallt vatten ut till den gjutna garageplattan. Varmvattnet skulle tas från bostadshusets vanliga varmvattenberedare (som ligger inne i huset runt 4 m från garageplattan) och kallvattnet avleds inifrån bostadshuset (går ner genom bostadhusets bottenplatta och ligger nergrävt och kommer upp i betongen i garageplattan). Tyvärr drogs bara kallvatten ut till plattan av misstag... Dock år det så att det är ett ganska tjockt kallvattenrör som går ut, typ 32 mm innediameter.

Jag vill helst undvika att behöva sätta en varmvattenberedare i garaget och det går inte att dra nya varmvattenrör utan att skada grunderna.

Skulle man kunna lösa detta genom att dra ett tunt varmvattenrör inne i kallvattenröret? Känns inte som att värmeförlusten skulle bli märkbar när man väl spolar varmvatten på de 4 metrarna som det är ut till garageplattan? Varmvattnet skall inte användas till att spruta med slang etc, det behövs inte speciellt mycket eller högt tryck (bara tillräckligt för att duscha egentligen).

Finns det något att annat att tänka på om man skulle försöka sig på en sån här lösning? Är det överhuvudtaget genomförbart? Mkt tacksam för synpunkter från kunniga.

Tack på förhand!!!

Funkar nog inte. Vattnet kommer att kylas av tror jag. Jag skulle kunna plocka fram termoböckerna och räkna, men det verkar jobbigt.. ;)

Verkar i såna fall smartare att dra två PEX-slangar i röret. En för varmt och en för kallt.

Japp, två pex-slangar borde du kunna dra igenom. Kanske med hjälp av draglina.

Ska du ha dusch i garaget? Är det bara ett tvättställ, eller liknande kan du ju montera en liten genomströmningsberedare. De kräver oftast 2, eller 3-fas dock.

Risken är att det blir ljummet och ljummet istf varm och kallt!

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Varmvattenberedare är annars inte så tokig lösning. Tillverkar vatten när du vill och bara så mycket som du behöver med minimala produktionsförluster. Väntetiden på varmvatten från behållare i huset kan annars vara långa då hela ledningen skall värmas först .... och vattenförbrukningen ökar.
Vad värmer du vatten i huset med?
Förhoppningsvis inte med en elpatron ;)
gaia

Tack för kommentarer! Värmen i huset (golvvärme) och vattnet värms av en frånluftsvärmepump Nibe 310 Fighter (byggt ett Myresjöhus och det är väl oftast standard med en sån eller 360 beroende på storlek). Yes, det skall vara dusch och toalett. Jag har kallat det för garageplatta men det kommer förmodligen (99,9%)att byggas 37 kvm gäststuga/generationsboende och varmförråd istället för garage. Hoppar över garage helt och bygger carport i anslutning till byggnaden istället.

Det är väl egentligen inte så dumt med vv-beredare. Tycker dock att det känns onödigt att installera en stor burk som skall dra egen ström när bostadshusets varmvattenberedaren står och puttrar så nära...Om tonårstjejen skall bo i gäststugan kommer det att duschas varje dag.

Om det inte kostar nåt extra rent driftsmässigt att ha en vvberedare så är jag beredd att ta själva initiala investeringen (som ju inte behöver bli alltför blodig). Men det vore tråkigt att ständigt ha dubbla driftskostnader. Vad tror ni, att strunta i att belasta bostadshusets vv-beredare och att istället köra en liten 30-litare (som ständigt står på), tar det ut varandra i löpande kostnader?

Det kanske skulle funka med en sådan varmvattenberedare som värmer vattnet när det behövs. Alltså en liten beredare som sitter i direkt anslutning till tappstället.

Den drar ju bara ström när varmvattnet används...

Vet dock inte vad de kallas.
Någon annan här på forumet kanske kan bistå med det.

/Jonas

det är en genomströmningsvärmare (som talas om i ett inlägg högre upp). Jag har sett sådana monterade för blandare i tvättställ (själva blandaren var en värmare). Men aldrig för dusch. Kanske finns någon som ger tillträcklig effekt.

En sådan mojäng har 2 fördelar, den tar mycket lite plats, och den har i princip inga förluster av energi, efterssom den bara drar ström just när man tappar upp vatten.

En negativ sak är att den då istället drar väldigt mycket ström, de brukar gå på 2 eller 3 faser. men om du ändå kanske har en egen undercentral (el alltså) i garaget så borde det inte vara något problem.

Annars tror jag att förlusterna från en modern varmvatten beredare är ganska måttliga. Dvs det är inte så himla dyrt att ha den på hela tiden. Kostnaden uppstår när man tar ut vatten.

Är det aldeles säkert att det inte går att få till ett nytt rör. Om man borrar ut från plattan snett ut i en grop man gräver. Så borde inte plattan behöva riskeras.

Hmm, en sån genomströmningsvärmare skulle kanske lösa problemet. Dock behövdes 2x400V enligt http://www.focusvarme.se/index.asp?id=4&productID=13&categoryID=3 för att få så mycket varmvatten att det räckte för att duscha (11kW ger typ 6 l per minut, minsta varianten på 2 liter per minut gick på 1x230V). Det är framdraget el från elskåpet i huset till garageplattan. Antar att det blir nån form av elcentral även i gäststugan men om det går att skrämma upp elen till 2x400v kan jag inte avgöra.

Problemet med att lägga rör är främst i bostadshuset. Röret till garageplattan går ner från vattencentralen ner i en betongklack i vår tvättstuga/groventré. Om vi skulle lägga ett rör till måste vi nog bila upp delar av det kaklade golvet i tvättstugan osv. Känns bara för jobbigt. Dock hade det varit det bästa tror jag...

Ska du ha dusch ute i garaget, så hade jag rekommenderat att montera en vanlig beredare där. Genomströmningsberedare brukar funka dåligt i duschar..

Sätt termostatbladare i huset och du kan dra ut tempererat vatten till garaget, det gjorde jag till bastun.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.