Hemmakatten
Hemmakatten: I Stockholms kommun får man betala extra om man leder ut dagvattnet till kommunens nät. När vi bodde där fick vi skicka in en blankett där vi intygade att vårt dagvatten inte belastade kommunens nät och fick då sänkt avgift. Kanske är det liknande i din kommun. En stenkista kan då löna sig bra.
4 svar · 3,3k läst
M
Maria_Niclas: Tjenare byggers. Tänkte bara kolla om det e någon som har erfarenhet av Waterboss reningsfilter och då särskilt 700 modellen. MVH Snickaren
0 svar · 3,3k läst
R
Rena: OK! Jag är osäker på om dom är hårda eller halvhårda, så jag tar nog stödhylsa för säkerhets skull. TACK!
2 svar · 2,2k läst
Lagavulin
Lagavulin: Hej! Har haft detta problem i båda köken jag monterat. Vattnet från diskmaskinen sitter ju som normalt över vattenlåset under diskbänken. När sedan DM (diskmaskinen) spolar så skjuter den upp lite vatten och annan skit från disken i lilla veckade slangen till breddavloppet som sedan lägger sig där och ruttnar. Löste det aldrig i förra huset så jag pluggade helt enkelt breddavloppet
0 svar · 4,5k läst
Lagavulin
Lagavulin: Hej! Min lösning lyder... Integrerad maskin med någon/några cm kaåpad plastunderlägg och ca 5mm fräst slits i underkanten på sockeln som då kan släppa ut vattnet på golvet. Syns knappt men fungerar. Magnus
5 svar · 3,1k läst
B
TN-Funkis: Välkommen i klubben trögt varmvatten. Andersmc gav bra svar på dina problem, om du har "gamla" kranar typ med separat varm/kallvattenkran är "kranskäglorna" till 99% gjorda i mässing med gummikudde, dessa sväller upp lite när du skruvar på vattnet då vattnet först är kallt för att sen bli varmare och då utvidgas även kranskäglorna lite. Om nu toa/tvättstuga märks mest så är
2 svar · 3,4k läst
N
Norra_S: Skall passa på att dra lite rör när jag ändå har golven uppbrutna. Har ett utrymme på 170 x 145 cm som jag har tänkt att pressa in både dusch, WC och handfat. Golvbjälkarna i det utrymmet är 45x170 mm. Känns inte bra att perforera dessa med avloppsrör både kors och tvärs. Om jag drar dessa avloppsrör under golvbjälkarna, hur isolerar jag då dessa? Behöver jag det? Avluftningen,
0 svar · 16,4k läst
M
matte_s: Ett tips är som någon tidigare nämnde, att isolera bättre och lägga en värmekabel mellan röret och isoleringen ( en rak sträng under röret som tejpas ), på den biten som du vet fryser. Ett lite dyrare alternativ är att du bygger om systemet så att du kan sätta in en cirkulationspump så vattnet ständigt är cirkulerande. Fördelen är att du inte behöver tappa så länge för att
5 svar · 8,7k läst
M
matte_s: Några deciliter vatten tror jag inte gör så mycket skada. Och har du kört en byggfläkt dessutom så ska det normalt inte vara några problem. Det hade varit en annan ska om det hade stått och läckt en längre tid och att det hade handlat om större mängder vatten. Se bara till att det är tät så ska det inte vara några problem. / Mvh Matte
3 svar · 10,7k läst
S
Stefan_h: OK.. Halvhårda blir de... Ska jag bara få tid att åka till rinkaby oxå.. :D Har ju inte så långt.. typ 2,5 mil.. ;)
6 svar · 4,9k läst
E
El_-micke: står oftast i källaren jämte vatten pumpen............bör vara lättåtkomlig då den behöver inspekteras några gånger om året
1 svar · 4,7k läst
R
rogge_vvs_pl: [citat] [citat] (min fall) betyder att det är minsta lutningen på ledningen för att den ska vara självrensande. Slutsats är att större fall godkänns! Hur det görs är upp till en själv att bedömma, ni har väl bra lösningar som jag kan se. rogge
5 svar · 2,3k läst
F
Fille3: Hej Fick överta ett radonfilter från Polarvatten som gått i konkurs. Undrar om nån har elritningar och ev inkopplingsritningar. gärna om nån kunde skicka ev bilder. Tacksam Fille
0 svar · 3,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Märkligt att du inte fått något svar. Men det kan bero på att kommunen inte vet om din mark är lämplig för en infiltrationsanläggning. Du måste göra, precis som du skrev, en geologisk undersökning av marken för att se att den är lämplig för en sådan anläggning. Vad gäller sluten tank för toan, så är det olika från kommun till kommun. En del tillåter det och anddra inte.
1 svar · 1,9k läst
snuttjulle
snuttjulle: Visste killarna från Malmbergs att det va en spettsbrunn?? Om jag fattat den metoden rätt så behöver de inte vara djupare än 6 meter så det kanske är spettsen han kommer till.
5 svar · 5,1k läst
S
sigpl: Jag byggde en nisch i väggen som jag fuktspärrade. I denna ställde jag sedan min cistern (Gustavsbergs Triomont). Framför den, som innervägg, satte jag en oljad ekskiva, som jag monterade toastolen på. Skivan lät jag inte gå ända ner till golvet, jag släppte en 10 mm. Skulle det hända något så rinner vattnet ut i springan under skivan. Klinkergolvet lät jag gå hela vägen in under
1 svar · 3,0k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Nej, helt stopp är det inte, men det rinner undan för sakta. Med tanke på avståndet ner till kröken (max 50 cm), och storleken på rensluckan (ganska stor) så kanske jag kommer ner med någon form av rensborste t.o.m. Skall testa det. Ska också kolla på högtycksslangen nästa gång jag kommer till JULA. Återigen tack för alla tips!
7 svar · 7,2k läst
Lagavulin
Lagavulin: Välbärgat folk ja! I vårt hus bodde högerns partiledare från 1920 till slutet av 60-talet. Hans son 84 år bodde här till förra sommaren så man kan gott säga att man hittat mycket roligt i gömmorna. Vad sägs om svarta latexkalsonger? :o
8 svar · 4,0k läst
G
Gusen: Mer miljövänligt, och billigare tror jag, är att använda koncentrerad spolarvätska i golvbrunnar och vattenlås. Annars gäller som sagt att tömma systemet.
4 svar · 3,7k läst
O
__OJ__: Skane erik! jag har precis satt in Luft vattensystem, tror du att el blir billigare då eller? Frågade en försäljare och han sa att man ska ha en pump bara den 3000 kr så funkar det inte utan så! Kan man vara säker på att det gunkar utan?
12 svar · 10,8k läst
I
irenebyggare: Hålet för golvbrunnen skall sågas upp med en sticksåg, diametern du skall ha står på anvisningen som fäljer med brunnen. glöm inte att förstärka golvet där du sätter brunnen. Tar du en brunn med utlopp nedåt så kan du gå under trossbotten fram till ditt befintliga avlopp, det är den enklaste och vattensäkraste lösningen. Rördiametern skall vara minst 75 mm, standard är 110mm
4 svar · 6,6k läst
snuttjulle
snuttjulle: Är det bara åt det hållet en tillbyggnad kan ske så kanske man kan se det som att antingen så tar man kostnaden för ny brunn nu eller när det händer något med den du har och tar kostnaden då. Det behöver ju inte vara så att det händer något med brunnen på många år och då är det ju ingen fara.
6 svar · 6,7k läst
R
rogge_vvs_pl: Eller köp en klämringskoppling och som du kapar in vid läckaget! rogge
6 svar · 24,7k läst
·
P
Porky: Det låter ju rätt så vettigt, men jag har testat att sätta gummimanchetten som man fick med WC-anslutningen och sen trycka i ett 110 rör... det verkar inte funka. Blir förbannat trångt. (Försökte nog i en halvtimme både med och utan såpa).
2 svar · 7,3k läst
·
T
thomasd79: hej funkar T_röret som finns på rinkabyrörs hemsida? Det heter Beulco T 32 det står ingenting om inv gänga.
3 svar · 6,0k läst
S
SkaneErik: Hej och välkommen till forumet! Nja, om det är en plattvärmeväxlare du skall ha så finns juh alltid NIBE Tappman, www.nibe.se . Dock är det fruktansvärt överpris för en plattvärmeväxlare, en pump och en flödesvakt, tycker jag! :o
1 svar · 3,6k läst
L
lob: Hej jag skulle nog ändå försöka byta isolering. I mitt hus(se ovan) har kutterspånet sjunkit ihop med den följd att jag har en oönskad "luftspalt" under alla golv. Detta i kombination med Lättbetong-väggar(30 cm) och valv som leder kyla in under golven särskilt under längre kallperioder ger ordentligt kalla golv även på "andra" våningen. Svårt att åtgärda utan att lyfta golven
13 svar · 5,4k läst
S
sjuan: Ingen?
1 svar · 1,6k läst
galento
galento: Tack för svaren,det var nog en fjäder som var sönder i tryckströmbrytaren(till vippan som slår till el-brytaren)Denna verkade utmattad då den gick av när jag kollade grejerna efteråt.Men bra tips Alla namn upptagna,det ska jag försöka komma ihåg.Den nya brytaren var av samma fabrikat(Telemecanique) som den gamla så det finns ju brukbara delar på den,så den får väl sparas ett
3 svar · 17,4k läst
H
hempularen: Själva golvbrunnen (den nya) lär ju vara djupare än vad ditt utrymme är. Så där tror jag att du blir tvungen att bila lite. Sedan beror det kanske på om du får atg i en med utloppet högt, så röret kan ligga ovanpå betongen.
6 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.