Vatten & Avlopp
Hemmakatten: Låter som ett rimligt och bra pris JCS fått. Vi hamnade på ungefär samma.
hasse_h: Tack för tipset. Ser ju ut att vara flexibelt och bra. Verkar dock bli betydligt dyrare... men jag ska kolla närmare på detta. /Hasse
El_-micke: brukar ju ligga en övergång i påsen med instruktionsbok mmm >:(
Snozzi: "Förhöjningsstos Falu 100/120 mm" för 28:- samt en "Gummimanschett wc 120/110 mm" för 42:- tror jag skulle kunna lösa dina problem. Dessa saker är plockade från sigro.se Ev. behöver du 2 st gummimanschetter. En i ditt befinliga rör om det inte redan finns samt en i den nya förhöjnignsstossen för att täta mot toalettstolen. // Snozzi Mostvarande produkter finns hos fler leverantörer.
Hjortfot: Har funderat på liknande lösning men väljer att dra ett separat rör pga att jag vill undvika onödig kondens och ev is ("frysning") i skorstenen vid kall väderlek. I värsta fall finns kanske risk att fukten "drar" ut sot från insidan av skorstenen så att fogarna missfärgas på utsidan. Råkade ut för detta när jag bytte till effektivare oljebrännare, tog bara nå´n vecka... Inte hela
ppalm: Så här kan den se ut. Det tog ett tag för att få min att lossna. det är bara att jobba med den. Alternativt kan man ta isär den och putsa rent och smörja med siliconfett. http://infoweb.esbe.se/files/50895/Esbe%20Spare%20Parts%20BLV%2015.pdf Det kan ju vara så att du har aggresivt vatten som gör att den gror igen. Och om du nu tvunget måste byta den så installera ordentliga ventiler
Henrikxx: Hej, Befinner mig i samma situation, d v s planering av installationer för en tillbyggnad. Min novisa förståelse är: - Det tillför inget att dra flera separata rör utan det är mer praktiskt samt billigare att dra en stam med flera separata kopplingsledningar till div installationer - Huvudstammen ska dimensioneras efter erforderligt flöde, d v s dimensionen beror på antalet
Skogsbananen: Eller så tar man en slang, skär upp, trär över röret och på men slangklämmor.
rogge_vvs_pl: Eller varför inte göra som man brukar göra! Byt kranbröstet mot ett med ett uttag på. http://www.vvsguiden.se/catalog/?command=showTreeBranch&nodeId=5199 rogge
Stefan_h: Man får inte göra så kallade dolda kopplingar inne i väggar o bjälklag, de skall sitta så att om det blir en läcka ska vattnet rinna ut i våturymmet så har jag förstått det hela. Kan man inte dra nya röra från fördelningspunkten?? Så har vi gjort här. Dragit nya rör hela vägen ifrån fördelningen där vattnet kommer in i huset.
gaia: [citat] Det är ingen fara med att dricka legionella..... men man ska undvika att andas in den - största smitorisken finns i duschen :(.
Skogsbananen: Så här ser det ut. [bild] Jag tänker bila upp lite av golvet runt handfatsavloppet och ansluta ett T-rör ca 20 cm ner. Sen drar jag ut avloppet under väggen. (Jag ska ändå lägga nytt kakel på golvet.) [bild] Här kommer det ut under plankan närmast tröskeln. Plankorna kommer lyftas och avloppet läggs längs med väggen till köket som ska vara strax höger om bildens kant.
Kluraren: "Dessutom, så snurrar min vattenmätare åt båda hållen och kostnaden för ev backflödande vatten vid tryckutjämning av varmvatten måste vara försumbar. Det är väl lika illa att släppa övertrycket i avloppet." Det handlade inte om övertryck vid uppvärmning av vatten för det är en skitsak. utan det är när trycket på gatan pendlar som det blir en del i onödan. fick ett pris på
Snozzi: Plockade ihop ett litet kitt från Rinkaby på de delar som skulle kunna fungera. T-kors: art.nr 4322 Klämring 18mm - R15 utv. : art.nr 3605 Klämring 12mm - R15 utv. : art.nr 3718 Föravstängning ut-ut 15R : art.nr 2764 Är kanske någon annan som har en bättre lösning? // Snozzi EDIT! Stöd hylsor kan behövas beroende vad det är för koppar rör.
Snozzi: Står om detta i en tidigare tråd i veckan, det gällde dock en brunn men är samma förfarande. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18419 //Snozzi
TN-Funkis: Du kan ju efterforska med föregående ägares försäkringsbolag, kolla i bouppteckningen från dödsboet (kopia finns på tingsrätten) om posten avloppsspolning finns med alternativt kolla med olika spol-bolag om dom varit på din adress innan du tillträdde, det finns inte så många spolfirmor i Stockholmsområdet. Om huset inte har sålts med friskrivningsklasul kan du ha en chans om man
TN-Funkis: Vågar nog påstå att ni suttit så länge på grejorna att en del har antikvärde nu, prova och kontakta alla byggnadsvårdsfirmor när det gäller mässing och förnicklade grejor, såg en del på fotona som inte går att få tag i idag. Kanske postorder för dig..... ::)
tommiz: Det finns nog ingen färdig ritning eftersom de flesta mekar till planlösningen för just sina egna behov när det gäller Fiskarhedenvillor. En hel del av VVSen ligger ingjuten i plattan så om ni inte tänkt gjuta plattan själva är det svårt att göra VVS:en själva. Vidare styrs ju kostnaden av om ni tänker ha badrum även på övre plan, Golvvärme eller element på övre plan mm mm.
Miscpony: I ett eventuellt utbygge planerar vi att flytta badrum och kök till den nya delen av huset. Är det någon som har erfarenhet av den här typen av VA/avloppsinstallationer, och vet ungefär hur mycket det kostar? Givetvis vill vi spara så mycket pengar som möjligt... ::)
mattiaxen: Hej vet ej om du fått i årdning på vattnet? jag får samma symtom när jag har lite luft i kärlet. har ej någon nippel att fylla luft i. jag stänger alla krannar vid kärlet, huvebrytaren till pumpen, tappar ur allt vatten i kärlets bottenventil, stänger bottenventill, uppnar kranarna och startar pumpen. Då får jag ett bra tryck.
ByggaNytt: Inget problem att göra själv om man inte är rädd för maskiner som väsnas ;) Kontakta Cramo eller liknande firma och hyr en bamse till bilmaskin (="fräsa"), typ: [bild] Jag antar att du INTE har golvvärme....
TN-Funkis: Min kommun bjussar på radongaser. När dom grävde ner nytt VA 1997 gav dom fan i att isolera runt rören och täta rörgraven, så vi har en rörgrav på c:a 400 m som funkar som en ventilationstrumma och trycker in radongaser i vår kåk, åtgärder gör vi när det blir varmare ute.
uffux: Jag tackar och buggar det hjälper till att förstå hur dom vill att man skall koppla in sakerna. //uffe
fod: Jag vill bara tacka alla här som har svarat på min fråga och tala om att silicon är jävligt bra ibland som kompensation för den dåliga kvaliteten...
ppalm: Polerytan skum är typ frigolit. användes ibland för att täta runt fönster mm. själva kondensen uppstår ju på ytan och vad jag vet så absoberar inte pur vatten då det är slutna celler. och isolerar du så skall det nästan inte bli kondens ju. :) skulle du välja att pur skumma så smörj in kopplingar med fett och skydda det du inte vill skumma för det är så jäkla klibbigt.
Faidros: Mangan Förekommer ofta tillsammans med järn. Ger svarta och grå avlagringar. Inga kända hälsorisker, men orsakar tekniska problem och ger i höga halter kraftig mörk färg åt vattnet. http://www.hassleholmsvatten.se/param.htm
Immobil: Kolla in på: http://www.avloppsguiden.se/ eller varför inte: http://www.aquatron.se/start.se.html :)
tuffeuffe: [citat] Är det inte så att husägaren har ansvaret från tomtgränsen och in i huset? Detta gäller både vatten och avlopp om jag inte minns fel.
Snozzi: Att dra vatten av och avlopp genomvägg är ju helt okey, men du bör dra en ny fast anslutning av både vatten och avloppet genomväggen. Hur det sedan är ur försäkringssynpunkt att ha tvättmaskin i en klädkammare vet jag inte men är ju vanligt att ha den i köket och där har man ju oftas bara ett vattentätt golvskikt (typ plastmatta). // Snozzi