Vatten & Avlopp
citactiva: ;D trodde alldrig den kunde pumpa såpass bra åt fel håll! tack för alla tips! nu jag en rengjort pump som går åt rätt håll!!!! vilket "sprut" de blev!!! ;D ;D :D
Mattias L.: [citat] Vi har två sådana i huset och det luktar ingenting om dom!
kelju: Jag är förälskad! ::) ..... i min nya polygriptång!!!! (modell Biltema). Känner på mig att detta är ett verktyg modell "bra-att-ha" till diverse problem... ;D
phulden: Hej, har någon handlat på vvs-shop.nu? Har det fungerat bra? Några saker har de billigare än t.ex. Sigro.
rogge_vvs_pl: [citat] Ops, inget jag har uppmärksammat under xx år. Men de har cetifiering av Swedac till sitt labb. iaf rogge
Peter_K: Upptäckte att 90 gradaren var felvänd vid golvbrunn då sista biten inte är riktigt 90 grader. Det är nu fixat.
Boogieman: Vattenlås funkar....så länge de är fyllda med vatten :) Töms det (utsugning) däremot pga felaktig installation av rör (eller uttorkning) kommer det inte lukta rosor. Vi har ett vattenlås till duscken som har torkat ut under renovering, luktade........exkrement för att vara exakt ;) Mvh Boogie
Peter_K: Jo det funkar nog bra men här sitter det en muff på den gamla rensbrunnen som jag inte hade tänkt (kan) byta p.g.a att nästa skarv ligger under bastun. Tror jag satsar på gumminippeln då den verkar täta bra.
valter53: Den metod som dom använde när bara kakan och bottenslammet togs bort är helt OK. Resten är bara vatten och det vill man inte transportera i onödan. Det lilla som flyter på ytan är inget at oroa sig för. Du fyller genast på med mera varken du vill eller inte. För ni som undrar när en slamavskiljare (septitank) är full skall ni veta följande. Den är alltid full med vatten upp till
n0ir: Detaljbild över hur det ser ut där vattenrören och avloppsröret går in under/bakom bänkskåpet till höger om diskhosskåpet...
Pasta: Här har du en monterings och skötselanvisning som innehåller en sprängskiss: http://www.fmmattsson.com/pdf/instr_04/1000_serien_86-95.pdf /Patrik
Mattias L.: Trots att kommunen i dagsläget inte har planer på att separera dagvattnet i gatan tycker jag att du ska hålla det separerat till din tomtgräns och där lägga ihop dom till en ut till kommunens rör. Den dagen de kommer på att det kan vara lite finurligt att separera det kan du slappna av och bara be dom koppla in ;) Detta givetvis under förutsättning att du ska ner och gräva hela
rogge_vvs_pl: [citat] Precis som alla andra företag och entreprenörer, men inte f..n skulle du betala rörmontören 3000-5000 kr i timmen. Nej! det de beror på är monopolsituationen som kommunen har i många lägen. Det hjälper det inte att vi betalar högst skatt i världen när de som är anställda på kommun, landsting och statligt inte kan rationalisera och effektivisera sin organisation utan bara
Bricky: [citat] Var och köpte sån idag så nu ska det nog lösa sig. Tack för svar.
Loffe: Uppenbarligen dags för lite grundläggande undervisning i mikrobiologi här i forumet. Det finns tre huvudsakliga orsaker till magsjukeliknande symptom: bakterier, virus samt olika former av förgiftningar. Bakterie- och virusinfektioner åtföljs oftast av ett hastigt insjuknande med lös avföring, illamående och kräkningar samt feber. Febern kommer av att det är just en infektion man
Rille99: Vi har installerat vattenrening för hårt och salt(bräckt) vatten. och det kostar.... Vi valde en "full house" för allt vatten, man kan också ta för bara dricksvatten och då blir det billigare. Vår nota slutade på nästan 100 papp med intallation och ny hydropress. För salt vatten används omvänd osmos, vilket är den ända.. men dyr metod. /Rikard
Sveng: Aha, tack för tipset. Skall i morgon försöka få tag på en sådan manchett.
Torpet72: Har ett avlopp med indrän infiltration(-00). det har funggerat bra tills i år. mycket snö och högt grundvatten har gjort att vatten har runnit bakvägen. har en delnings brunn mellan tank och bädd, så jag får pumpa ett tag tills vattnet har gått tillbaka. funderar på att gräva en brunn i bädden (motsats sida indrän). så jag kan hålla vattnet på en bra nivå. borde gjort det direkt.
Doctah: Tack för ditt svar. Jag kommer absolut att låta någon röris ta hand om arbetet, men jag är av den typen som gärna vill veta hur det bör göras för att veta att det blir gjort på rätt sätt ;) Även ifall det som i detta fallet inte är jag själv som skall utföra arbetet. Det jag kommer förbereda för rörkrökaren är ju grävning och borrning av källarväggen.
synpunkter: Om den enda lösningen för att tömma är trycklyft så är det ett utmärkt sätt att tömma systemet på.
morsan: Ingen annan skillnad än att vi fick fylla luft manuellt vilket vi hoppats att slippa med automaten ;)
sirbo: Är det någon som har koll på vilka som saluför reservdelar till Grohe-blandare i stockholm? Någon större kedja som har helgdagsöppet?
Boogieman: [citat] Hmmm, luftning? Jag har ingen luftning på mitt vattenlås och det satt ingen där innan jag drog om det heller så vitt jag vet (om det inte är något man ej ser). När jag läser diagram 1 för 50mm rör så tolkar jag det som att fallet skall vara 20/1000 vid 0.5L/s (2%) 100/1000 vid 1.2 L/s (10%) Det kan väl knappas stämma för det skulle innebära att man behöver 1dm fall per
yesika: Sådär, nu va´ det lilla problemet ur världen!! Vi hittade mycket riktigt en igensatt sil i en ledning på ingående vatten,och nu har vi plötsligt fått en högtryckstvätt i duschen!! :o Jösses, vilken skillnad! Nu vet jag vad som skall kollas nästa gång trycket försämras, men vi kommer att sätta ett mindre filter för grövre partiklar mellan huset och hydroforen.Tack för tipset om
spikmas: Jag syftar på 32x26,2. Tror att det är någon sorts standard. En aning OT: Vi och våra två grannar har en "vattenförening" där våra fastigheter matas från en 330 meter slang av denna dimension från den kommunala huvudledningen. Tre fastigheter lär vara något av ett maximum för 32x26,2 men det fungerar utmärkt.
kalle26: Jo, jag har planer på att värma slangen, då med invändig värmare. (eltråd) men helst så vill jag lyckas isolera så att det i det närmaste klarar sig mot frysning. Det bästa vore nog en bottenplatta direkt mot mark på något sätt. Kanske en lokalt isolerad direkt mot mark. Men då är frågan hur långt bredvid röret man måste isolera? Kanske 1,2 m runt röret..? sedan kanske det