När innerväggarna kommit upp verkar det som avloppsröret för ena toaletten hamnat någon decimeter fel, är det något som det finns en smidig lösning på? Vi har platta på mark, enplanare
 
Pedda_P skrev:
När innerväggarna kommit upp verkar det som avloppsröret för ena toaletten hamnat någon decimeter fel, är det något som det finns en smidig lösning på? Vi har platta på mark, enplanare
En decimeter fel i vilken riktning? I sida eller ut/in från väggen? Kan du flytta toan en decimeter?
 
Toan skall enligt ritningen ligga minst en decimeter längre bort från ena väggen i sidled, och det kan den fortfarande göra bara det finns en lösning på det ingjutna avloppsröret..? Som det är nu hamnar den nämligen för nära duschen, det är ritat för att få plats med en betongglasvägg men om toan skall hamna rakt över röret blir det snålt även med en glasskiva till duschvägg...
 
En lösning är ju att använda en wc-stol med bakåtanslutning. Då kan man flytta den sidleds. Inte vidare snyggt kanske, men det funkar.
Det finns excentrar till wc-stolar, men de flyttar bara stolen max 3-4 cm åt sidan
 
Hmm, verkar inte bli så smidigt det här, rörisen måtte varit trött under grundläggningen.... :(
 
Går det att reklamera jobbet?
 
Hemmakatten
Om ingen annan lösning finns, så går det ju att bila upp golvet och försiktigt försöka flytta avloppet en bit. En hel del mer arbete, men kanske värt det för att få plats med duschvägg.

Om det finns en ordentlig och detaljerad VVS-ritning över sanitetsinstallationerna så bör det dessutom gå att reklamera arbetet och be rörmokaren göra om på korrekt sätt.
 
grejen är att huset är ju inte klart än och rörisen har fortfarande jobb kvar att göra hos oss, fick fatt i honom i eftermiddags och han var inte helt och hållet emot att bila upp lite, inget klinker är ju lagt än, däremot trodde han att vi skulle uppleva det som trångt att bara ha drygt två decimeter kvar mellan toa och den andra väggen, men det har vi levt med på våran nuvarande gäst-toa utan problem så så får det bli, bara duschen går att utforma som tänkt
 
Det är inga problem att bila upp golvet och flytta avloppet, använd bara en klen bilmaskin så att det finns möjlighet att upptäcka golvvärmeslangarna innan de bilas av.
 
Vi har under 20cm från väggen till toa, och sen ca 25 till glaset på duschväggen på andra sidan, och det funkar utan problem för oss. Eftersom duschhörnan inte är så stor den heller, så ser det och upplevs ändå inte som trångt.

Nu är huset iofs inte i närheten av att vara nytt...



Pedda_P skrev:
grejen är att huset är ju inte klart än och rörisen har fortfarande jobb kvar att göra hos oss, fick fatt i honom i eftermiddags och han var inte helt och hållet emot att bila upp lite, inget klinker är ju lagt än, däremot trodde han att vi skulle uppleva det som trångt att bara ha drygt två decimeter kvar mellan toa och den andra väggen, men det har vi levt med på våran nuvarande gäst-toa utan problem så så får det bli, bara duschen går att utforma som tänkt
 
har sett någonstans att det rekomenderas 25cm som minimum för att inte slå armbågarna blåa ;)
gaia
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.