Hej, tänkte bara berätta vad som hände oss här i veckan...
Förra lördagen tog jag mig en dusch i badrummet på övervåningen, inget ont anande.
Min man var ute på tomten med barnen.
Kom ner på nedervåningen och skulle gå in i tvättstugan med lite tvätt, och till min stora fasa.... klafs, klafs... Där står jag med båda fötterna i 3cm avloppsvatten och skriker febrilt på min man.
Frenetiskt försöker jag förhidra detta stinkande vatten, att rinna över tröskeln och ut i hallen på det aldeles nya ekgolvet.
Vi ringer akut till våran kära kamrat rörmokaren, som kommer som en oljad blixt.
Han tittar i brunnen där avloppet mynnar, kör rent rören med nå´n viska av nå´t slag och vips så släpper proppen. Men problemet är större än så.
I brunnen ligger fullt av grus, alltså inte bra alls...
Lyfter på trädgårdsplattorna där vi har ett rensrör och lyser ner i röret.
Suck, t-röret som ansluter rensröret till avloppet har gått isär och där sipprar det in grus vid varje spolning.
Inte konstigt att det slog stopp.
Jaja, bara att ringa annan kamrat som nu i lördags kom med lilla grävmaskinen.
:)VÄNNER ÄR GULD VÄRDA ;)
När han nått ett djup på cirka en halvmeter får vi den första överraskningen.
Där hittar vi dagvattenbrunnen. Hmmmmmmmm?
När han kommit ner till 2-2,5 m nås avloppsröret och rörmokarns arbete kan äntligen påbörjas.
Har gör det planerade och lite till.....
Det visar sig att en längd på 0,5-1m rör, från t-röret och mot husettill, ligger med bakfall.
Allt detta dessutom i en helt obefintlig sandbädd.
Hur kunde nu allt detta hända, frågar man sig?
Det troliga är väl ändå att det inte blivit gjort som det skulle, för dessa plaströr ska inte kunna gå isär.
Dagvattenbrunnen och avsaknaden av sandbädd tyder ju också på att det slarvats.
Vilken garanti har man då?
Ingen alls.
10 års garanti på byggfel. (Huset är 17)
Dolda fel. ( Vi har bott här i 1,5 år). Javisst, säger mäklaren. Dolt fel helt klart, men....
.... och vem årkar tjafsa, när man har en halv leråker att ta hand om innan tjälen och vintern kommer. Tur är i alla fall att man har dessa underbara och kunniga vänner omkring sig, hoppas att alla har det när nöden sätter till. Annars skulle det bli dyrt att bo i hus.....

Kommentarer?

// Fia



 
Tur att det ordnade sig.

Det är mycket som döljs i backen. Vår överraskning var att avloppsbrunnen helt saknade infiltration, istället var där en 75 meter lång rörledning rakt ut till ett dike... :o

Nu har vi kommunalt avlopp.
 
Kompisen som renoverade sin källare och i samband med detta dränerade om hittade följande:
Toan i källaren var dragen rakt ut genom källarväggen, slutade blint ca 1,5 m utanför.
Inte ens ett försök till stenkista!
Källaren hade hittills varit så sunkig att ingen använt toan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.