Hej!

Ska se om jag kan förklara detta på ett enkelt sätt.

Jag har ett järnrör som använs både som luftstam och avlopp. Det är ett järnrör(gammal mod) som går från nedervåningen upp på hustaket (luftning) och på övervåningen har det kopplas på ett avlopp i detta järnrör (ny mod som kopplas in, en av plast) nu undrar jag om man kan göra så här!? för det blivit kondens eller läckt från järnröret. Jag tillkallade försäkringsbolaget och dom trodde det kom utifrån, men nu när jag rivit upp väggen å frilaggt röret så kommer det anntingen från kondens eller att det läcker. Obs att järnröret låg i sågspån å var inte isollerat!?

Så min fråga e är det vanligt att det e byggt så här?

Det finns inget att anmärka på tillvägagångssättet att gå på en gammal luftare om man kan kontrollera att det blir tätt och det verkar det inte ha blivit i detta fall.
rogge

okidoki

Hade samma problem i vårt hus och det beror på luftningsröret kyls vilket ger kondesn på utsidan av röret som rinner neråt i väggen. Om du byter till plast i den oisolerade delen borde det hjälpa. Då håller röret lättare den temperatur som är runt om röret. Järnröret leder kylan mycket bättre.

//Martin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.