K
kroken: Tipset är att ta ett vattenprov. Ligger man på 9Dh eller över brukar det bli problem med kalkutfällningar.
4 svar · 3,8k läst
F
fredand44: Hej! Har en PEM-slang (redan nedgrävd) som jag tror är av dimensionen 16*20. Undrar nu om det finns värmekabel som man kan skjuta för att motverka frysning på en sådan på vintern? Stort tack på förhand. Fredrik
0 svar · 1,7k läst
G
Gabriel82: Tackar för alla svar! Ska börja med detta projekt till helgen. Med bilning och rörläggning.
6 svar · 2,1k läst
L
lärkan77: Har nu börjat planera renovering av tvättstugan i källaren. Betong på golv, där kommer det bli klinker. Det som jag söker info om är ang golvbrunnen. Den är ju lite nersänkt nu och vi ska ju flytspackla golvet för att jämna till ojämnheter efter gamla maskiner som suttit fastcementerade i golvet...Frågan är hur vi gör med brunnen. Ska man sätta en sk upphöjare och flytspackla
0 svar · 2,0k läst
J
JanneL: Ja det skall fungera, se bif länk: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/16067-dagvatten-stenkista-eller-utkastare.html
1 svar · 3,3k läst
F
famkuru: Hittat felet.... tyvärr. Röret till varmvattnet var av i beredaren!!!! Därav inget varmvatten. Nu står en ny där och en familj lite fattigare :)
7 svar · 2,5k läst
S
svlkent: Hej! Vi ska ansluta oss till det kommunala vattenledningsnätet i Njurunda strax utanför Sundsvall. Är det nån som har tips på nån bra entrepenör som tar på sig ett sånt jobb, ca 130 meter grävning till frostfritt samt slangarbetet. Alla tips mottages med tacksamhet /Kent
0 svar · 1,0k läst
prototypen
prototypen: Kapa inkommande rör + 2 st kranar kan inte kosta så många skjortor. har sett på en del ställen så har man fått göra en U-böj på röret och då tillkommer 4 st krökar också. Protte
1 svar · 2,3k läst
A
andersmc: Det är ju ganska svårt att gissa för det beror ju på hur det ser ut idag, men det kan röra sig om 3 till 5 timmars jobb, dvs nånstans 1500-2500 i arbete. Sen blir det material för kanske en tusenlapp. Arbetet borde berättiga till ROT-avdrag, så det finns risk att rörmokaren höjer priset i motsvarande grad.
1 svar · 1,3k läst
F
Februaribruden: Åh tack så mycket! Nu vet jag vad det är :)
5 svar · 4,5k läst
S
Stenper: Vi är i behov av projektering av VVS systemet till huset vi avser att bygga. Nu undrar jag vad som kan vara vettigt att betala för projektering (ritningar) och ett underlag som man kan ta in anbud på arbetet med. Huset ska bli i 2 plan helt i platsgjuten betong ca 85 kvm per plan. Vatten och avlopp är väldigt standard, ventilationen lite mer komplicerad då vi vill ha ett FTX aggregat och
0 svar · 2,3k läst
N
Nybyggarn: Ok, tack för svaret!
2 svar · 1,5k läst
M
Mika86: då kan jag fråga här.. vi har en tank på 3 kubikmeter.. men vattnet från kök och dusch går ut i någon slags infiltration i marken.. men förstår inte riktigt.. kan alla dessa 150liter om dagen bara tas upp i backen sådär? eller hur fungerar det? vi har även en snålspolande toalett, med avskiljare.. tre små hål där kisset är tänkt att åka ut.. och bara pappret med tillhörande
9 svar · 24,3k läst
C
cheetah1: Den är porös på så sätt att om man sätter ett 10 mm borr i hiltin och försöker borra 5 cm in så blir det 20 mm istället. men det är klart, det kanske inte är nåt problem. Det finns ju bra tremuffade grenrör i 88 graders vinkel på rinkabyrör, på inomhusavloppsavdelningen, det kanske kan funka.. :/ Jaja, så får det väl bli då. Då ska man bara hitta nån som kan borra i betong
5 svar · 3,2k läst
prototypen
prototypen: Det finns klämringar till gjutjärnsbrunnar, jag har en men den är från 1991. Protte
1 svar · 3,6k läst
prototypen
prototypen: Har det någon som helst betydelse om säkerhetsventilen sitter på varm eller kall sidan, det är HELT öppet mellan. Backventilen ska sitta före säkerhetsventilen/beredaren iaf. Protte
8 svar · 30,4k läst
prototypen
prototypen: Mät diametern på hålet så har du större chans att på en propp som passar. Protte
4 svar · 4,4k läst
J
joob: Tack för era svar! Problemet med koppar-järnrör kanske inte är så akut som rörmokaren vill påskina, men å andra sidan kan man inte veta hur länge det håller. I och för sig kan ju järnrören gå åt skogen när som helst av sig själva även om vi nu sätter plast innan. Men jag vill undvika att späda på risken ytterligare. Det kommer förmodligen bli nästa ägare av huset som
5 svar · 6,7k läst
imported_Benno
imported_Benno: FMM tillverkar nog inga kopplingar själva. Var hos en svarvfirma för många år sedan som masstillverkade nipplar åt FMM. Idag kommer de kanske från Kina snarare än Täby eller Estland. Kanske har deras vanlige leverantör fått leveransproblem och de tillfälligt bytt leverantör? Eller så tjänar återförsäljarna några kronor extra på att leverera egna kopplingar. Ring FMM och fråga
3 svar · 1,6k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Jag tänkte dela med mig av dagens historia (behöver egentligen ingen hjälp, vill bara göra felet, och lösningen, sökbar). Vår diskmaskin (Cylinda DM10, köpt begagnad) har haft problem med vatten kvar i botten de senaste dagarna. Så idag så ville den inte starta alls och lampan för normaldisk blinkade konstant samtidigt som tömingspumpen gick hela tiden. Drog fram maskinen och skruvade
0 svar · 7,2k läst
F
Fru_E: Hej! Vi behöver få tag på en garanterat duktig rörläggare snabbt som kan rätta upp felaktiga rördragningar som vår tidigare rörläggare har gjort. I morgon kommer vi att göra en besiktning av arbetet hittills och därefter vill vi fort som attan rätta upp felen, helst med start redan på onsdag. Jättetacksam om någon kan tipsa om en bra rörläggare. Med F-skattsedel, utan
0 svar · 3,3k läst
Cheever
Cheever: Bara ett förtydligande, den övre är lekande med kontätning, inga problem att dra loss och i övrigt som protte skrev.
2 svar · 1,1k läst
·
prototypen
prototypen: [citat] OK jag tänkte mest på en duschblandare, den har helt normal 1/2" rörgänga där det går sätta en Gardena. Ska den sitta i plåten då är väl en blandare med diskmaskinsavstängning en möjlighet med då blir det kallt eller varmt som kommer i slangen (kanske går att ta bort stoppet helt så kan man välja varmt eller kallt men inte blanda) Går det inte sätta en duschblandare på
5 svar · 4,6k läst
C
christiancarlsson: Kan ju alltid kolla här: http://www.sgu.se/sgu/sv/produkter-tjanster/tjanster/kartvisare_grundvatten.html Klicka på "starta Brunnar" så kan du söka på brunnar i din närhet, hur långt de borrat m.m vet iofs om det står vad nivån för grundvattnet ligger på i ditt område. Jag mailade SGU, så skickade de en karta över min by, och vad nivån på grundvattnet var vid borrtillfället.
1 svar · 2,3k läst
L
Lilla jag: Är ett hydroforfilter något att satsa på? Är dem lika bra som dem andra?
0 svar · 1,2k läst
Z
zettra: Tack alla, känns redan lugnare då. Förstår att man byter vid renovering då golv etc. ändå bryts upp men annars så vill man ju gärna slippa göra denna åverkan.
9 svar · 2,4k läst
L
LeifA: Stort tack för goda råd. Leif
4 svar · 3,9k läst
prototypen
prototypen: Det är som med julklappar, man får gräva/öppna ett tag och se vad man hittar. Protte
1 svar · 2,3k läst
P
pjop: Hej, vi ska byta avloppsstammarna samt utöka vattenstammarna. Vi behöver sätta ihop en lista med egenkontrollpunkter. - Hur gör vi detta lättast? - Hur säkerställer vi att allt väsentligt finns med? - Någon som har en liknande lista? Tack P
0 svar · 1,0k läst
A
alfamats: Hittade en länk som visade hur filterhållarten ser ut.Den översta filterhållaren.Ska ringa och höra imorgon. / Mats http://www.filtrena.se/System/FileArchive/93/File_11032.pdf
1 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.