5 053 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Vatten och värmerör genom golv i våtrum
Har rör för värmeelement och rör för kall och varmvatten som kommer upp ur golv (betong) i ett badrum som ska renoveras med kalkel mm.
Får man ha det så eller måste allt dras om?
Hus byggt 1985
Om man kan ha det så vad bör man tänka på för att få det säkert?
mvh Roland
Får man ha det så eller måste allt dras om?
Hus byggt 1985
Om man kan ha det så vad bör man tänka på för att få det säkert?
mvh Roland
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Var det godkänt 85 så är det det nu också. Rör är ett elände då de kommer upp ur golv i ett våtutrymme men vad göra, bilmaskin.
Protte
Protte
Läste någonstans att man kan bygga en upphöjning runt rören och det då skulle bli godkänt.
Någon som har mer info om sådant?
Alternativt att det heller inte är godkännt, är det då meningen att man får bila upp hela golvet och dra om samtliga rör till värmeelement?
Rummet som ligger före är tvättstugan och därifrån kommer rören till värmeelementet. Från badrummet går det vidare till nästa som är ett mindre gym. Alltså en slinga för värme till elementen. Jag får då bila upp golvet i gymmet för att kunna koppla om rören där så att de kan gå tillbaka via väggen.
Men det går inte heller för då får jag skarv i golvet i badrummet.
Då får jag bila upp tvättstugan och koppla om där men då får jag göra om golvet där också (svetsad matta idag) och där står bergvämepannan som jag får plocka bort.
Alltså får jag dra om hela slingan som går till 4 rum. Dyrt.
För vad är risken? Att rören ska gå sönder. Opps har samma i hela huset.
Att vatten från badrum läcker ned där rören kommer upp?
Någon som har mer tipps hur jag gör?
Börjar bli jobbigt.
Har ett badrum idag som är fullt friskt men har en vägg och golvmatta av plast. Även golvbrunnen från 1985 fungerar perfekt. Hade bara tänkt kakla och byta ut porslinet samt sätt upp duschväggar (vikbara av glas)
Men så funkar inte spånskivor längre (funkat i 24 år perfekt) Och golvbrunnen ska tydligen inte funka trotts att den är inggjuten i betongplattan och aldrig kan gå sönder. ok jordbävning på 8.0 kan nog spräcka plattan.
Altt bara för det finns Timmelare och slarviga proffs.
Ber om ursäkt om jag verkar negativ men det lilla projektet utvecklas till ett jätte renoveringsprojekt.
mvh Roland
Någon som har mer info om sådant?
Alternativt att det heller inte är godkännt, är det då meningen att man får bila upp hela golvet och dra om samtliga rör till värmeelement?
Rummet som ligger före är tvättstugan och därifrån kommer rören till värmeelementet. Från badrummet går det vidare till nästa som är ett mindre gym. Alltså en slinga för värme till elementen. Jag får då bila upp golvet i gymmet för att kunna koppla om rören där så att de kan gå tillbaka via väggen.
Men det går inte heller för då får jag skarv i golvet i badrummet.
Då får jag bila upp tvättstugan och koppla om där men då får jag göra om golvet där också (svetsad matta idag) och där står bergvämepannan som jag får plocka bort.
Alltså får jag dra om hela slingan som går till 4 rum. Dyrt.
För vad är risken? Att rören ska gå sönder. Opps har samma i hela huset.
Att vatten från badrum läcker ned där rören kommer upp?
Någon som har mer tipps hur jag gör?
Börjar bli jobbigt.
Har ett badrum idag som är fullt friskt men har en vägg och golvmatta av plast. Även golvbrunnen från 1985 fungerar perfekt. Hade bara tänkt kakla och byta ut porslinet samt sätt upp duschväggar (vikbara av glas)
Men så funkar inte spånskivor längre (funkat i 24 år perfekt) Och golvbrunnen ska tydligen inte funka trotts att den är inggjuten i betongplattan och aldrig kan gå sönder. ok jordbävning på 8.0 kan nog spräcka plattan.
Altt bara för det finns Timmelare och slarviga proffs.
Ber om ursäkt om jag verkar negativ men det lilla projektet utvecklas till ett jätte renoveringsprojekt.
mvh Roland
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Verkar som om du får läsa artikeln som Marlene har skrivit om att riva hus.
En hyffsat stor grävmaskin i några timmar så har du en fin tomt att bygga nytt och reglementsenligt på.
Gör så här:
1. Läs inget mer på detta forum av alla paragrafryttarna.
2. Ring ditt försäkringsbolag och säg att du har ett hus från 85 och vill kakla badrummet och fråga om vad du måste byta och fixa. Det är försäkringsbolagets ansvar om det senare blir en skada (iaf de som brukar få betala).
Var gränsen går mellan lite uppfräschning och totalrenovering är ju svårt att säga.
Protte
En hyffsat stor grävmaskin i några timmar så har du en fin tomt att bygga nytt och reglementsenligt på.
Gör så här:
1. Läs inget mer på detta forum av alla paragrafryttarna.
2. Ring ditt försäkringsbolag och säg att du har ett hus från 85 och vill kakla badrummet och fråga om vad du måste byta och fixa. Det är försäkringsbolagets ansvar om det senare blir en skada (iaf de som brukar få betala).
Var gränsen går mellan lite uppfräschning och totalrenovering är ju svårt att säga.
Protte
gäller så vitt jag vet vid NYPRODUKTION alltså det som byggs IDAG inte 1985, det är dåtidens regelverk som gäller.ACME skrev:
Däremot håller jag med prototypen ring ditt försäkringsbolag och snacka med dem så får du råd om hur de vill att det skall göras
Ledningsdragning (förutom avlopp) genom golv är inte tillåtet vid nyinstallation,
vid renovering har jag för mig att man skall byta ut sådana dragningar om det
kan göras med en rimlig arbetsinsats (fri tolkning)
-Så att bila upp ett betonggolv kanske bedöms som en orimlig insats...
Men hör även med någon som kan reglerna fullt ut...
vid renovering har jag för mig att man skall byta ut sådana dragningar om det
kan göras med en rimlig arbetsinsats (fri tolkning)
-Så att bila upp ett betonggolv kanske bedöms som en orimlig insats...
Men hör även med någon som kan reglerna fullt ut...
Klicka här för att svara