Hej!

Behöver hjälp med en sak. Bor i ett hus byggt 73. Hade rörmokaren över idag för att plocka bort en vattenmjukare (konstig onödig grunka). Gick finfint men när jag senare på kvällen kollade in mina fina rör (som varit dolda tidigare) upptäckte jag till min stora fasa att inloppsröret för allt vatten i huset verkar vara en svart hårdplast slang!!!!

Nu undrar jag: kan det verkligen vara på det sättet att vattnet leds in i huset via ett plaströr? Kan det tänkas vara skydd för ett innerliggande rör i koppar eller järn? Jag vågar av naturliga skäl inte pillra med detta röret eftersom det sitter före huvud vattenkranen.....

OM nu det nu verkligen är ett plaströr.... vågar man sova om natten? Känner mig nästan tvungen att campa i tvättstugan med ficklampa i natt men det verkar å andra sidan ha hållit i 30 år hittills....

Vad gör man?

Tacksam för svar o goda råd.
 
Det är vanlig PEMslang, det har i princip enbart använts vid nydragning de senaste 20 åren om inte mer. Att du har en servisledning i PEM är enbart goda nyheter. Annars hade det varit en galvad ledning som vart så pass gammal att de riskerar att rosta hål på. Och det är ingen trädgårdsslang vi snackar om, den håller=)
 
Det är säkert en polyetenslang du har. Det är den vanligaste slangtypen som har använts under många år till just vatten.
Gör som vi andra, låt ficklampan vara, gå och lägg dig i din säng och sov gott!

Polyeten = PEM
 
Det du har är med största sannolikhet en PEM-slang som är bland det vanligaste till vattenledningar så jag tror att du kan sova lugnt.
 
PEM? Aha! Nä det är ju inte trädgårdsslang precis. Tackar för era lugnande besked. Ska ta och sova gott istället för att sitta uppe med ficklampan.

Tack!
 
Eller för att vara besservisser då.. Polyeten Medium =PEM

Men som tidigare nämts i tråden så kan du nog sova lugnare nu än igår natt då du kunde antagit stålrör ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.