Jag planerar att lägga en pump i en brunn 500 m ut på ett fält och pumpa vattnet upp till gården där det finns ett befintligt vattensystem med ett par stora hydropresser.

Normalt sätter man ju tryckströmbrytaren uppe vid hydropresserna, men fungerar det om jag istället sätter den ute vid pumpen? Det känns som om tryckfallet i ledningen (32 mm) skulle kunna ställa till med problem.

Någon som har erfarenhet av detta?

Det borde vara problemfritt om det inte är en särdeles kraftfull pump du har vid brunnen. Tryckfallet i den relativt grova slangen blir inte störande vid de flöden en normal pump ger. Men däremot skulle tryckstöten vid start kunna få brytaren att så att säga oscillera, men då får det nog vara en rejäl pjäs. Liknande installation med knappt 200m rörledning har jag varit med om och det gick utmärkt.

OK, tack! Jag gör ett försök. Pumpen jag funderar på är på ca 2 hk, men det tillkommer å andra sidan ytterligare ca 200 m slang på sugsidan (horisontellt, inte nedåt) vilket borde dämpa lite.

http://www.pedrollo.co.uk/ped_VLE2_desc.htm

Redigerat:
Tror du kommer att få problem med det dynamiska trycket. När pumpen startar så står vattnet stilla i slangen och behöver ett tryck som kanske är högre än frånslagstrycket för att börja röra sig varvid tryckströmbrytaren slår av och sedan till..... och sedan av..... och till.

Lösning 1
En liten hydrofor vid pumpen.
Lösning 2
Ett tidrelä som förhindrar frånslag i x sekunder
Lösning3
Klassisk placering.

Protte

prototypen skrev:
Tror du kommer att få problem med det dynamiska trycket. När pumpen startar så står vattnet stilla i slangen och behöver ett tryck som kanske är högre än frånslagstrycket för att börja röra sig varvid tryckströmbrytaren slår av och sedan till..... och sedan av..... och till.

Lösning 1
En liten hydrofor vid pumpen.
Lösning 2
Ett tidrelä som förhindrar frånslag i x sekunder
Lösning3
Klassisk placering.

Protte
Jo, dynamiska trycket är det som jag funderat på.

Pumpen kan trycka upp till 105 m höjd, viket då motsvarar 10 bar. Utöver detta har jag ingen som helst känsla för hur mycket trycket byggs upp vid start, med det är klart att med 400 kg vatten i slangen nedströms kan det nog skjuta iväg en del.

Lösning nr (3) är det jag försöker undvika, det skulle vara trevligt att ha kabeln permanent spänningssatt och tex kunna ha ett vanligt trefasuttag där ute. Ska klura på vilken av (1) och (2) som blir smidigast, det finns lite andra bivillkor, som tex var en ev hydrofor skall placeras.

Man kan kosta på sig en enkel mjukstart också ifall det skulle vara problem att få skjuts på tåget. Det ger ju även fördelar avseende slitage mm och de kostar inte så mycket numera.
Med tanke på dina 200m före pumpen borde som sagt problemen minska lite.

Men mycke_nu, allvarlig är man så klantig att man inte lägger ner nätverkskabel, telefon, TV-koax, larm. ett tomrör för vad vi ännu inte vet och en enkel kabel för styrning av pumpen när man har diket öppet så får man köra på variant 3.

En kompis har en luftledning hängandes för pumpstyrningen.

Lösning 2 är ju inte så svår att få till, sätt en manometer och försök att klocka hur lång tid det tar innan trycket är under frånslagstryck.

Protte

prototypen skrev:
Men mycke_nu, allvarlig är man så klantig att man inte lägger ner nätverkskabel, telefon, TV-koax, larm. ett tomrör för vad vi ännu inte vet och en enkel kabel för styrning av pumpen när man har diket öppet så får man köra på variant 3.

En kompis har en luftledning hängandes för pumpstyrningen.

Lösning 2 är ju inte så svår att få till, sätt en manometer och försök att klocka hur lång tid det tar innan trycket är under frånslagstryck.

Protte
Ja, ja.. jag har faktiskt ett par single-mode fibrer (telefon, TV och 100 Mbit/s internet plus reserv) i diket, men det känns lite overkill att styra pumpen via dem! Att lägga 400 m kopparkabel för att styra en pump känns å andra sidan så antikt att det valde jag bort från början, då kör jag hellre on/off med 4G10 N1XV-kabeln!

Ett annat alternativ är ju att sätta en enfaspump och styra med en av de överblivna faserna, men det är ju ingen sport! Ska nog klura till lsg 2 så att det funkar. En manometer är en god idé!

Ska bara inhandla pumpen först.. den kostar 13 lax.. huga! Tur att jag hittade kabeln för 32 kr/m på Blocket så det finns lite pengar över!

Hej,
bara ett litet tips. Kolla så att pumpen du köper har inbyggd backventil. Annars kommer allt vatten rinna ut igenom pumpen bakvägen. Om den saknar inbyggd backventil är det bara att sätta en extern efter pumpen på trycksidan.

Patrik, du tror inte att bottenventilen håller emot? Kan ju i och för sig behöva lite hjälp med tanke på de dynamiska krafterna.

Protte

Tjena Protte, bottenventilen borde ju fungera. Hade inte alltför mycket tid att läsa databladet. ;) Om pumpen är tänkt att användas till vattensystem där man bygger upp ett tryck så borde den ju ha ventiler som klarar detta.
/Patrick

Vad ska du ha vattet till och vilket uttag och tryck önskar du? Ligger grundvattenytan över pumpstället eller under? I så fall hur många meter?
Att suga 200m är inte det lättaste även om det såklart går. Men ligger gvy under pumpens höjd så blir tryckförlusterna ganska kännbara på sugsidan. Är backventilen fjäderbelastad och för liten kan det ge förluster som gör att inte pumpen orkar suga när det är så pass lång sugslang. Men självklart kan gvy ligga högre än pumpen och då kan du ju ha självfall till pumpen vilket förenklar det hela.

Vill du ha ut 0,1l/sek så har du ungefär 0,5bars förlust i en 32 pem-slang på 500m och vill du ha ut 0,2l/sek så blir förlusten ca 2,5 bar i samma ledning. Detta på trycksidan, sedan tillkommer förlusterna på sugsidan.

Redigerat

Redigerat:
Har du inte missat något vid din uträkning Tjacko? Förlust 4bar vid 0.2l/s verkar inte rimligt även om det är lång sträcka.

GK100
Jo jag var lite för snabb, det blir ca 2,5bars förlust vid 0,2l/sek. Vid 0,5 l/sek är det ca 5 bars förluster på 500m pem 32

Sedan tillkommer eller avdras såklart höjdskillnader om sådan förekommer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.