Vatten & Avlopp
tjomp: Tack för svaret, Ska nog ändra på isoleringen till brunnen när vi får tid. Lite isolering på infiltrationen gör nog att vi slipper ösa på lika mycket jord. :-) Allt man ska göra på en ö tar en evighet när det inte går att komma ut med maskiner. /Tomas
Yrrol: Nja, det blir allt bra sprutt i kranarna egentligen, bara att första sekunden så är det lite slött sen blir det normalt, och spolar man en kort stund så märks det allt när pumpen laddar upp hydroforen för då blir de himla fart i kranen - sådan fart vore lyxig att haft hela tiden... Tycker nuvarande hydrofor är klen för det är inte länge man behöver spola innan pumpen går in och
stiges: Ser på den ena bilden att du har ett svart lock på anslutningsgängan... Ta den och borra och sätt i en nippel för 20 slangen...
viffer: Tack för tipset, då ska jag fixa en sån och förhoppningsvis få bort stoppet där.
tomd: Tyvärr tog jag inga bilder:confused: Men vi anlade enligt instruktioner som medföljde. Använde 8/16 grus samt 16/32 om jag inte minns fel. Vad jag kan förstå så är allt gjort enligt instruktionerna. Rätt fyllnadsmängd med grus, rätt duk mm mm.
El_-micke: det finns säkert ett översvämmnings skydd i form av en "sockerbit" i svamp.som blir mjuk o påverkar en microbrytare som isin tur startar tömmningspumpen........torka o byt "sockerbiten".....o kolla var de läcker
Lindgrenski: Har inte bestämt vad det blir för nån, oavsett så kommer den inte placeras vid marken utan en bit upp.
prototypen: Anlägg en stenkista i närheten av brunnen så får man en del filtrering av vattnet. Protte
prototypen: Eller så gör du ett galler av stålplåt med ytterkontur som passar din trasiga ring. Vinkelslip och borrmaskin och bara en halv dag. Protte
prototypen: Om du byter från en 6 bars tank till en 5 bars tank så ökar risken att den exploderar. Med en 6 bars tank får du låta pumpen pumpa upp trycket till 6 bar men du behöver inte ha så högt tryck du kan låta tryckströmbrytaren bryta vid 4 bar. Med en 5 bars tank får du låta pumpen pumpa upp trycket till 5 bar men du behöver inte ha så högt tryck du kan låta tryckströmbrytaren bryta
prototypen: Tryckförändringen är inget problem, det SKA sitta en säkerhetsventil som släpper ut övertrycket vid återuppvärmningen. Behöver du ingen uppvärmning kan du gott stänga elpannan, på sommaren blir det lilla som den trots allt drar bara förluster men stäng inte cirkulationspumpen någon längre tid. Protte
prototypen: När du tömmer luddfiltret brukar det alltid rinna ut lite vatten, vart kommer det att ta vägen. Väldigt praktiskt med våtrumsmatta och golvbrunn men du kanske kan borra ett hål i golvet. Protte
Danne031: Klarade oss utan att bila, det var bara stopp men spolaren fastnade i skarven mellan keramik och gjutjärnsrören. Behövde bara gräva 2m och göra om skarven :)
dsjodin: Jag ska prova att tömma hydrofor:en och se om det hjälper, sen ska jag kolla upp -gas i vattnet!
thewolf: Finns gummimuff som man klämmer åt med en slangklammer. Kommer dock inte ihåg vad dom heter... Men mät ytterdiametern och kolla med en röris eller direkt med ahlsell... Eller om du har samma tur som jag... ett 110 rör passade inuti. Bara att trycka in ngn meter och täppa till med cement. Går iofs inte att göra om pvc röret är efter tegelröret, blir lätt stopp då...
drakhenke: om du skall dra det 6m genom huset så dra 75, dim 50 får man bara dra några meter liggande sen måste du upp i dimension har jag för mig
drakhenke: om det inte är angripet av rost ser jag ingen anledning till att byta. men det är ju ditt hus
vav: [citat] Det är din sida hur du än vänder på det. Du upplåter en plats för vattenmätaren i din anläggning för att huvudmannen skall kunna mäta din vattenförbrukning, om detta står det i din kommuns ABVA. Denna koppling du pratar om antar jag är anslutningen till mätaren den skulle jag inte röra om jag var du då själva mätaren är kommunens egendom. Det är alltid bättre att ha
snaggletooth: Är det på en kallvind kan det ju tänkas att det finns risk för frysskador. Dålig åtkomlighet för service. Men kan man sätta exp.kärl på vinden så kanske detta också skulle funka. Men att försöka undvika det är nog det bästa, för enda fördelen är väl platsbesparing? Det finns ju små kompakta genomströmningsberedare som knappt tar någon plats, det kanske vore något?
Strulputten: Tack för era svar! Det blev bockar i hörnen och raka kopplingar som skarvar. Och ni har rätt - det blev snyggast så. För en glad amatör kan det dock vara en utmaning att få till flera bockar på samma rör, men hitills har det gått hyfsat.
elmont: Du behöver inget högre tryck för att du sätter en tank till, det är bara den mängd vatten som måste pumpas som blir större innan pumpen stannar.
Yrrol: Då jag både är mån om vattenkvaliten samt har ont av att vidröra smuts, så klurar jag lite på om det inte går att underlätta rengöringen på något vis. Då väcks minnet utav hur en gräsklippartillverkare hade fastmonterade slang-kopplingar där man satte vattenslangen och vips så spola den rent under bordet utan att man behövde lyfta. Hum hum, går det att montera något liknande i
erikssonjorgen: Behöver du en utkastare inne i kallförrådet? Om inte så hade jag tagit bort den och dragit en "fast installation". Som du säkert vet håller slangkopplingarnas gummipackningar sällan tätt en längre tid. Ska du öppna båda utkastarna vid de tillfälle som du vill nyttja den nya? Satsa på en fast lösning som du vet håller tätt. Tror inte det kostar skjortan. /Jörgen
Göran.W: Hej den är garanterat borrad ner till berget. Att pumpen bara kan suga ner till 7 meter spelar inte någon roll för det fylls på med vatten från berget efterhand som det tas ut. Titta på denna pdf fil http://www.borrare.se/upload/cms/file/vattenfolder_low.pdf jag misstänker att den läcker i tätningen mot berg vilket är det vanligaste när man har dålig vatten kvalitet. Det finns
nohope: Hej, Tänkte installera en luftavfuktare i krypgrunden och det enda stället jag kan leda bort vattnet är via avloppsrören från huset. Finns det någon koppling att skruva i t ex renslocket och där ansluta en vanlig trädgårdsslang som i sin tur kopplas till avfuktaren? Behövs då vattenlås eller det räcker man lägger slangen som ett S?
El_-micke: sätt en skarv en bit från hörnet o kapa röret ett stycke om du vill använda dom gamla igen de är klart de smidigaste
yxet: det funkar bra ,bara du väljer en beredare som klarar liggande montering om det är så du tänkt montera den och tvätt maskinen kanske inte mår toppen av fukten men den borde ju funka några år för det
Tjacko: [citat] Och det behövs ingen expertis för att tillverka en egen för ett par hundralappar :) en manometer och lite pem-slang så är man hemma och behöver inte betala för din smygreklam:p
saabdea: Det har du rätt i, det felet hade vi hos mina föräldrar för många år sedan.
Nimajneb: Troligtvis är rören eller kistan igensatt av köksmög o fett. Det enda som är säkert är att det bara kommer att bli värre ju längre du väntar med åtgärder.