Hej, har ett mindre problem för mig, men desto större för alla
andra med fullgott luktsinne.

Vi har under huset ett avloppsrör som går in i köket,
i bjälklaget övergår det röret till ett mindre rör som går upp
till diskbänk osv med vattenlås på... nu är det dock
så att avloppslukt tränger upp förbi det smalare röret
i huset och sprider en inte allt för angenäm doft i köket.
Har provat att täta mot golvet med skumfog vilket hjälpte
i nån månad men nu luktar det igen... vad kan man göra?

Kan man sätta ett vattenlås utomhus under huset
eller kommer det garanterat att frysa då?

Varifrån kommer lukten då? Kommer den jämte det smalare röret? Är det någon läcka i bjälklaget?

Hur sitter rören ihop? Det är skarven mellan rören som måste tätas, går det att komma åt den på något sätt??

precis, skarven skulle behöva tätas, men det är oåtkommlig..., om jag inte river ur köket... det är från den skarven doften kommer... lukten kommer alltså från trekammarbrunnen....inte så jättenice alltså..

Hej,
kan du komma åt rören underifrån huset och dra isär dem och montera dit en korrekt tätning och trycka ihop dem igen? Du skriver att du hade du tänkt sätta vattenlåset under huset, därav frågan.
Om du isolerar vattenlåset ordentligt borde det inte vara några problem, men det är svårt att säga utan att ha sett utrymmet. Är det helt öppet, t ex plintgrund kan det nog bli riktigt kallt, men är det en vanlig krypgrund blir det sällan under 0 grader.

Hej, nej jag kan inte dra isär dem, men jag kommer åt det ena röret under huset.
utrymmet under huset är helt öppet, vanlig plintgrund...
Men man kanske kan isolera vattenlåset?

Hej swecul, så här har jag fått det hela förklarat för mig:

Lukt från enskild avloppsanläggning beror på att avluftningen inte är riktigt installerad.
Avluftning skall dras upp över hustaket, vilket ger ett naturligt drag från trekammarbrunnen
upp över taket och bort.
Om denna ventilation inte är riktigt gjord kommer gaserna (som är en naturlig del av processerna i avloppsanläggningen) att sippra ut på andra ställen, framför allt från trekammarbrunnen.
Att du har dessa dofter inomhus orsakas av att det läcker i tex rörskarvar som nämnts ovan.

Titta först över hur avluftningen är ordnad.

Vore kul att höra om du får ordning på det. Åter-rapportera gärna!

//KoW

När du nu bygger nytt så måste du få avloppet tätt från början och inte fippla med extra vattenlås. Har du ett läckage så finns risken att det blir fuktigt och det kommer att se ut i din trossbotten som det såg ut på kallvinden på ditt förra hus.

Avloppsrör blir lufttäta om alla packningar sitter på plats och muffarna är ordentlig inskjutna.

Det finns uttrycket "Gör om gör rätt"

Protte

hello, ok, vill bara poängtera att det inte är frågan om något vattenläckage, det är luft som kommer in... hmm, kolla på bilden så kanske ni hajjar...
det röda markerar problemet och det blå luften som kommer ut från glipan mellan dom två rören,
det stora röret kan jag alltså inte dra ut neråt, för det är för stort.
Uppåt går inte heller för där e ju köket... observera att det INTE är ett hemma meck utan att
det var en "riktig" rörmokare som gjorde jobbet... som nu inte går att få tag på...

• avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad händer om det blir stopp i det stora röret. Jo det kommer läcka ut i trossbotten utan att du kommer märka det förrän den dagen du helt plötsligt står och tittar upp ur ett stort hål i golvet. Undrar varför du inte får tag på din röris längre..

Gör om gör rätt, brukar det heta.

=O
crap! det hade jag inte tänkt på... jaha, vad 17 ska man göra då....demontera köksdelen ovanför avloppet och pressa upp röret underifrån så det kommer
upp ur trossbotten kanske för att sedan fästa det där och täta...
Om det inte vore för att jag fyllt skarven mot golvet med skumfog... =O
Helskotta... meeeera meck....

Såga upp trossbotten underifrån, den går alltid att lappa igen.

Om det bara var luft + lukt som kom upp vore det inget större bekymmer men det brukar komma med en del fukt också.

Protte

Mikael_L
Hehe, du ska vara glad att du inte gjutit in problemet i en betongplatta. :)

Håller med alla andra, du kan inte lösa det där med extra vattenlås eller andra idiotier. Här är det trots allt möjligt att göra om och rätt utan att riva hela huset.
Men hur är avloppssystemets avluftning ordnad då?

Förövrigt borde väl inte du behöva mecka med det där, är det inte ett garantijobb för röris?

Kapa och skarva sedan ihop rören Under trossbottnen igen, så vet du ju att risken för samma sak inte kommer hända igen.

Jo, egentligen kanske rörmokaren skulle fixa till det, men, iom att jag inte vet hur jag ska få tag på honom eller även OM jag skulle det så vet jag inte hur jag kan kräva det av honom ( och verkligen få honom att masa sig ut hit och fixa´t).
Det lutar nog åt att själv är bäste dräng...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.