Vatten & Avlopp
andewid: Enligt flera brunnsborrare är det inte så troligt med salt här, iaf inte enligt deras erfarenheter. Lebam inkluderar allt i sitt pris, inklusive pump, hydropress, slangar, kablar ner i hålet, vattenprover, och installation. Jag behöver bara dra fram el och vattenslang från huset. Priset är ett fast pris, så det ökar inte om de skulle behöva borra ner till 120m eller så. Men de
jeppeknaster: Har till och med två kranar, en på varje sida om vattenmätaren. Det gick bra ändå och jag gjorde mitt livs första inkoppling med lin och tätgucka. :)
JorisS: Det blir att köra med rören till gamla FMM blandaren - vi beställde nya via Komfort men en dryg vecka senare var jag inne och frågade hur det stod till och då hade inte beställningen hunnit med - dem är på semester nu så nästa utskick från FMM skulle bli 13/8.... varför kan inte dem skicka direkt med faktura till kund som t.ex Harman Kardon och Saeco gjorde när jag behövde
pjn: Det visa sig att klantar***t till röris har blandat ihop ledningarna så att varmt sitter där kallt borde vara å vice versa... Så nu sitter blandaren uppochner :) Dum fråga kanske men kan det ge några följdproblem med att den sitter uppochner?
jeppeknaster: [citat] I alla fall på lerjord, har man bättre dränerande massor så tror jag stenkista är ett utmärkt sätt att ta hand om vatten.
HusByggarTomten: Jag har haft en sådan. Shit vad jobbig den är och aldrig mer för min del. Min uppfattning, finns säkert dom som gillar dom..
MickeH74: tack för bra tankar, jag tror inte att det är någon skillnad mellan kallt och varmt vatten, men jag ska testa det.
nordarna: Jag funderar på att gräva en sån till sommaren. Bor i karlstad och har nästan bara sand i min trädgård. Är det svårt att göra detta om man har det underlaget jag har? vad skall jag tänka på?. vilken typ av pump måste man ha sen för att få upp vattnet? Gott om vatten borde vi ha för vi har nära till älven, men inte så nära så jag kan ta en slang dit, om ni förstår vad jag
andewid: Var tas inluften till avloppet ifrån? Sitter luftning på taket eller med ventil i anslutning till någon av toaletterna?
andewid: Går det inte att följa ledningarna någonstans? Annars kan du gå in med kamera. Många avloppsföretag/jourer har kamera. Inte allt för dyrt.
limpan86: Hej Funderar på att instalera en värmekabel i sommarstugan. Vi har endast sommarvatten i dag då vattnet fryser på vintern. Vi delar pumphus med grannar som är permanentboende så pumphuset är det ingen fara med. Det vi pratar om är cirka 50 m värmekabel och jag undrar över driftskostnad. Jag förstår att det är svårt att vara exakt men är det någon här som har erfarenhet. Vet inte
andreas5514: HEJ! de va luftinjektorn som va problemet. jag hade läst fel på instruktionerna och skruvat justeringsskruven åt fel håll! men men, är huvudet dumt så får näsan lida! tack allihopa för alla svar! MVH Andreas
redheat: Och även o man sätter slang en bit så är ju kopplingarna til plastslangen i mässing. Kranarna som man användt i alla tider till galvat rör är ju också i mässing. En rörfirma jag frågade sa att det gick bra att gå från mässing till galvat men ej koppar till galvat
Jan-Å: Börja med att ta dit försäkringsbolagets besiktningsman få se vad dom säger. Ersättningen beror på mycket, inte minst på vem som gjorde jobbet. Gjordes det av dej själv? föregående ägare? av en hantverkare mot kvitto? etc. Ett jobb gjort av hantverkare vitt måste gå att reklamera. Rent generellt borde det gå att fixa till runt golvbrunnen utan att riva upp hela golvet, Du kommer
Ola13: Hej! Jag håller på att renovera min källare och skulle vilja ha svar på följande: 1. Jag skall förlänga ett avloppsrör till ett nytt kök under källargolvet som är av betong. Hur djupt skall det ligga, vilken lutning, behöver det isoleras? 2. Tänkte även drar kall och varmvatten i samma hål, vilken typ av rör, vilket djup, behövs isolering, idag är det ingen isolering under
JonOMaria: Förutom vacuumventil ska det väl vara ett rör från tanken ut i det fria också? Så att luften framför toavattnet i spolningen har nån stans att ta vägen. Detta rör (i trädgården) är kanske inte så fint, och vid en bekants sommarstuga tog någon bort det för att det var fult. Avloppet krånglade många år där innan dom kom på att röret var borta... =) (I hålet rann även
bjoernsdotter: en elektriker var här och tittade och beslutade att strömbrytaren i sig ska bytas ut, får se hur det blir!
BR125: Ett gem där man viker ut tråden och drar eltejp över "handtaget" SKALL ingå i varje teknikers verktygslåda :) Perfekt för reset av alla de möjliga apparater.
gundeboy: Nu e det ju svårt och säga om det e dyrt eller ej. oftast e det ju så att "kunderna" tror att det e ju bara och göra si och bara och göra så. Sen desutom har du redan material vilket medför att du troligtvis betalar lika mycket som om du köpt shunten av firman. Och tyvär e det så med rör yrket att konsumenterna blir förvånade när man tar 375+momskr i timmen och har en minimi
akhagen: Näha. Inte det. Nåväl, jag köpte vanlig enkel täckbricka för rörgenomföring ( den finns minsann i 22 mm) å så tröck jag i rejält med silikon i gluggen i parketten. Då borde det skvallra lika bra som stosettens fantastiska gummimaschett om det läcker vatten längs röret. Och för en bråkdel av priset (20 spänn istället för 65 per element), Allt ska man behöva lista ut själv
mulpac: Är det kommunalt vatten, har stugan egen brunn, eller är den ansluten till någon vattenförening? Får jag fråga vad ni gjorde med propplösaren egentligen?
sunhome: Det är löjligt men sant att man måste trycka in knappen o kolla för nivå "vakten/larmet" ska funka......? Bedrövligt. Löste nivålarm-problemet med att sätta mätaren i hålet rakt imot inloppet till tanken. Men när larmet går (Vilket det bara gör om nån trycker på knappen...) så finns det bara 2-300 liter kvar innan det rinner över. Funkat hittills....
Snurre: Precis som du gör när du spolar filtert eller när automatiken gör det. Vad beträffar enkelheten så är det inte så svårt om man är någorlunda händig. Dock kan det bli nödvändigt att bila bort vissa delar av massan om man har skött sitt filter som jag har gjort ;-)
JonOMaria: Hej, Har du eget vatten och ett minireningsverk av typen BioCleaner BC8 (Evergreen) kan det vara värt att se upp. Det kanske läcker... Vårat reningsverk hade en bottenventil av typen Checkisk backslagsventil för golvbrunnar i källaren (se bild, övre ventilen öppen). Denna dubbla ventil läckte på inte mindre än två sätt, dels genom packningarna och dels genom att den inte var svetsad