bonnen skrev:
Jo det hade jag tänkt den ska gå högre än toaletten var tanken, så att man kan rensa ur proppen utan att det rinner över.
Nej, jag menar avståndet (höjden) från förminskningen till tilloppet från WC.

Aha du menar så.
Då är jag inte med på vad det skulle göra för nytta?

Så det blir mera fallhöjd inan minskningen så att proppen packas ihop effektivare och sitter bättre.

Skämt åsido så kan lite fart slå sönder s*i*en så det kan passera.

Protte

Jo det kanske är sant, ska ha en vägghängd toa hade jag tänkt så jag kan säkert ordna til en halv meters höjd innan förminskningen.

Som jag ser det så behåller jag mitt 75 rör och provar, skulle det skita sig, så får jag ta det beslutet att riva väggen eller installera en saniflo senare i så fall.

prototypen skrev:
Så det blir mera fallhöjd inan minskningen så att proppen packas ihop effektivare och sitter bättre.

Skämt åsido så kan lite fart slå sönder s*i*en så det kan passera.

Protte
Nej, jag menade att det kunde behövas litet volym ovanför tratten ifall det skulle stoppa till det så kan tyngden hjälpa till.

Redigerat:
Det var väl andemeningen i mitt inlägg, lite fart och tyngd som trycker till och får in det i 75 röret.

Protte

I princip får man ju aldrig gå från större till mindre diameter när det gäller avlopp. tror dock i detta fall att det kan funka. En sak som är viktig dock är att övergång till 110 rör i krypgrund sker på stående stam.

Anledning till att stående rör bara är 75 är att det är en luftningsledning. Krävs antagligen inte mer för aktuellt avlopp. Dock är jag av uppfattningen att man skall använda så stort rör som möjligt för luftningsledning.

Framtida användning är ju också viktig. Bara toapapper inget annat. Använd toa nere att skita på i första hand så borde det klara sig.

Då kör vi på 75 å provar med detta.

Lycka till!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.