Vårat vatten luktar verkligen INTE trevligt, det luktar starkt och det luktar typ fis!!
:P
Vi har enskilt vatten, finns det något man kan göra eller är det till att duscha med klädnypa över näsan som gäller??

Vi hade en konstig doft på vårat vatten tidigare. Skickade in vattenprover, allt okej.
Efter mycket om och men så tipsade en röris om att gummiblåsan i hydroforen kunde i vissa fall ge en viss doft. Så efter hydroforbyte så upphörde problemet. :)

Vi hade "berggas" i vårt borrhål. Finns ett finare ::) namn men har förträngt detta.
Vi satt in ett mekaniskt avluftninsfilter och blev av med luktproblemet.

Varit i närheten av Ramlösa?? De vattnet luktar inte heller gott och säljs på flaska efter avluftning. Tips på att bli av med lukten på annat sätt än låta vattnet stå för luftning har jag tyvär inte.

Kan det vara för mycket järn i vattnet? För det ger också en dålig lukt, som avlopp eller fis.

Föräldrarna hade detta problem, men det löstes (nästan helt) med ett filter.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
vart någonstans kan man skicka vattenprover för analys?

Kommunens miljö-kontor kan hjälpa dig rätt.
Hittade det filter vi har och som funkar kanon
http://www.aquaexpert.se klicka på vattenproblem och rubriken "Svavelväte"

Snickarpelle; vad kostar ett sådant filter? installerar man det själv?
Det låter ju på beskrivningen av filtret som att det är ett sådant jag skulle behöva!

Kommer inte ihåg vad det kostade. Det var väl sisådär 8-9 år sedan jag monterade.
(inte så vansinnigt dyrt......)
Jag installerade själv. Knöligast för mig var "returen" till borrhålet men har man gott om vatten kan man säkert leda till avloppet som dom ritat på installationsskissen http://www.aquaexpert.se/getFile.aspx?fileId=194&wmrid=4

ok, tack för infon, har precis beställt ett vattenprov för att lättare se vad jag behöver!
muchos gracias!

swecul skrev:
ok, tack för infon, har precis beställt ett vattenprov för att lättare se vad jag behöver!
muchos gracias!
Fått svar på vattenprovet ännu?

nej inte än...

NU har jag fått svar!!
dem föreslår en syreaktivator, har dock ingen aaaning om vad alla analysresultat betyder....
de är iaf enl. följande;
-------------------------------------
pH = 7,6

Alkalinitet, mg/l HCO3 = 181

Aggresiv kolsyra, mg/l CO2 = <5

Klorid, mg/l CI = 18

Hårdhet tyska grader, DH = 3,5

Järn, mg/l Mn = 0,09

Mangan, mh/l Mn = <0,1

Nitrit-kväve, mg/l NO2-N = <0,005

Nitrit-kväve, mg/l NO3-N = <1

--------------------------------------------------------------------

Är det någon som kan översätta det här kanske? är vattnet ok eller?

Fick du ingen kommentar med till svaret??
Det fick iallafall vi när vi testade vårat vatten där de beskrev hur
vattnet var på svenska. :)

Vattnet ok för de parametrar som resultat redovisats för, inget att anmärka på enligt livsmedelverkets direktiv. Men, det faktum att du har en järnhalt just under gränsen för anmärkning (0.10 mg/l) och det faktum att du har dålig doft tyder på att du har ett sk reducerat vatten i brunnen där järn är i lösning och svavelväte bildas. Att halten järn trots allt är under gränsvärden är sannolikt direkt kopplat till att provet kommit i kontakt med luft (=syre) och därmed oxiderat (=fällts ut) en stor del av järnet. Nu har du ingen analys på svavelväte (H2S) men en sådan analys kräver ytterligare försiktighet vid provtagningen då detta är en gas som snabbt försvinner vid dels omrörning och oxidation, men även pga tryckförändring då vattnet pumpas upp från stort djup (=högre tryck råder) till ytan. Det finns dock en enkel koll om du har svavelväte; eftersom svavelväte oxideras till sulfat vid kontakt med syre (=luft) kan du analysera halten sulfat som en sk proxy.

Vilken åtgärd? Ja, som nämnts ovan är svavelväte en gas och kan därför relativt enkelt luftas bort vid måttliga halter. Vid högre halter kan det vara nödvändigt med starkare oxidationsmedel än atmosfäriskt syre. Men vid dessa halter bör man även ha koll på sulfathalten (max 100 mg/l) och ev. pH. Luftning bör även minska halten järn avsevärt.

Brasklapp; även organiska svavelföreningar luktar kraftigt. Därför kan det vara av intresse att kolla halten löst kol (=> Dissolved Organic Carbon, DOC).

Till sist, för alla er som har problem med järn & mangan, spårmetaller (-och svavelväte), se till att ni tar ett prov med minsta kontakt med luft, fyller till kanten och försluter korken väl. Se även till att labbet antingen levererat en burk med syra redan tillsatt eller att de surgjör provet i provburken, skakar om och låter stå >30 min (minst) innan analys. Hur konstigt det än kan låta är det ingen självklarhet att ett godkänt labb levererar rätt resultat... Vilket kan bli dyrt för den som anpassar sin rening efter resultaten.

(Tillägg: utifrån det som framgått hittills är det sannolikt så att du behöver både rening från järn och mangan samt avluftning av svavelväte, så se till att du skaffar en reningsmodul som tillåter enkelt avlägsnandet av järn & manganfällningarna dvs tvättbart filter eller liknande).

;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.