Undrar om någon har något bra tips hur man får loss den vita nylonbulten
som sitter i en golvbrunn?
Det är en fyrkantig historia, har försökt med fast nyckel men nylonet fjädrar när man tar i och försöker lossa den.
Finns det något specialverktyg eller annat knep?
som sitter i en golvbrunn?
Det är en fyrkantig historia, har försökt med fast nyckel men nylonet fjädrar när man tar i och försöker lossa den.
Finns det något specialverktyg eller annat knep?
Rörtång eller polygrip, kanske. Eller varför inte bara borra bort den och sätta dit en ny, du lär väl behöva kassera den gamla i vilket fall som helst.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
År det inte bara en propp man bänder ur med en skruvmejsel, sådana har jag iaf.
Protte
Protte
Nylonbulten håller fast locket som täcker vattenlåset i golvbrunnen,
måste få bort det för att kunna komma åt och rensa på bästa sätt.
Vet att jag hade problem med detta i mitt gamla hus för många år sedan,
då var det en metallbult som hade rostat fast.
Tror nog den är gängad därför vill jag undvika och borra ur den utifall det förväras och jag inte får ur den alls. Någon form av specialnyckel kunde vara bra.
Finns det fyrkantshylsor som man kan köpa och koppla på en kraftig hylsnyckel?
måste få bort det för att kunna komma åt och rensa på bästa sätt.
Vet att jag hade problem med detta i mitt gamla hus för många år sedan,
då var det en metallbult som hade rostat fast.
Tror nog den är gängad därför vill jag undvika och borra ur den utifall det förväras och jag inte får ur den alls. Någon form av specialnyckel kunde vara bra.
Finns det fyrkantshylsor som man kan köpa och koppla på en kraftig hylsnyckel?
"Nylonbulten håller fast locket som täcker vattenlåset". Aj då, då ser din golvbrunn helt annorlunda ut än mina. Hos mig är plastproppen enbart till för att blockera ett renshål. Ett foto av din brunn skulle vara bra.
Fyrkanthylsor har jag mig veterligt aldrig sett. I princip passar en tolvkanthylsa på en fyrkantskalle, men om fyrkantens nyckelvidd är ett helt antal millimetrar så blir tolvkanten ett ojämnt mått (teoretiska omräkningstalet får jag till cirka 1,225). Förstås, eftersom det är en plastskalle det handlar om så går det kanske att vålda på närmast mindre hylsa. Vilken nyckelvidd är det på fyrkanten?
Fyrkanthylsor har jag mig veterligt aldrig sett. I princip passar en tolvkanthylsa på en fyrkantskalle, men om fyrkantens nyckelvidd är ett helt antal millimetrar så blir tolvkanten ett ojämnt mått (teoretiska omräkningstalet får jag till cirka 1,225). Förstås, eftersom det är en plastskalle det handlar om så går det kanske att vålda på närmast mindre hylsa. Vilken nyckelvidd är det på fyrkanten?
Halva ytan på själva brunnsarean täcks av ett metallock en bit ner.
Det sitter precis över där brunnen mynnar ut i avloppet.
Man kan sätta ner handen och föra upp fingrarna under och bakom locket.
Det är väl tänkt att fånga upp den grova skiten så den inte äker ut i avloppet
kanske också att det funkar som vattenlås för luktens skull, vet inte säkert.
Men bulten håller locket på plats iallafall.
Vet att dessa bultar förr var i metall och rostade fast.
Plasten rostar ju inte men den är ändå svår att få loss.
Har testat med olika nycklar och hylsor men det är svårt när bulten inte är stum.
Om jag hade haft en lång kraftig hylsa med exakta fyrkantsmåttet så kanske det går med ett kraftig ryck, skall leta efter bättre verktyg.
Det sitter precis över där brunnen mynnar ut i avloppet.
Man kan sätta ner handen och föra upp fingrarna under och bakom locket.
Det är väl tänkt att fånga upp den grova skiten så den inte äker ut i avloppet
kanske också att det funkar som vattenlås för luktens skull, vet inte säkert.
Men bulten håller locket på plats iallafall.
Vet att dessa bultar förr var i metall och rostade fast.
Plasten rostar ju inte men den är ändå svår att få loss.
Har testat med olika nycklar och hylsor men det är svårt när bulten inte är stum.
Om jag hade haft en lång kraftig hylsa med exakta fyrkantsmåttet så kanske det går med ett kraftig ryck, skall leta efter bättre verktyg.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Tror fortfarande att det är rensproppen du håller på med, något "lock" kommer du inte att få loss. Ta en bild.
Protte
Protte
Jag instämmer med prototypen. Janneman, det du kallar för lock är med all säkerhet den fasta mellanvägg i golvbrunnen som skapar ett vattenlås. För att man ska kunna rensa det bakomliggande rörsystemet så finns det ett strategiskt placerat hål i denna mellanvägg. För att inte avloppslukten skall strömma ut genom detta hål så är det pluggat med en propp. Proppen håller alltså inte fast någonting utan är bara till för att fylla hålet.
Ok tack för infon, skall det då bara gå att bända loss denna plugg?
Jag är nästan helt säker på att jag för många år sedan i slutet på -80 talet
gjorde samma sak i mitt första hus.
Då var det en stålbult som jag hade problem att få loss, är nästan säker på att den var gängad och höll fast detta lock. Bytte sedan till plastbult och smorde gängorna
så att den inte skulle fastna.
Huset var byggt -67, kanske såg det annorlunda ut då?
Jag är nästan helt säker på att jag för många år sedan i slutet på -80 talet
gjorde samma sak i mitt första hus.
Då var det en stålbult som jag hade problem att få loss, är nästan säker på att den var gängad och höll fast detta lock. Bytte sedan till plastbult och smorde gängorna
så att den inte skulle fastna.
Huset var byggt -67, kanske såg det annorlunda ut då?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Det finns golvbrunnar med löstagbart vattenlås men då sitter det ett handtag som man lyfter ur vattenlåset med.
Protte
Protte
Jag tycker inte att du ska försöka bända loss pluggen. I mina golvbrunnar sitter gängade plastpluggar, jag tror att din också är gängad (även om den inte håller fast någonting, jfr oljepluggen i en bilmotor).
Jag upprepar mitt ursprungliga förslag, fatta fyrkantskallen med en rörtång eller polygrip och försök gänga ur pluggen. Funkar inte detta, borra ur den (akta gängorna i golvbrunnen).
Jag upprepar mitt ursprungliga förslag, fatta fyrkantskallen med en rörtång eller polygrip och försök gänga ur pluggen. Funkar inte detta, borra ur den (akta gängorna i golvbrunnen).
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Ok tack för fin info, skall försöka börja med att ta ett kort
krävs väl en tömning och rengöring igen antar jag
men det kan det ju vara värt om man får reda på mer.
Någon brunn med handtag har jag inte.
krävs väl en tömning och rengöring igen antar jag
men det kan det ju vara värt om man får reda på mer.
Någon brunn med handtag har jag inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden