mycke_nu skrev:
Jag planerar att lägga en pump i en brunn 500 m ut på ett fält och pumpa vattnet upp till gården där det finns ett befintligt vattensystem med ett par stora hydropresser.

Normalt sätter man ju tryckströmbrytaren uppe vid hydropresserna, men fungerar det om jag istället sätter den ute vid pumpen? Det känns som om tryckfallet i ledningen (32 mm) skulle kunna ställa till med problem.

Någon som har erfarenhet av detta?
Ser nu att jag egentligen inte svarat på din fråga.
Tryckströmbrytaren kan du sätta vid pumen. Om du sätter en manometer vid hydroforen och en vid pumen och läser av dem när pumen går så kan du se vilka tryckförluster du har i ledningen. Sedan justerar du brytaren till det tryck du vill att den ska slå av vid uppe vid hydropresserna och vid vilket tryck du vill att pumpen ska starta vid när trycket understiger ett visst tryck vid pumpen (då när pumen ej är igång)

Hoppas du förstår vad jag menarm känner att det blev lite luddigt förklarat:(

Tjacko det där är nog rätt men vad händer när pumpen startar mot många kilogram stillastående vatten, pumpen kommer att ge maxtryck tills vattnet börjar röra sig och tryckströmbrytaren kommer att slå ett antal gånger innan det hela har kommit igång.

Läs hela tråden inan du skriver.

Det kommer att vara ett dynamiskt problem (att starta systemet) och ett statiskt (tryckfall när det väl rinner).

Protte

prototypen skrev:
Tjacko det där är nog rätt men vad händer när pumpen startar mot många kilogram stillastående vatten, pumpen kommer att ge maxtryck tills vattnet börjar röra sig och tryckströmbrytaren kommer att slå ett antal gånger innan det hela har kommit igång.

Läs hela tråden inan du skriver.

Det kommer att vara ett dynamiskt problem (att starta systemet) och ett statiskt (tryckfall när det väl rinner).

Protte
Tycker mig inte kunna se någonstans i tråden att hydropresserna står högre än pumpen, vilket jag också efterfrågat höjdskillnaden. Dom kan ju rentutav stå lägre också. Är inte det viktigt att veta?

Men att sätta tryckströmbrytaren vid pumpen och sedan 500 m slang ger lite dynamiska krafter att ta hänsyn till. Höjdskillnaden är ju något som pumpen kommer att fixa, Gotland är ju inte så högt.

Förlusten i slangen kan ställa till det också om tryckfallet i slangen är större än hysteresen i tryckströmbrytaren kommer pumpen att stoppa inan hydropressen har nått upp till ett tryck som är högre än tillslalgstryck.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.