M
mandg: Jag hade kört pex slang ut till duschen, dock hade jag nog kört ut två rör, bättre att kunna ställa tempen när man står i duschen....
1 svar · 2,4k läst
M
mulpac: Är den monterad så rätt sida är uppåt nu när den är monterad liggande? Tänkte på att det på den här sidan http://www.metrotherm.se/index.asp?id=4&productID=36&categoryID=1 står att den kan ligga på rygg och om den är roterad på något annat sätt kanske in- och utlopp hamnar dumt så att kapaciteten reduceras ytterligare.
10 svar · 10,4k läst
Staffans2000
Staffans2000: Jag använder 12mm. kopparrör ( v.v.) hela vägen från panna till kran, fungerar utmärkt. Här är en länk med samma ämne.http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/117561-hur-ska-jag-dimensionera.html Staffan
5 svar · 1,9k läst
L
Lancer: Tack så mkt, den missade jag då jag sökte.. Hmmm helt klart intressant :) Är dock lite intresserad av hur PUTTE1's hus såg ut och hur högt det blev. Med trycktank och allt. 1.5x1.5 låter som en storlek jag kan leva med. Mvh Lancer
2 svar · 22,4k läst
J
JanneL: Bra jobbat! Själv är bästa dräng!
13 svar · 14,3k läst
B
BAS: Ska du ha dold rördragning? I så fall så beror inte bytet på att rören är slut. Det är för att undvika dolda skarvar. Nuförtiden är det vanligt att dra PEX rör som skarvas i en för ändamålet avsedd låda placerad t.ex. i källaren eller där den inte stör utseendemässigt. Från lådan dras oftast 2 varmvatten och 3 kallvattenrör (för toa, handfat, dusch).
2 svar · 8,1k läst
F
Freddie.l: Har kollat Wirsbo-PEXrören och de verkar riktigt intressanta, sådan får det nog bli. Tack, än en gång.
6 svar · 4,4k läst
yxet
yxet: i gammla hus var/är det oftast så att man skiljer på gråvattnet skickar disk bad vattnet rakt ut i något dike. och det "andra"in i 3 kammar brunnen. det är att rekomendera att ha allt i 3 kammar brunnen främst för att slippa otrevlig lukt i diket där vattnet rinner ut
2 svar · 2,9k läst
Snurre
Snurre: [citat] Hittade på sid 16 i det här dokumentet http://www.uponor.se/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Sweden/HS/PDF%20-%20Uponor%20Tap%20Water%20System%20PEX/Handböcker/6012_112007_Tappvattenhandbok.pdf som stöder din teori!
6 svar · 1,1k läst
S
SvenD: Nej, vanliga klämringskopplingar får inte vara dolda varken i tappvatten eller värmeinstallationer.. Det kan dock finna undantag. Jag har murat in så kallade väggdosor med PEX Rör i Rör-anslutning. I dessa dosor är görs anslutningen för PEX-röret med en typ av klämring där Klämring och stödhylsa är i tillverkade i ett stycke. Stödhylsan har dessutom en O-ring som tätar
7 svar · 1,5k läst
S
Skånepåg: Vattenledningen från hydropressen som står i uthuset, kommer upp underifrån inne i huset i pannrummet. Golvet är gjuten platta på mark , röret kommer upp vertikalt ca 2 dm från väggen. Vi ska bygga ut köket så det även tar pannrummet i anspråk och köksbänken kommer att hamna en bit bort från vattenröret. Frågan är, finns det någon bra lösning på att vinkla pem-röret från
0 svar · 1,1k läst
S
Staffan_P: Hej, Våran diskmaskin har gått sönder och när vi skulle sätta in en ny upptäckte vi ett rör som är illa draget. Att den gamla maskinen fick plats är en blandning mellan tur och våld då den har tryckts in så hårt att metallramen är böjd där det krockat med röret (nedre högra hörnet). Röret måste dras om så att det löper längs med väggen och böjs först efter att det gått
0 svar · 1,2k läst
·
A
Anders37: Tack för svaret får nog ta 75 mm rör
2 svar · 1,5k läst
Immobil
Immobil: Kolla in: http://www.avloppsguiden.se/ Där hittar du säkert svaren. Rent allmänt har kommunerna blivit mer krävande/restriktiva när det gäller avlopp.
1 svar · 3,4k läst
S
SvenD: Mina subjektiva funderingar. Jag gillar ejektorpumpar: Ejektor: + Håller länge. Vi har haft vår i sommarhuset 40 år. + Ingen el till eller i brunnen + Mindre benägen att fastna i brunnen. + Enkel att byta ut/serva + Går enkelt att byta till dränkbar. El kan då dras ett av de två röret fram till brunn. - Kan "tappa" vattnet och måste då återfyllas innan den funkar igen. Detta händer
1 svar · 3,0k läst
A
annasus: Jo, jag ska bila, fast inte just där och just nu. Jag har nu provisoriskt ställt ett badkar där duschen tidigare varit. Det duschavloppet ska flyttas. Den andra golvbrunnen, alltså den jag ville sätta i fd toalettavloppet ska egentligen bara funka som provisorium 2 för badkaret under tiden jag fixar med duschen.
2 svar · 1,2k läst
A
androxe: köpte en ny kran idag med slangar som man skruvade in i botten av blandaren. Dom vara bara o montera rakt på klämringskopplingen o det håller tätt :) Känns så skönt att äntligen ha lyckats :) Tack för all hjälp
8 svar · 10,8k läst
F
Fungerar?: Har lite svårt att bestämma 3-kammarbrunn. Ska jag ha plast eller betong? Fördelar nackdelar? Det jag vet är att plast behöver förankras vid fuktig mark.
0 svar · 1,1k läst
D
daniel_168: Hej, igen! Ska bara uppdatera. I går grävdes ett rör ner, från uppsamlingsrörets ena ände, med svag lutning, och ut i ett dike. När jag kom hem kl. 21.30 kollade jag i brunnen, och det var betydligt mindre vätska i den än det varit de senaste åren. Det rann en stadig rännil från utloppsröret. Åh, vad jag hoppas att det fixar sig nu!
1 svar · 932 läst
thewolf
thewolf: Mitt hus från -42 var det original gjutjärnsrör och dom var det inga fel på, så jag tror inte det är några problem med dom rören. Nu är alla mina utbytta men det berode inte på att dom var dåliga utan vi gjorde det iom att vi ändå grävde ut hela källaren för isolerng och golvvärme...
2 svar · 3,2k läst
flindra
flindra: Jag kan nu meddela att vi har fått tag på en grävare som verkar väldigt kompetent. Vi har varit till tomten och kollat, och enligt hans bedömning kommer vi att behöva en pumpbrunn som pumpar avloppet ner till anslutningspunkten. Det är visserligen självfall, men det finns en svacka på vägen till anslutningspunkten som gör att man i så fall måste gräva väääääldigt djupt om man
71 svar · 25,3k läst
H
Hille65: Hej igen! Har nu fått skåpet från "Upnor" (350x350), är det någon annan som köpt till eller instalerat ett sådant skåp med ram. Eftersom att jag frågar är först och främst det att jag får inte dit ramen runt skåpet, fattas en ca 2 till 3 mm. Det andra är hur man ska få eventuella läkage att rinna ut ur skåpet, på bilden står det att man ska borra i skåpet. Men va F-n ett
5 svar · 3,1k läst
Z
znitz: Hur hittar man rören sen, idag (i alla fall i vårat hus) har man börjat använda plaströr till all VVS i väggarna och bjälklag..
11 svar · 2,1k läst
prototypen
prototypen: En tank i glasfiber läcker nog som ett såll, däremot en glasfiberarmerad plasttank och då är det troligen styrenplast. För livsmedel så ska det nog vara en tank i polyeten. Protte
2 svar · 1,5k läst
D
drtom: Hej, Jag behöver dra ut en vattenanslutning från vår huvudbyggnad till en gäststuga. Av praktiska skäl tror jag den kommer gå genom en låg torpargrund där jag är tvungen att lägga den på marken. Sedan går den ner under jord till gäststugan,. Jag tänker mig PEM-slang, med isolering och värmeslinga. Är det vettigt? Vilken typav isolering ska man använda som tål att ligga på
0 svar · 2,6k läst
B
Blumbern: håller med fredric1980 om problemet med galvaniska strömmningar, även om jag som röris sett 40 år gamla koppar/galv-övergångar som klarat sig även om skolböckerna lär ut det motsatta. Ibland har man inget val, inte alla som har lust eller pengar att börja gräva upp och byta ut servisledningen. Det jag ville säga var att du inte skulle använt unifixkopplingar, då galvröret inte
19 svar · 14,3k läst
·
A
AndersS: Har 75m slang och 5-6m i höjdskillnad, där pumpen suger den sträckan och kör då med 32mm.
2 svar · 3,0k läst
S
Sbcd12: Kanonbild - tack för den!
2 svar · 2,1k läst
pellefant
pellefant: [citat] Om man har bråttom så kan ju det höga priset vara ok, man slipper stilleståndstid och kanske en resa på som här 10 mil tor, men annars så är det ju lite surt med 500% påslag.
8 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.