Vatten & Avlopp
weldion: Helt klart är det en sänkpump som du skall ha. Finns i flera olika storlekar, 3", 4", 5" osv. Fördelen med att välja en trefaspump är att den är mjukare i starten samt tål blixten bättre. 25-30 år skall inte vara något problem för dem att hålla i.
ryabacken: Jag tror jag lägger ner 18 pexen och låter rullen stå och satsar på 12mm kopparrör istället. Då passar väl 2859 direkt eller?
niblom: Jag skall dra fram lite vatten i stallet. Jag skall ha varm o kallvatten på två olika ställen. Vad blir billigast. jag har lite PEX slang kvar sedan golvvärmeinstallationen. Kan jag använda det och bara spika upp dem med klammer?
prototypen: Tvättstugan är nog ALDRIG rengjord då tvättmaskinen spolar rent hela tiden. I duschen fick jag öppna proppen efter 30 år och där var det sådant som gör att man inte bör äta på en stund. Lite hår får nog lyftas ur då och då. Protte
prototypen: Finns väl ingen större anledning att stänga för en så kort tid. Protte
prototypen: Det är väl en bra lösning, sätt dit en koppling med rörgänga, en vinkel, en reduktion och fortsätt med PEM 40 in i pumpen, Ska du göra om så finns ju kopplingen med rörgänga på slangen upp genom golvet. Protte
Isaksson: Nu har jag suttit och kollat och tänkt och skickat iväg en order från rinkaby, det blev en lösning med kopparrör. Tack alla för hjälpen.
Zemerlin: Tack för svaret isendahl. Hade nu efter en tids tänkande uteslutit upphängningssetet. Känns bra att fler uteslutit dem =) Härligt att höra att det är enkelt att hantera, för det är lite av anledningen till att man kör på det istället för de andra alternativen. Får man passa på att fråga vad du använde dig av för vägganslutning där tvättställsblandaren sitter? körde du med
Vorbis: Fick arbetskostnaden uppspaltad enligt följande på en offert: Arbetskostnad borrning 16 000 kr inkl moms schakt 2000 " el 2000 " rör 6000 "
PappasHammare: Om brunnen har stått i 6år så bör du flöda vattnet ganska reält. En sak är att en brunn som har stått får ganska bakteriedåligt vatten. Vår hade på gränsen tjänligt vatten och då hade våran grävda brunn bara stått oanvänd i nått halvår eller så. Men efter att nästan tömt den ett par gånger så var det klart mer tjänligt men dock mer grumligt. Fick rådet att använda
Loner: Jag ha ringa tonåringar (än), och allt sker på regelbundna tider. En PLC finns som sagtvar redan i närheten av pumpen, så styrning via tidkanal är en baggis. Då skall jag sätta dit en kontaktor och köra via tidkanalen. /L
yuphin: Undrar om någon vet om det finns en lämplig koppling av något slag som jag kan använda för att koppla en 3/4# trädgårdsslang till min dränkbara pump? Det är en enklare dränkbar pump som jag tänkte använda för att vattna med och det som passar utan någon koppling är en 25mm avtappningsslang. Jag testade att få fast trädgårdsslangen med det kändes omöjligt då 3/4" är en del
Gusen: Hejsan, Står inför att till ett enklare badrum i ett sommarhus dra in vatten genom en yttervägg men är i behov av lite tips innan jag sätter igång för att få den mest optimala lösningen. Utgångspunkten är att jag kommer att placera vattenpump + VVB på utsidan av huset (dvs placera allt i en isolerad "låda"). Lådan kommer befinna sig vägg i vägg med badrummet där jag vill ha in
joflopp: Hepp! Visade sig att just mina prisolrör hade ytterdiametern av drygt 17 mm. Hade det varit en tävling skulle alltså prototypen ha vunnit. ;)
SvenD: [citat] Jag köpte en gjutjärnsspygatt från Rinkaby 2002. Även då angavs anslutningen vara 70 mm. Tyckte det var konstigt, när jag ringde och kollade visade den sig vara 75 mm. Sannolikt har de inte brytt sig om att rätta i katalogen. Ring och kolla. Jag anslöt i vanlig PP 75 muffända och vill minnas att anslutningen blev helt OK. I annat fall hade jag säkert hittat på något för att
saidlasf: [citat] Hej Som amatör ser jag det mer "skadligt" att stå och tvätta händerna med tvål under en vattenslang en gång i veckan efter trädgårdsarbete. Eller som tidigare tala skrivit att tvätta bilen på gräsmattan/uppfarten oavsett ur miljövänligt avfettningen eller bilschampot är.. Det är ju inga större mängder vatten och inga mängder av kemikalier. Jag skulle (kommer att) leda ut
Hemmakatten: Innan ni drar röret till toan så kolla med kommunen att det är okej att dra WC-vattnet till 3-kammarbrunnen. Är det så att kommunen kräver en sluten septiktank får du dra toaröret separat till den framtida tanken.
svartöra: Pex i hela huset, ja. Givetvis bortsett från kopplingar och liknande. Den inkommande ledningen tror jag är plast den också. Men elpatronen var ju inte en så dum idé, den har kanske ett lite hårdare liv med temperaturväxlingar.
Cheever: Ganska stor initial kostnad och kräver hyfsat med ström, för övrigt en ganska bra och en ganska ekonomisk lösning på lång sikt där man inte kan lägga tank eller dyl.
bonnen1: Vore jag i dig skulle jag kolla med komunen om du kan få lägga ner ett minirenings verk med flocking medel istället , finns från 50 tkr . Utlopp blir fosfor och kväve fritt . Och skulle komunen inte gå med på detta så sätt ner en liten pumpstation , driftkostnad för pumpen kan aldrig över stiga kostnaden för styrdborning på överskådlig tid Styrd borning i berg brukar bli en rätt
Mikael_L: Till gråvatten kan du använda 75 eller 50mm avloppsrör. Har du inga platsproblem kan du gärna använda 75 överallt, det går att reducera till 50 vid tappstället om det skulle behövas. Lutningen ska vara 2cm /meter. Eller minst 1cm /meter åtminstone. Ju mindre lutning du har desto mer 100% säker på fastsättning och orubbligt läge måste du vara. :o Till inkommande vatten använder du
Rebeckaf: [citat] Kolla vad ni har för garantier via Avanti. Jag tror de har speciella regler för vad som händer vid dålig vattenkvalitet etc. Och hur snart ni måste reklamera. Det skulle vara tråkigt att tappa rätten att reklamera (specillet om vattnet blir sämre och inte bättre när ni använder det mera) bara för att ni är trötta på borraren. Det kan kosta rätt mycket och vara rätt
prototypen: Det finns INGEN risk att det kollapsar, MEN det finns en risk att det flyter upp när man gjuter så förankra röret ordentligt. Protte
andreas5514: Nu har det gått ett tag sedan jag installerade mitt filter! mitt problem är delvis löst. men mitt varmvatten luktar fortfarande "R*V" ibland! kan det vara skit kvar i varmvattensberedaren? eller är det nån skit som löser ut i varmvatten? är lite osäker på om jag har fått iordning på den där "luftningsgrejjen" som skall lufta vattnet innan filtret? men konstigt att de är varmvattnet
andreas5514: Jag köpte mitt där och jag är nöjd. dock så köpte jag inte monteringssatsen utan köpte delarna på lokala rörfirman istället. och sparade ca 1100 kr. rekomenderar inget men de va så jag gjorde. relativt lätt att installera och man har lättåtkomliga ledningar och inte har tummen mitt i handen. :P mvh Andreas
Immobil: VVS-grossisten Rob. Holmquist har reservdelar till pumparna. Det innebär att vilken rörmokare som helst borde kunna ta hem dom. Nackdelen är möjligen priset.