Vatten & Avlopp
Yrrol: Jag mailade wellmate om min ifrågasättande fundering, fick snabbt följande svar; [citat] dock vet jag inte hur jag ska tolka det, någon som kan översätta? hehe
Immobil: Lästips om avlopp: http://www.avloppsguiden.se/
hakaner: Ledningsdragning (förutom avlopp) genom golv är inte tillåtet vid nyinstallation, vid renovering har jag för mig att man skall byta ut sådana dragningar om det kan göras med en rimlig arbetsinsats (fri tolkning) -Så att bila upp ett betonggolv kanske bedöms som en orimlig insats... Men hör även med någon som kan reglerna fullt ut...
prototypen: Men att sätta tryckströmbrytaren vid pumpen och sedan 500 m slang ger lite dynamiska krafter att ta hänsyn till. Höjdskillnaden är ju något som pumpen kommer att fixa, Gotland är ju inte så högt. Förlusten i slangen kan ställa till det också om tryckfallet i slangen är större än hysteresen i tryckströmbrytaren kommer pumpen att stoppa inan hydropressen har nått upp till ett tryck
cinema101: Fungerade bra med högtryckstvätt med tillhörande spolslang. Efter någon minut släppte "proppen" // Cinema101
-MH-: Jag fick samma problem som Patrick, visste inte att dyrare grejer var annorlunda på den punkten. Men tveksamt om jag hade köpt ett dyrare ändå.
Patrick E: Det finns bevattningstimers som man skruvar fast på en vanlig kran. Dessa går att programmera så att de släpper på vatten med jämna mellanrum. Om du tycker att flödet blir för stort när timern öppnar är det bara att skruva ner det med kranen så att det rinner lagom mycket.
prototypen: Låter som om din vän har en ejektorpump, den behöver en del vatten för att komma igång. Sitter pumpen i borrhålet behövs inte något startvatten. Protte
Immobil: Gör som Knekten föreslår och tror du inte det räcker kan du ha en kran lite rinnande.
BiFuel: Kom att tänka på en sak - ända sedan vi flyttade in i huset i maj i år så har det alltid funnits ett ljud som nu försvunnit. Det har varit när man på något sätt använt varmvatten, via kranar, dusch eller element. Då har det efteråt (olika länge beroende på hur mkt vatten) hörts ett tyst "jamande" ljud som fortplantats via rören antar jag. Hörs mest när huset är tyst i övrigt.
hempularen: Det kan nog vara så att om du vill behålla exakt samma flöde som tidigare så behöverr du gå upp i dimension. Men i de flesta dimensioneringsfall så ger 15mm PEX tillräckligt bra flöde, om det var dimensionerat för 15mm cu tidigare. Om du tittar hos Uponor så finns där lathundstabeller på dimensioner beroende på vad som skall försörjas med vatten (dusch, toa osv), baserat på
MajorGroove: Krävs det isolering på avloppsrören? De som grävde brunnen sa att det var onödigt eftersom rören är tomma när man inte använder avloppet. Men det är klart det borde ju kunna bildas is i rören om det är riktigt kallt ute. Eller påverkar det även isoleringen av huset? Det lutar åt att ha flera genomföringar, det är just allt sågande i bjälkar jag vill undvika. KnockOnWood, tack
Blumbern: Locherpasta ska vara snäppet vassare då det innehåller pimpsten eller va de heter som sväller när det bli blött så att det fyller ut eventuella ojämnheter. Men jag har aldrig tyckt det varit nån skillnad mellan dessa.
BullDoGs: ok sorry :(
AndersS: Du kan gå in på arkivet och se brunnar på en kartbild, om det sedan är samtliga som är inritade vet jag inte.
Matss: Om det är en tunn oarmerad kaka går det snabbast att bara slå upp ett spår med en storslägga, bara onödigt att bila/kapa
Yrrol: Jag skulle vilja läsa info om Tallas N100 T vattenpumpen för att veta vilket motorskydd jag ska inhandla. Stod på pumpen att den var svensk men inte hittar jag någon webbsida eller något alls när jag söker... *får lågbudget vibbar utav detta* 2.16a tyckte jag det stod på pumpen, medans motorskydden nämner ju typ 0.16-0,25a.... så låga siffror såg jag inte på pump-brickan..?.. EDIT:
Spoz: Jag har en diskmaskin från Siemens där avloppsslangen inte riktigt når upp till vattenlåset till diskbänken. En sats med förlängningsslangar från Siemens kostar 699kr och jag behöver bara förlänga avloppsslangen egentligen. Finns det någon billigare lösning för att förlänga slangen? Kanske vore den bästa lösningen att flytta avloppsröret närmare maskinen. Då skulle jag
Patrick E: Hej, maxtrycket styrs av vad din pump klarar. 100 l/min som du anger kan vara vid 0 bars tryck. Du måste kolla detta på pumptillverkarens hemsida. Ofta anges bara ytterlighetsvärdena i kataloger och liknande. Tänk på att vid pumpens maxtryck är flödet 0 l/min. Trycket i hydroforen tillkommer till lyfthöjden. T ex en dränkpump som ska trycka vatten 50 m ur ett borrhål och sedan bygga upp
Egon84: Det är inte nåt gammalt köksavlopp då? Förr var det vanligt att man drog ut ett rör under huset eller en bit ut till en stenkista.
qrz: Garage / hobbyrum är det egentligen... Är ju en biyta där det inte gör så mycket men om det är möjligt så vill jag nog försöka dölja dem... Ingen som har erfarenhet av att bila golv och hur man undviker befintliga rör?
Immobil: Lossa den stora skruven i mitten på pumpen. Rör pumphjulet sig inte, stick in en skruvmejsel och vrid om.