Kan man "sno" en tråd...? Du fyllde bara på med nyttiga frågor!JPW skrev:
Hur är det med gängandet av järnrör?
Har precis införskaffat Ridgid gängkloppa och huvud från 3/8 till 2" så nu borde jag klara mig
Hur mycket skall man smörja, med vad, och vad bör man tänka på i övrigt?
Gängolja eller gängspray är bra att smörja med, men det funkar med de flesta vanliga oljor. Några droppar per varv eller när det går lite trögt.
Gänga kanske 2 varv och sedan backa tillbaka gänggloppan (för att få bort grader och skräp) med handen, (skifta riktning).
Med ett förhållandevis nytt verktyg kan man ofta gänga nästan hela gängången utan att backa. Med en sliten gloppa behövs det lite krut i nävarna om man ska gänga 2" utan att backa.
Gänga kanske 2 varv och sedan backa tillbaka gänggloppan (för att få bort grader och skräp) med handen, (skifta riktning).
Med ett förhållandevis nytt verktyg kan man ofta gänga nästan hela gängången utan att backa. Med en sliten gloppa behövs det lite krut i nävarna om man ska gänga 2" utan att backa.
Låter bra!
Hur förstör man ett huvud då?
(Så man vet hur man inte ska göra)
Hur förstör man ett huvud då?
(Så man vet hur man inte ska göra)
På en unionkoppling som följde med min panna är själva skarven mellan
de två rören koniskt svarvade, ena sidan har en hankona och den andra
sidan en hona och de passa mycket bra i varandra. (De unionkopplingar
jag haft att göra med förut har haft plana ytor med en gummitätning här.)
Kan denna typ av koppling bli tät även utan lin eller är det tänkt att man ska
fylla upp konan med lite lin för att få det tätt?
mfredar skrev:På en unionkoppling som följde med min panna är själva skarven mellan
Nej du behöver inget lin i konan.
Smörj bara gängan för muttern och kona med lite pasta eller olja så blir det tätt.
Nu när tråden väckts till liv ingen kanske jag ska rapportera att jag med hjälp av handledningen på detta forum monterade in min nya panna, och byggde om oljetanken till accumulator samt alla anslutningar som krävdes för detta.
Gängningen gick riktigt bra, om än lite tungt på 40-rören!
Det krävdes en hel del tankearbete för en ovan, så att allt passade när man skulle dra ihop sista unionskopplingen,
men resultatet blev jordbävningssäkert, och lätt svetsbart mot min gamla oljetank!
Inte en läcka var det heller när det fylldes upp, och nu har det snurrat sedan i höstas.
Tumme upp för järnrören! (Undrar vad min anläggning skulle ha kostat med koppar...?)
Gängningen gick riktigt bra, om än lite tungt på 40-rören!
Det krävdes en hel del tankearbete för en ovan, så att allt passade när man skulle dra ihop sista unionskopplingen,
men resultatet blev jordbävningssäkert, och lätt svetsbart mot min gamla oljetank!
Inte en läcka var det heller när det fylldes upp, och nu har det snurrat sedan i höstas.
Tumme upp för järnrören! (Undrar vad min anläggning skulle ha kostat med koppar...?)
Ahlsell eller Dahl, kolla alternativt med någon rörfirma om dom beställer hem till dig.Decson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden