Ja hur ser jag skillnaden?

Det ser du på färgen, kopparrören är antingen kopparfärgade eller kromade.

Om det nu inte syns (vilket det oftast gör) så kan du enklast prova med en magnet.
Koppar är inte magnetiskt.

tack

Risk för dubbelpost, men detta var ju den rätt tråden för detta:

Jag har provat med en kylskåpsmagnet och en leksaksmagnet. När jag plockat fram alla rör jag kommer åt så ser de ut som koppar, de är t.o.m grön ärg på vissa delar. Om jag tar magneterna på så märker jag dock att en del rör är ytterst svag magnetiska och en del verkar helt omagnetiska (t.ex. är framledningen på raditorerna något mer magnetisk än återledaren - eller om det va tvärtom)). Det är dock inget som är i närheten av vad ett kylskåp och jag får inte kylskåpsmagneten att fastna någonstans (utom på undersidan av själva duschblandaren om man låter det sitta en stund - men den är ju garanterat inte i järn iallafall).

Den delen som jag fick starkast magnetistm på (dock utan att något är i närheten att fastna) är själv infästningen av duschbladaren i väggen. Alltså de muttrar (kromfärgade) som man fäster blandaren i. Tar man på en gammal pluggad anslutning så får jag dock ingen magnetism alls.

Är det normalt att även kopparrör är lite magnetiska då?
Om det skulle vara järn så skulle magneten nypa till ordentligt?
Det mest lutar alltså åt att allt är koppar? Eller?

Edit:
Läste dock att koppar ska vara omagnetiskt. Kan det vara mina gamla järnradiatorer som fått in järn i rören eller något?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.