4 314 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
kan vatten hållas rinnande hela vintern
Hej är det någon som har kunskaper om detta? Jag har en slang liggande på marken som kommer från en vattenkälla. Fallhöjden för vattnet är kraftig och längden på slangen är 600m. Är det omöjligt att hålla vattnet rinnande hela vintern utan att det fryser? Någon som har en teori?
Redigerat:
Du skulle nog behöva isolera röret rejält på hela sträckan för att ha en chans att få det att fungera. Det skulle kosta hemska pengar.
Om du lyckades få det att rinna när det är 15 minusgrader, kan du då ta hand om allt det vatten som måste rinna hela tiden. Det blir mkt is om du släpper ut det någonstans.
Och klarar källan att leverera detta flöde även vintertid?
Om du lyckades få det att rinna när det är 15 minusgrader, kan du då ta hand om allt det vatten som måste rinna hela tiden. Det blir mkt is om du släpper ut det någonstans.
Och klarar källan att leverera detta flöde även vintertid?
Källan klarar att leverera vattnet det finns obegränsat, och eftersom det ligger ute i skogen så är det inga problem med isen som skulle bli. Egentligen blir det inte så fasligt mycket svallis heller. Jag jämför med en annan som har vattnet rinnande ute i en slang hela vintern. Han har sin slang nedgrävd.
Jag hade trott att det skulle bli ohanterligt mycket svallis, men om det funkar hos grannen så borde det ju funka hos dej.
Att som grannen gräva ner slangen, helst till frostfritt djup, löser förstås problemet. Men jag förstår om man tvekar med den längden. Kanske inte ens är praktiskt möjligt. Men det vore utan tvekan en bättre lösning än att bara isolera. Om hela slangen utom änden/ändarna ligger frostfritt, har du ju möjlighet att stoppa in en bit värmekabel där slangen kommer fram. Och på så sätt ha möjlighet att stänga av vattnet utan risk för att det fryser. Om nu inte poängen är att det ska rinna hela tiden.
Att som grannen gräva ner slangen, helst till frostfritt djup, löser förstås problemet. Men jag förstår om man tvekar med den längden. Kanske inte ens är praktiskt möjligt. Men det vore utan tvekan en bättre lösning än att bara isolera. Om hela slangen utom änden/ändarna ligger frostfritt, har du ju möjlighet att stoppa in en bit värmekabel där slangen kommer fram. Och på så sätt ha möjlighet att stänga av vattnet utan risk för att det fryser. Om nu inte poängen är att det ska rinna hela tiden.
Klicka här för att svara