Vi har ett behov av en värmekabel inne i inkommande slang till hydrofor tanken eftersom slangen går väldigt grunt där den kommer in. Problemet är att slangen går direkt in i tanken. Finns det någon Y koppling så att man kan skjuta i en värme kabel eller hur brukar man göra i detta läget?

• Gilla
ovma
  • Laddar…
Ja, man använder T eller Y koppling. Det behövs som du säkert förstår en speciell "tätning" där värmekabeln ska gå in. Tar du hjälp av en röris eller elkille bör han ha full koll på vad som behövs.

Jag har bläddrat igenom rinkabykatalogen utan att hitta nån Y koppling till PEM. Finns det eller är det T som gäller?

Det är T som gäller och det är en helt vanlig T-koppling. Värmekabelm ska gå den raka vägen genom kopplingen medan vattnet ska vika av, detta för att inte bryta i värmekabeln för mycket.

Protte

prototypen skrev:
Det är T som gäller och det är en helt vanlig T-koppling. Värmekabelm ska gå den raka vägen genom kopplingen medan vattnet ska vika av, detta för att inte bryta i värmekabeln för mycket.

Protte
Hmm, det var det jag ville undvika eftersom röret idag går rätt in i tanken. Röret är så kort att det inte går att böja tillräckligt för att fortsätta direkt från T stycket till tanken. Det betyder att man måste sätta en 90graders böj direkt på T stycket för att gå vidare rakt så att säga. Känns onödigt med en extra koppling både med tanke på utgiften och på läckage risken vid varje koppling. Ingendera är väl jätte stor men den finns där i alla fall.

Du får väl flytta tanken lite.

D
Eller ta ett T plus en 90-graders vinkel så får du ett Y (nästan).

Eller köpa dig det speciella Y som man brukar använda

Tjena!

Var köper jag y-kopplingen och värmekabeln?

Mvh Peter

P
25 meter värmekabel fanns för ett par dar sen på coop bygg i Haninge för ca 1400. Tänkbart att dom finns i andra butiker till samma pris. Har du 32 mm PEM så har jag lite länkar. Runt 1200 tror jag.

Har du tips på 42 mm så är jag idel öra.

Länkar kommer....

Jula hade mer eller mindre tvärslut på värmekablar sist jag kollade (jag skulle visserligen ha en 4-meters så jag är inte helt säker på att det var slut på 25-meter, men det var väldigt tomt på hyllorna).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.