11 873 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
Skarva PEM-rör?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra götaland
· 69 inlägg
Är det möjligt att skarva PEM-rör så att det blir tätt?
Jag använder sjövatten. Ute i sjön ligger en PEM-slang med backventil, och slangen kommer in till pumphuset, upp genom golvet, där det sitter en PRK T-koppling med en kulventil på. Från T-kopplingen är det sen en kort PEM-slang till injektorpumpen, som trycker vattnet via ett filter till hydroforen. Kopplingen där PEM-röret från sjön kommer upp ur golvet in i T-kopplingen krånglar och är otät. Röret som kommmer upp ur golvet är för snålt tilltaget, bara ca 10 cm över golvet och j-t svårt att komma åt. Skulle man möjligen kunna dra på nån slags krympslang, eller limma på förlängning eller skarva med invändig mässingsrör och slangklämmor så det garanterat blir tätt? Om jag slapp den extra T-kopplingen hade mycket blivit enklare. Jag kör med 2-4 bars tryck, så för säkerhetsmarginal antar jag att skarvningen måste tåla minst 6 bar (PEM-slangen är graderad 10 bar). Tacksam för all info jag kan få...
Jag använder sjövatten. Ute i sjön ligger en PEM-slang med backventil, och slangen kommer in till pumphuset, upp genom golvet, där det sitter en PRK T-koppling med en kulventil på. Från T-kopplingen är det sen en kort PEM-slang till injektorpumpen, som trycker vattnet via ett filter till hydroforen. Kopplingen där PEM-röret från sjön kommer upp ur golvet in i T-kopplingen krånglar och är otät. Röret som kommmer upp ur golvet är för snålt tilltaget, bara ca 10 cm över golvet och j-t svårt att komma åt. Skulle man möjligen kunna dra på nån slags krympslang, eller limma på förlängning eller skarva med invändig mässingsrör och slangklämmor så det garanterat blir tätt? Om jag slapp den extra T-kopplingen hade mycket blivit enklare. Jag kör med 2-4 bars tryck, så för säkerhetsmarginal antar jag att skarvningen måste tåla minst 6 bar (PEM-slangen är graderad 10 bar). Tacksam för all info jag kan få...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är ju samma princip på en skarv som en T-koppling. Så vad är problemet, läcker det ut vatten eller läcker det in luft?
Protte
Protte
Köp en Beulco skarvkoppling, mässingskoppling för polyetenslang
på rinkabyrör för 246 kr så slipper du plastsmäcket.
på rinkabyrör för 246 kr så slipper du plastsmäcket.
Medlem
· Västra götaland
· 69 inlägg
OK, jag var otydlig, sorry... det är alltså på sugsidan, där slangen kommer upp i pumphuset och vidare in i pumpen. Det sugs alltså in luft. Probelmet med kopplingen är att PEM-rörstumpen som kommer in är för snålt tilltagen så det är lögn att pilla med koppling där, jag måste lösa det på nåt annat sätt (och utan att gräva upp hela slangen ända ut i sjön och byta den till en längre). Limma, vulka, slangkoppla whatever, men PRK (plast+mässing) funkar uppenbarligen inte för man kommer f-n inte åt, jag har bytt koppling dår så många ggr, och nu suger det in luft igen.
Det är ju också så att PRK-kopplingen har deformerat röret, och skär jag bort deformationen blir det bara nån cm kvar som sticker upp över golvet...
@rikard55. Du tror alltså att om jag sätter ett mässingsrör inuti slangen och sätter slangklämmor utanpå går det att få en tät skarvning. Är det vad du menar? Nän annan som har en annan åsikt om det?
Det är ju också så att PRK-kopplingen har deformerat röret, och skär jag bort deformationen blir det bara nån cm kvar som sticker upp över golvet...
@rikard55. Du tror alltså att om jag sätter ett mässingsrör inuti slangen och sätter slangklämmor utanpå går det att få en tät skarvning. Är det vad du menar? Nän annan som har en annan åsikt om det?
Medlem
· Västra götaland
· 69 inlägg
@johanpelle. Kanske en sån skulle fuinka ändå, det är ju en stödhylsa i den ser jag nu. Ska kolla (fast på Bauhaus eller nåt här i Gbg-trakten
)
Använd en sån typ av koppling som johanpelle nämner, får du bara bort plastmuttern från PRK utan skador så tål den nog lite deformation. Den typen har inbyggd "stödhylsa" och rejäl klämring i metall, det bör gå att få bra även med kort bit att jobba med.
Finns bara PRK på Bauhaus. Till PRK finns det ochså släta stödhylsor som används vid sugledningar men säkerligen bara på yrkesaffärer med ett prispåslag på 500% jämfört med rinkabyrör. 2-3 dagar så har du saker hemma från rinkabyrör.
Medlem
· Västra götaland
· 69 inlägg
Tack alla.
Svetsa, låter som en god idé med det är väl inget jag kan göra själv... Jag beställer hem skarvningen från Rinkaby Rör, så ska jag nog få ihop det till slut. Om inte, så får jag väl få nåt proffs att komma och svetsa på en förlängning på slangen.
Tack igem för alla svar. Kanon!
Svetsa, låter som en god idé med det är väl inget jag kan göra själv... Jag beställer hem skarvningen från Rinkaby Rör, så ska jag nog få ihop det till slut. Om inte, så får jag väl få nåt proffs att komma och svetsa på en förlängning på slangen.
Tack igem för alla svar. Kanon!
Det finns ju skarv till PEM slang, funkar det inte i ditt fall?
Vad är det för material i golvet? Känns som om det skulle vara värt besväret att frilägga slangen nån decimeter och få dit en rikig koppling en gång för alla?
Medlem
· Västra götaland
· 69 inlägg
Så här ser det ut när jag tagit bort själva T-röret

Och när jag väl tagit bort plastmuttern ser man att röret är deformerat

Nån klåpare har antagligten skurit av röret en gång för att få av muttern, därför är röret avsmalnande istf utvidgat som det ska vara (se nedan). Antagligen är det därför röret inte sluter tätt mot kopplingen, och nu vet jag att det är det som är problemet. Bytte alla kopplingarna och nu pyser det vid golvröret när jag slår av pumpen. Fortfarande får jag inte upp nåt tryck. Och rörkillarna jag ringde tyckte jag kunde vänta på dom åtminstone tre veckor!
Så... hur bäst lagar jag röret? Svetsa? Skarva med mässingskoppling? Whatever...
Så här ska ju en sån här koppling se ut egentligen.

Och när jag väl tagit bort plastmuttern ser man att röret är deformerat

Nån klåpare har antagligten skurit av röret en gång för att få av muttern, därför är röret avsmalnande istf utvidgat som det ska vara (se nedan). Antagligen är det därför röret inte sluter tätt mot kopplingen, och nu vet jag att det är det som är problemet. Bytte alla kopplingarna och nu pyser det vid golvröret när jag slår av pumpen. Fortfarande får jag inte upp nåt tryck. Och rörkillarna jag ringde tyckte jag kunde vänta på dom åtminstone tre veckor!
Så... hur bäst lagar jag röret? Svetsa? Skarva med mässingskoppling? Whatever...
Så här ska ju en sån här koppling se ut egentligen.