S
SvenD: [citat] Att det är kopppar spellar ingen större roll, mer då ledningsarean, som pga av tunnare rörvägg dessutom är större får Cu än motsvarade dim PEX.
7 svar · 2,7k läst
H
hen_rik79: Kommentarer?
7 svar · 2,8k läst
T
tnilsson1: Hej, Jag håller på att planera för renovering av mitt badrum, det som jag grunnar mest på är golvbrunnen och flytt av denna! Huset är från 1909 (Lägenheter) och badrummet vilar på ett trägolv som det idag ligger flytspakel på. Detta gjordes någon gång på 70 talet och man valde då att dra ner avloppen i grannen innertak, Likaså har jag min grannes rör i mitt innertak (sänkt 40 cm
0 svar · 911 läst
W
Wand: Nej inget påskrivet,så vi har ju inte förbundit oss till nåt, offerten skulle jag få men det drog ut på tiden och under tiden gjorde dom lite jobb som tog ca 1 dag (kanske 6-7 timmar) eftersom det var lite bråttom.
31 svar · 5,7k läst
Y
yllwa: hej igen! gaia: jag har vart inne på det där med kommunalt vatten,, men allt e en pengafråga, och i nuläget så tillstötte så himla mkt mera fel på huset o annat, så jag lade ner vattenfrågan. jag tar sådant som e mest akut nu............ bla läcka i skorsten som gjort att det rötnar på vinden med ant vitmögel som följd. (?) eller i värsta fall alla husägares skräck,,,,,,,,,,
59 svar · 33,3k läst
·
S
SvenD: Lite tips. http://www.vvsonnet.se/varmvattenberedare-c-118.html
1 svar · 1,5k läst
P
pärzon: Mycket riktigt var tryckströmbrytaren trasig. Efter en del annat nödvändigt avklarat tog jag itu med tryckströmbrytaren. Ett gammalt härk med 3 faser. Brytaren för resp. fas har en plastkrok som hakar på ett metallbleck. Då inställt tryck uppnåtts fälls blecket ner och krokarna dras med. En av dessa krokar hade dock gått av, vilket medförde att två faser bröts medan den tredje låg
4 svar · 5,1k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Spola ut ordentligt, hjälper inte det, ta vattenprov eftersom det kan handla om inläckage.
1 svar · 2,3k läst
A
Avemo: Tack så mycket. Var kan man hitta dessa lådor? Jag har nu köpt en meter PEM-slang. Skarvarna var slut och kommer i morgon. Eftersom tegeldiket är svängt i en vid båge hela vägen misstänker jag att man måste snedsåga och använda ganska många bitar isoleringslåda. Är inte vanliga markskivor också styrofoam? Jag funderar på om man kan täcka botten på diket med markskivor, sedan
3 svar · 21,1k läst
·
axelman
axelman: Tackar Vad skall du använda pumpen till ? Dricksvatten ? Vilken pump har du fått dig rekommenderad ? Vattennivådjup ? Mängd vatten ? Fungerar bara en-faspumpar? Själv tänkte jag använda systemet till att pumpa upp grundvatten till en värmepump. Ca 40 minutliter. Men jag har inte lyckats klara ut ännu om det går att få till det så att jag kan kontrollera vattenmängden met MILJÖPLUS
3 svar · 4,8k läst
I
imported_peter: tack, det var precis så jag menade.
2 svar · 1,5k läst
·
meriks
meriks: Det löste sig. När jag provade idag så funkade maskinen, antagligen så var det kalk eller liknande som löste sig när vi fyllde den
2 svar · 4,6k läst
L
linkentuss_: ok, tack:) Ska ner och göra det på en gång
4 svar · 1,6k läst
·
G
gaia: Luften måste ut för att vatten kan komma in i brunn - en trekammarbrunn skall ha en fungerande avluftning. Oftast är brunnslocket inte hellt tätt så man märker inga problem men om den är tätt så kan det byggas övertryck när vatten rinner mot brunnen. Vakummventil avjämnar sugget in i röret när röret töms men det ska vara en avluftning till för att luten kan gå ut när man fyller
3 svar · 16,2k läst
·
J
Jan-Å: Om Du inte vill gjuta in dom nya så finns väl inget alternativ till att dra dem synliga genom huset. Man får då dra dom så "osynligt" som det går och kanske bygga in dom i lådor. Lådor har jag gjort för att dölja gamla rör till element som leder till övervåningen i rum med golvvärme. En låda av gips/mdf etc som målas eller tapetseras lika som väggen syns knappt när man har
3 svar · 3,5k läst
Z
zingo: Glömde slutrapporten. Allt gick bra. Vattnet flödar helt problemfritt och har så gjort i drygt två år. :)
34 svar · 19,7k läst
·
P
Palte: sök på rsk 5085 _ _ _ så borde notap komma upp Notap är lagervara hos Dahl.
3 svar · 983 läst
F
fredand44: Hej! Ringde runt hela morgonen och lyckades hitta denna på Hornbach. http://www.marley-germany.com/en/products/home_drainage/ht_interior_drainage/ventilation/index.htm Åkte och köpte den på studs och testade den omgående, den passade inte perfekt så jag fick bygga på den lite med tejp. Men ändå vart det stillastående vatten i slasken, men då jag glättade/lossade lite på vakumventilen
7 svar · 6,2k läst
·
J
Jenzza: Tapwell har jag bara dåliga erfarenheter av. Men dom är ju billiga o hyfsat snygga. Ska man snåla när man köper blandare så är det inte i köket.
7 svar · 13,6k läst
C
cyraz: Men jag hade tänkt att provosorlaga bädden, gräva ca upp bädden runt dräneringsröret ca 300mm på vardera sida hela vägen ner till under makadanstenen. För att sen lägga ny makadamsten för avloppsvattnet att rinna undan i. Hade tänkt detta som en tillfällig lösning, tills kommunen får fingrarna ur arslet och gräver kommunalt avlopp. Detta lär vell fungera nått år i alla fall?
11 svar · 2,3k läst
J
JanneL: Eller vakumventil, från Rinkaby rör, pris 159:- eller 173:- beroende på anslutning.
3 svar · 3,3k läst
V
Vikingman2009: Kontakta ditt försäkringsbolag, dom skall kunna svara på vad som godkännes. Det är ju dom som betalar ut ersättning om det skulle hända något.
1 svar · 1,8k läst
·
E
erber: SORRY....frågan är löst. Det finns ju för sjutton raka avlopp. Jag vette f*n hur jag sökte på nätet tidigare. Jag fick bara upp Z och S avlopp tidigare. Trevlig helg. Erber
1 svar · 2,9k läst
prototypen
prototypen: Låter nästan som ett nybygge 1-2 miljoner
1 svar · 1,1k läst
Immobil
Immobil: Jag betvivlar starkt att försäkringsbolaget accepterar denna lösning. En TM i ett rum utan golvbrunn är ett verkligt riskobjekt. Kolla med ditt försäkringsbolag vad de tycker!
3 svar · 6,7k läst
J
JanneL: Borde funka bra. Antar att det är 110 rör. Du kapar röret och sätter in ett grenrör 45 grader. Sedan finns det skjutmuffar som underlättar monteringen.
1 svar · 7,1k läst
S
stiges: Eller Jafo-stor...
2 svar · 1,9k läst
Patrick E
Patrick E: Hej, ett enkelt, men kanske inte helt "rumsrent" tips är att köpa en burk kromspray på Biltema och spreja den vita plastdetaljen med. Många kromade rördelar till avlopp och annat är just inget annat än plast som är sprejat med "kromfärg".
1 svar · 3,6k läst
I
itorsten: Hello Jag är på jakt efter en produkt typ Piranhamat 120 http://www.absgroup.se/sv/productDetails.asp?iProductId=84&iAreaID=2334. Anledningen är att jag har gamla 70 rör i och utanför min källare och vill ansluta en WC. Rören i källargolvet kommer att bytas eftersom vi har bilat upp det, men jag har ingen möjlighet att gräva upp marken utanför källaren för att öka rördimensionen.
0 svar · 1,6k läst
G
gaia: [citat] bra tänkt, tycker jag :) utlopp från TM ska sitta högt för att den ska inte kunna tömma vatten vid haveri. Du har mycket höjd att kunna göra fall på och sen gå in i den lödrätta avloppsplaströr där det är lämpligt. Glöm inte vattenlöset om du inte vill att tvätten luktar avlopp. Om du harplats så kan du koppla fex en diskbänk på samma sätt om du vill och gömma rör
14 svar · 7,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.