7 629 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Avlagringar i toaletten
Hej,
Vi har ett äldre hus byggt -47 med mestadels galvade rör. I toaletterna blir det ofta bruna avlagringar. Det blir som ett segt slem om det får stå ett tag och det blir bara i toaletterna, inte i badkar, handfat eller tvättställ. Det är kommunalt vatten och det smakar bra och är klart och fint i övrigt. Den toalett där det är värst är t.om. nybyggd men de nya rören rören är skarvade med de äldre galvade rören.
Kan detta vara avlagringar från de glavade rören som faller ut i vattnet? Jag har svårt att se hur inkommande vatten i sig skulle kunna vara dåligt.
Vad tror ni?
Vi har ett äldre hus byggt -47 med mestadels galvade rör. I toaletterna blir det ofta bruna avlagringar. Det blir som ett segt slem om det får stå ett tag och det blir bara i toaletterna, inte i badkar, handfat eller tvättställ. Det är kommunalt vatten och det smakar bra och är klart och fint i övrigt. Den toalett där det är värst är t.om. nybyggd men de nya rören rören är skarvade med de äldre galvade rören.
Kan detta vara avlagringar från de glavade rören som faller ut i vattnet? Jag har svårt att se hur inkommande vatten i sig skulle kunna vara dåligt.
Vad tror ni?
Jag inbillar mig att det är i toaletterna man först märker av exempelvis järn i vattnet. Det står alltid vatten där och det byts ut med jämna mellanrum så att det alltid finns nytt järn som kan fällas ut. I badkaret har du bara vatten kortare stunder, och dricksglas diskas mellan gångerna. Diskbänken torkar man av emellanåt. Nu vet jag inte om det kan lossna gamla avlagringar från rören, men om det finns måttliga mängder järn i vattnet när det kommer in i huset tror jag att man inte behöver märka det på annat än toaletterna.
Erik
Erik
Jag har sett på flera ställen att det kan bli avlagringar i toaletten utan vattnet smakar dåligt eller missfärgar dusch och diskho. Det kanske kan vara rören också, men utifrån det du beskriver låter det för mig som att det skulle kunna vara fel på inkommande vatten.
Erik
Erik
Klicka här för att svara