11 645 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
Reparera eller skrota vv-beredare?
Har en varmvattenberedare, Oso 16 RKA på 300 liter, som nu börjat läcka vatten, uppskattningsvis 12 liter per dygn. Den är 17 år gammal och för 8 år sedan lät jag byta element och blandningsventil. Jag kan inte se var läckan är. Säkerhetsventilen har tyvärr inte använts under åren och när man nu vrider på ventilen släpper den inte ut något vatten. Det har aldrig gått att lossa på anoden eftersom den sitter fast som berget. Vattnet här är mjukt.
Undrar vad som skulle kunna vara orsaken till läckaget och kostnaden för en reparation.
Ska jag omgående skrota beredaren och köpa en ny eller anlita en röris som kommer och gör en bedömning? Är det sistnämna alternativet bortkastade pengar?
Undrar vad som skulle kunna vara orsaken till läckaget och kostnaden för en reparation.
Ska jag omgående skrota beredaren och köpa en ny eller anlita en röris som kommer och gör en bedömning? Är det sistnämna alternativet bortkastade pengar?
Förmodligen har den rostat upp inifrån, inget att göra..
För ett antal år sedan gick min gamla Thermia, jag stängde av den tillfälligt
hittade läckan i nederdelen, fram med Plastic Padding kemisk metall d^_^b
och den höll trycket ytterligare en vecka.
Precis så att jag fick köpt och installerat en ny.
Ibland skall man ha lite tur
För ett antal år sedan gick min gamla Thermia, jag stängde av den tillfälligt
hittade läckan i nederdelen, fram med Plastic Padding kemisk metall d^_^b
och den höll trycket ytterligare en vecka.
Precis så att jag fick köpt och installerat en ny.
Ibland skall man ha lite tur
Jag antar att beredaren är sönderrostad och kommer därför att skrota den. Funderar nu på att köpa ytterligare en Oso-beredare, trots att den nuvarande bara höll i 17 år. Detta kan eventuellt bero på att anoden var slut. Men det vet jag inte eftersom anoden aldrig gått att lossa på.
Anoden är säkert fastkalkad.
Hör med någon lokal rörfirma vad de ska ha för att byta varmvattenberedare, passa samtidigt på att fråga vilken typ av beredarkärl som de rekommenderar, rostfritt, emaljerat etc. Det beror mycket på vilken typ av vatten som du har.
Om du sedan tar hjälp av firman eller inte spelar inte så stor roll, men köp en beredare av samma typ som de rekommenderar.
Till min panna stod det att man skulle inspektera anoden vart tredje år.
Hej och hå, när man skruvar loss den rinner allt vatten ur beredaren ut. Inspektionen måste gå till som så att du köper en ny vart tredje år. För du hinner byta anoden utan att allt för mycket vatten rinner ut.
Sedan finns det olika typer av anoder.
Att jag upptäckte att jag behövde byta anod, var för att pannan var utrustad med signalanod, där pannan pep när anoden var slut.
Sedan finns det elektriska anoder som aldrig behöver bytas.
Men jag är relativt säker på att om man ruckat på anoden vart tredje år, hade du säkert fått loss anoden
Hör med någon lokal rörfirma vad de ska ha för att byta varmvattenberedare, passa samtidigt på att fråga vilken typ av beredarkärl som de rekommenderar, rostfritt, emaljerat etc. Det beror mycket på vilken typ av vatten som du har.
Om du sedan tar hjälp av firman eller inte spelar inte så stor roll, men köp en beredare av samma typ som de rekommenderar.
Till min panna stod det att man skulle inspektera anoden vart tredje år.
Hej och hå, när man skruvar loss den rinner allt vatten ur beredaren ut. Inspektionen måste gå till som så att du köper en ny vart tredje år. För du hinner byta anoden utan att allt för mycket vatten rinner ut.
Sedan finns det olika typer av anoder.
Att jag upptäckte att jag behövde byta anod, var för att pannan var utrustad med signalanod, där pannan pep när anoden var slut.
Sedan finns det elektriska anoder som aldrig behöver bytas.
Men jag är relativt säker på att om man ruckat på anoden vart tredje år, hade du säkert fått loss anoden
Min "rostfria" Oso blev bara 14 år, frättes upp inifrån, avlagringar lossnade och satte igen alla mina kranar.
Offeranoden fick jag borra bort, lyckades rädda gängorna, satte dit en ny
anod men det var för sent, beredaren började läcka vid avtappningsröret.
Skadorna orsakades troligen av surt vatten med pH värde 6, innan beredaren börjat läcka hade jag monterat ett pH höjande filter men det var troligen för sent ändå.
Jag begrep mig inte på att en beredare kunde ha ett så kort liv så jag startade att
börja ringa runt försäljare av beredare.
Av Oso fick jag inget vettigt svar däremot av Metro Therm som hade en kille som
gärna pratade på.
När jag nämnde att jag har en rostfri beredare skrattade han och sa det finns inga rostfria sådana, allt äts upp förr eller senare, snarare förr.
Han nämnde att riktigt bra vatten här i norden finns det bara uppe i Norges fjälltrakter, han rekommenderade en emaljerad beredare istället och en sådan blev det.
Om Oson var felkonstruerad får jag väl aldrig reda på om jag inte skickar in den på
dyrbar materialanalys.
Är det fler här på forumet som har/haft Oso beredare ?
Offeranoden fick jag borra bort, lyckades rädda gängorna, satte dit en ny
anod men det var för sent, beredaren började läcka vid avtappningsröret.
Skadorna orsakades troligen av surt vatten med pH värde 6, innan beredaren börjat läcka hade jag monterat ett pH höjande filter men det var troligen för sent ändå.
Jag begrep mig inte på att en beredare kunde ha ett så kort liv så jag startade att
börja ringa runt försäljare av beredare.
Av Oso fick jag inget vettigt svar däremot av Metro Therm som hade en kille som
gärna pratade på.
När jag nämnde att jag har en rostfri beredare skrattade han och sa det finns inga rostfria sådana, allt äts upp förr eller senare, snarare förr.
Han nämnde att riktigt bra vatten här i norden finns det bara uppe i Norges fjälltrakter, han rekommenderade en emaljerad beredare istället och en sådan blev det.
Om Oson var felkonstruerad får jag väl aldrig reda på om jag inte skickar in den på
dyrbar materialanalys.
Är det fler här på forumet som har/haft Oso beredare ?
Det blev inköp av en Nibe Compact 300 liter med korrosionsskydd av koppar. Enligt information från Nibe går det lika bra med koppar som rostfritt med Göteborgs vattenkvalitet. Med båda dessa material slipper man en offeranod som ska kollas.
Beredaren med koppar är ca 1.000:- billigare och 35 kg tyngre än en med rostfritt material.
Beredaren med koppar är ca 1.000:- billigare och 35 kg tyngre än en med rostfritt material.
Hade i princip redan bestämt mej för att köpa en Oso rostfri beredare.
Tills jag läste denna tråd. Vi har surt vatten, ph c:a 6-6,5. Om man läser på tillverkarnas sidor ska en rostfri då vara ett bra val om kloridhalten är låg.
Blir mest orolig över BR 125:s inlägg, där vattnet verkar vara ung. lika surt som vårt.
Br 125, vad har du för kloridhalt? Vi har 32mg/l
Henris haveri kan ju ha berott på den defekta säkerhetsventilen.
Tills jag läste denna tråd. Vi har surt vatten, ph c:a 6-6,5. Om man läser på tillverkarnas sidor ska en rostfri då vara ett bra val om kloridhalten är låg.
Blir mest orolig över BR 125:s inlägg, där vattnet verkar vara ung. lika surt som vårt.
Br 125, vad har du för kloridhalt? Vi har 32mg/l
Henris haveri kan ju ha berott på den defekta säkerhetsventilen.
Klicka här för att svara