@magnu
Jodå, det är en god idé, om det inte var för att röret är nergrävt under huset...
I slutänden kanske gräva upp är det enda som kvarstår, men först för/under-söker jag alla andra varianter

Men eftersom det är en sugande koppling skulle man kunna prova först med krympslang som är belagd på insidan med smältlim.

Om det inte räcker, så på med några varv vulktejp.

Se bara till att det är varmt i pumphuset när tejpen ska vulka ihop, det kan ta någon eller några dagar.

Om du kapar röret den yttersta cm i midjan där PRK:n klämt ser det på bild två ut som att du enkelt kan använda den Beulcokoppling som johanpelle nämnde.
Fasa insidan och prova ut att allt passar bra med innerhylsan i kopplingen innan du monterar den så tycker jag det skulle kunna bli perfekt.

En vecka utan rinnande vatten, men nu funkar det igen! Jag gjorde precis som GK100 skrev, en rörmokarkompis sa precis samma sak. Kapade röret där PRKn klämt till, fasade lite på insidan med en skarp kniv, värmde slangen med hårtork och tryckte i en frusen (-12 grader!) stödhylsa, sen drog jag åt... Använde inte Beulco-kopplingen dock, fick en liknande Vatette-koppling av min rörmokarkompis, visserligen hade den en plastring som omslöt slangen, men i övrigt var allt i mässing. Nu fungerar det iaf. Nu gäller det bara att få ordning på toan som av nån anlednig vägrar fylla vatten i cisternen, men det är en annan tråd.

Tack allihop för alla svar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.