1 192 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Avluftning, Behövs det?
(Denna tråd postade jag tidigare i Kök-forumet, borde nog varit här)
Hej. lite kortfattat så bytte vi vårat kök för 2 år sedan (helt och hållet) vi bytte vattenledningar och kopplade på vask och diskmaskin på det befintliga avloppet.
Kanske var dumt att vi inte bytte avloppsrören då dom var i gjutjärn, men det är lätt att vara efterklok. När vi byggde om köket fanns ingen avluftning till avloppet, vilket
gjorde att jag som lite amatör inte tänkte på att det kanske behövs.
För 2-3 dagar sedan började vattnet att stiga i vasken när diskmaskinen spolar ut vatten, vilket har hänt förr. Tänkte då att jag behövde rensa avloppet, vilket jag gjorde för 2år sedan också (då hjälpte det). Problemet är att detta inte hjälpte denna gång. Har nu bytt ut gjutjärns avloppet ca 2,5m (i källarplanet där avloppet kommer ner), men detta har heller inte hjälpt. Jag har även rensat vattenlåset och alla rör under diskbänken, det är INTE stopp på dom närmaste meterna under vasken.
Vattnet i vasken rinner undan, men väldigt, väldigt sakta.
Det kluckar och någon enstaka luftbubbla kan komma upp.
Spolar jag vatten från kranen så räcker det med 4-5L vatten för att det ska stiga.
Min fråga är nu egentligen:
Är problemet avsaknad av avluftning?
Behövs avluftning?
(Avloppet har ju fungerat felfritt dom 2 senaste åren.)
Mvh Björn!!
Hej. lite kortfattat så bytte vi vårat kök för 2 år sedan (helt och hållet) vi bytte vattenledningar och kopplade på vask och diskmaskin på det befintliga avloppet.
Kanske var dumt att vi inte bytte avloppsrören då dom var i gjutjärn, men det är lätt att vara efterklok. När vi byggde om köket fanns ingen avluftning till avloppet, vilket
gjorde att jag som lite amatör inte tänkte på att det kanske behövs.
För 2-3 dagar sedan började vattnet att stiga i vasken när diskmaskinen spolar ut vatten, vilket har hänt förr. Tänkte då att jag behövde rensa avloppet, vilket jag gjorde för 2år sedan också (då hjälpte det). Problemet är att detta inte hjälpte denna gång. Har nu bytt ut gjutjärns avloppet ca 2,5m (i källarplanet där avloppet kommer ner), men detta har heller inte hjälpt. Jag har även rensat vattenlåset och alla rör under diskbänken, det är INTE stopp på dom närmaste meterna under vasken.
Vattnet i vasken rinner undan, men väldigt, väldigt sakta.
Det kluckar och någon enstaka luftbubbla kan komma upp.
Spolar jag vatten från kranen så räcker det med 4-5L vatten för att det ska stiga.
Min fråga är nu egentligen:
Är problemet avsaknad av avluftning?
Behövs avluftning?
(Avloppet har ju fungerat felfritt dom 2 senaste åren.)
Mvh Björn!!
Högtryckstvätten med en avloppsrörsspolslang på 10-20 meter löser nog upp dina fettproppar. Du skrev inte hur du rensat men eftersom du sa att några meter var fritt så antar jag att du kört med något rensband eller liknande.
Ett måste för varje husägare
Ett måste för varje husägare
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara