Har lite funderingar kring blåa rör.
Letade i forumet, och hittade en del, medan annat återstår att utreda:

För och nackdelar?
Hur får man det tätt, där är ju lite svårt att efterdra om man har
ett antal Vinklar och skarvar, eftersom allt ju sitter ihop. Drar man åt
på ett ställe lossar man på nästa..

Hur skarvar man lämpligast, och när använder man följande delar:

Unionkoppling
Muff
Nippelrör
Skarvrör
D-nippel

Om man vill göra ett "T" på ett befintligt rör, hur gör man lämpligast?

Hjälp mig reda ut begreppen!

Fördelar: Billigt och stadigt

Nackdelar: Tidskrävande

Tätt får man genom att använda lin och pasta, behöver aldrig efterdras.

Unionkoppling används när två rör möts eller där man vill kunna ta isär. Ersätter skarvrör.

Muff används bla för att skarva rör i "löpande dragning"

Nippelrör är en kort rörbit bara, svårt att gänga så korta rör.

D-nippel är en ännu kortare rörbit.

För att göra ett T sågar man av röret och gängar ändarna, sätter dit ett T + en unionkoppl.

Rent praktiskt, när du skall skrida till verket, så behöver du en stadig arbetsbänk, gärna med ett rörskruvstycke, en stor rörkap, en rörgängkloppssats och en uppsättning rörtänger.

Nu går det mer och mer mot att rör-firmorna använder elzinkade stål rör istället för koppar.

Till elzinkade rör använder man vanliga klämrings kopplingar eller press kopplingar, fördelan är att det blir halva priset mot kopparn och monteringen är den samma.

/Johan

Jkullberg skrev:
Nu går det mer och mer mot att rör-firmorna använder elzinkade stål rör istället för koppar.

Till elzinkade rör använder man vanliga klämrings kopplingar eller press kopplingar, fördelan är att det blir halva priset mot kopparn och monteringen är den samma.

/Johan
Och vad är nackdelarna?! Tunnare gods, kortare livslängd, dyrare kopplingar jämfört med
både gäng och lödkopplingar?

vedeldaren skrev:
Och vad är nackdelarna?! Tunnare gods, kortare livslängd, dyrare kopplingar jämfört med
både gäng och lödkopplingar?

Det blir inte lika "syggt" men ska man köra med isolering så spelar det ingen roll.
Sen kan man inte använda stål till Färskvatten, bara till värmesystemet. måste man måste dra kopplingarna lite hådare och ha bra rör kapar.

Livslängd vet jag faktiskt inte. men kopplingarna är inte dyrare. det är samma pris.
det är ju klart att ska du löda blir det lite stök med stål, då måste du sätta en lödnippel som du ändå måste skruva eller pressa på.

En stor fördel som jag ser det är att du kan blanda koppar och stål. Men man måste köpa rör som är till för pressning, köper du blåa eller svarta rör är dom för grova.

/Johan

Det är rätt tungjobbat med blåa rör, så jag använder det bara om det absolut är nödvändigt. Tätar man med lin och kitt på rätt sätt, så får man aldrig några läckor och då behövs inga efterdragningar. Det är ju fördelen med gängade delar.
Det är också en fördel om man kan svetsa och värmebocka, då sparar man en del onödiga skarvar. Fast vi är rätt få i det yngre gardet som kan det där med värmebockning, de gamla uvarna kan göra det i sömnen. :)
Men som sagts tidigare här så är det mest presskopplingar som gäller nuförtiden.

För oss som inte vet: Är alltså blåa rör kopparrör, till skillnad mot galvaniserade rör som är av stål? Varför är de blå egentligen?

JPW skrev:
För oss som inte vet: Är alltså blåa rör kopparrör, till skillnad mot galvaniserade rör som är av stål? Varför är de blå egentligen?

Blårör är stål rör. Förr var dom gröna och godstjokleken var tjockare fast ytterdiametern är densamma (oftast)

Okej... Men var är skillnaden mellan "svarta" och "blåa" järnrör? Är det olika ytbehandlingar som lämpar sig till olika ändamål?

Jag har kollat lite i Rinkaby Rörs katalog enbart för att det är kul att veta vilka grejjer som finns och hur de ska användas, men just det här med skillnaden mellan galvaniserade stålrör (=svarta rör?) och blåa rör och svarta delar är jag klart nyfiken på. Någon som vill reda ut detta lite snabbt?

JPW skrev:
Okej... Men var är skillnaden mellan "svarta" och "blåa" järnrör? Är det olika ytbehandlingar som lämpar sig till olika ändamål?

Jag har kollat lite i Rinkaby Rörs katalog enbart för att det är kul att veta vilka grejjer som finns och hur de ska användas, men just det här med skillnaden mellan galvaniserade stålrör (=svarta rör?) och blåa rör och svarta delar är jag klart nyfiken på. Någon som vill reda ut detta lite snabbt?

Svarta rör och galvat är inte samma sak.

Däremot kan man nog säga att svarta rör och blåa rör är samma sak.

Galvat är svarta rör som har blivit varmgalvaniserade.

JPW skrev:

Inte järn utan stålrör.
När man pratar om svarta rör menar man stålrör ( sk tubrör) ofta i lite större dimensioner typ 60,3 76 88 114 139 osv osv). Tubrör finns i två huvudtyper , dels handelstuber (för värme och kyla , tryckklas upp till pn 6 bar)) och dels tryckkärlstuber(oftast för fjärrvärme från pn16 och uppåt, finns i mängder av olika kvaliter och godstjocklekar.
Blåa rör har PN16 och finns upp till 2" (60,3 ytterdim).
Även svarta rör finns i lägre dim ner till DN15 alltså 1/2"
Svarta rör är normalt sett dyrare än blårör. Båda rören går att svetsa, gänga och varmbocka.

Tack för ditt tålamod! Finns det några klara skillnader i användningsområden för galvaniserade stålrör och blåa stålrör? Intrycket jag fått är att det är blåa rör som gäller för värmeinstallationer i bostadshus, är det så? Vad använder man då galvaniserade stålrör till? För tex tappvatten är det väl enbart Cr-märkta (?) kopparror/kopplingar som är tillåtna?

Galvrör (galvaniserade) används endast till tappkallvatten (finns ngra andra mindre användningsområden tex tryckledningen på pumpgropar för dagvatten) eller användes kanske jag ska skriva, idag sätter man nästan aldrig in galvrör på kallvatten. Blåa (och svarta) rör används som sagt till värme och kylinstallationer men även till sprinkler system och tryckluft kör man med blåa och svarta rör.

Nu klarnade det en hel del. Tack och ursäkta att jag snodde tråden lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.