Hej!

Min Golvvärmecentral läcker i en vad jag tror luftningsskruv? Ovanför själva centralen på vänstersidan sticker det upptvå st huvud, det till vänster tror jag är säkerhetsventilen och till höger sitter en hatt med en svart luftningsskruv? Den svarta skruven läcker, droppar konstant.

Så nu tar jag tacksamt emot tips på hur man kan fixa detta utan för stora projekt?

Mvh
Bambi

Bild ?

Om vi antar att det är en luftninskruv (bild?) så kanske det är så enkelt att du skall skruva åt den lite.

Här kommer två bilder, hoppas ni kan se. :)

• PC270446.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • GetAttachment.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har testat att dra åt den men den ser lite sne ut från sidan, så rädd att jag dra sönder gängorna. Den sitter fast och går ej att dra med händerna.

Ser ut som en luftskruv, Hempularens råd gäller,
Funkar inte det, så släpp trycket på systemet, ta ur skruven och sätt lite gängtejp...
Fyll på igen.

Kan jag släppa trycket genom att vrida säkerhetsventilen ett halvt varv? Måste jag ha något korrisionsbeständigt i systemet sen annars har jag bara en balofix jag kan fylla systemet med. Om jag behöver korrisionsskydd, hur får jag smidigast i det?

Ja, trycket släpper du genom att vrida säkerhetsventilen.

Korrosionskydd är ganska ovanligt att det är i systemen, Det ska NOG inte behövas

OK, tack så mycket :)

Då är frågan, har tyvärr inte instruktionsboken med mig men jag har för mig att det ska finnas automatisk avluftning, har det någon betydelse om jag drar åt då eller är det den"autimatiska avluftning" som kärvar så den behöver bytas?

Inte en susning, de system jag är van med ser inte ut riktigt så där..
Och jag släpper taget om dem långt innan det är dags för någon"ajtomatisk" avluftning att träda in,
Tror faktiskt inte att det är någon i mina fall, möjligtvis i pannan då..

Tyvär så brukar denna enkla typ av avluftare börja läcka för eller senare, det finns dock luftare på marknaden som man får lägga lite mer pengar på, (typ spirotop) som är läckfria.

Funkar det med vanligt tappvatten eller måste jag blanda ut det med något? Jag värmer året runt och sänker inte värmen under tio grader, men kanske blir som en säkerhet om strömmen skull gå på vintern och pannan stannar?

shelby67 skrev:
T...det finns dock luftare på marknaden som man får lägga lite mer pengar på, (typ spirotop) som är läckfria.
Håller med och det är dumsnålt att inte satsa på dessa installera-och-glöm-bort-för-gott-avluftare.

Hej!

Då bär det av till stugan igen och jag tänkte montera min nya avluftare.

1. Jag stänger av pannan och vattenpumpen.

2. Jag släpper trycket med säkerhetsventilen till vänster om avluftaren.

3. Jag byter avluftaren och sätter säkerhetsventilen i stängt läge.

4. Sätter på pannan och pumpen igen, därfeter fyller jag med tappvatten till önskat tryck.

Då undra jag bara om ni med hjälp av bilderna kan se var jag lossar avluftaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.