Håller på med badrum i källaren i ett hus byggt -64
Dom gamla vattenledningarna är inmurade i vägg och huvudledningen går igenom badrummet vidare till panna.
Problemet är att den är förgrenad dold i vägg till kallvattnet i badrummet. (Dusch, toa, handfat)
Varmvattnet kommer från rummet intill så det är inga problem.

Det är t-kopplingar med pågängade klämkopplingar på dom synliga förgreningarna men brukar det vara det vägg också?
Vad är bäst med tanke på galvaniska strömmar osv.
Ska jag dra en ny huvudledning genom badrummet och göra en ny förgrening i rummet intill? Vilket material?
Eller plugga förgreningen i väggen? Hur då?

Upptäckte just att varmvattenrören är koppar.
Men kallvatten järn. Ska jag byta ändå?

Lite luddigt men tacksam för tips.

Redigerat:
Eftersom du frågar, det låter som om du vill kasta ut galvrören.

Hade själv ett hus från 59.
För 5 år sedan bytte jag en del av inkommande vattnet som gick i galvrör, bara halva inre rördiametern var kvar. Resten var igensatt av rost.

Var det nödvändigt?

Tja det blev snyggare i tvättstugan.

Byt bort de gamla galvade järnrören.

Det nya röret behöver INTE gå samma väg, kan finnas mera praktiska vägar i dagens läge.

Protte

e3henri skrev:
Är det mina järnrör som är problemet tror ni?
[länk]

P.S. jag är inte säker om jag har järn eller koppar. Hur ser man det?
Rören är ju brunafärgade, men inte glansiga och 45 år gamla
Testa med en magnet!

Jo det där ju nästan för lätt :)
Jag har provat med en kylskåpsmagnet och en leksaksmagnet. När jag plockat fram alla rör jag kommer åt så ser de ut som koppar, de är t.o.m grön ärg på vissa delar. Om jag tar magneterna på så märker jag dock att en del rör är ytterst svag magnetiska och en del verkar helt omagnetiska (t.ex. är framledningen på raditorerna något mer magnetisk än återledaren). Det är dock inget som är i närheten av vad ett kylskåp och jag får inte kylskåpsmagneten att fastna någonstans (utom på undersidan av själva duschblandaren om man låter det sitta en stund - men den är ju garanterat inte i järn iallafall).

Den delen som jag fick starkast magnetistm på (dock utan att något är i närheten att fastna) är själv infästningen av duschbladaren i väggen. Alltså de muttrar (kromfärgade) som man fäster blandaren i. Tar man på en gammal pluggad anslutning så får jag dock ingen magnetism alls.

Är det normalt att även kopparrör är lite magnetiska då?
Om det skulle vara järn så skulle magneten nypa till ordentligt?
Det mest lutar alltså åt att allt är koppar? Eller?

Edit:
Läste dock att koppar ska vara omagnetiskt. Kan det vara mina gamla järnradiatorer som fått in järn i rören eller något?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.