Vatten & Avlopp
mulpac: I det där lilla huset ute på gården har du nog en gammal pump och ett element på 200 W. =)
alen: Du kan absolut koppla in en liten smidig pumpautomat från cotech eller annat. Kolla också på rinkabyrör. Eftersom du inte är storförbrukare klarar du dig nog med en liten volym på tanken. Kontrollera bara så att den klarar sughöjden (d.v.s. höjdskillnaden mellan pump och vattenytan i brunnen). Förhoppningsvis klarar du dig med en liten trevlig enfaspump. Passa på att köp rätt
Lasse B: Ja den kommunen för inte mycket skatt av mig då det är mitt fritidshus
sagan1: Tack för svar,säljs/tillverkas av Flamco som har en hel del vvs grejor,det visar sig att jag har fyra av deras Flexvent avluftare på min anläggning,en på resp. fram och retur på radiatorkretsens högpunkter samt en på resp. tillopp och retur mellan acc och Wamsler pannan,har bara haft luft i systemet den första veckans eldning och aldrig i laddomaten.
Leffe: Jo, det låter ju logískt. Men förmodligen anses grannen ha lidit en förlust genom ditt agerande, och grundvatten tillhör nog inte nån specifik fastighet.
Hus-kvarna: Är och lagar ett rör som blivit borrat i. För att få i hop detta har jag på 110 röret sågat bort en bit och satt dit en skjutmuff. Antar att jag måste såga upp mera för att göra lika dant med skjutmuff på 50mm röret? Jag kommer inte på nåt annat. Visserligen är det bara ett par timmars bilande men man kanske kan lära sig nåt nytt här ?
-MH-: Han kanske tyckte de extra pengarna var värt för att slippa ev. tjafs i framtiden? :)
liva: maskinen är en cylinda ft36 exakt höjd är 1,45 fr golv (den i källargolvet fungerar bara i översvämningssyfte)
Skånepåg: Hej! Vi ska bila ner nya PEX-rör (r-i-r) i golvet i vårt kommande kök. Kan man provtrycka dessa när golvvärme och klinker är lagt? För OM det skulle vara en läcka någonstans på röret är det ju "bara" att byta ut det eftersom det är r-i-r... Hur är det med golvvärme? Den ska väl provtryckas innan klinkern läggs på har jag för mig... Mvh Mats
Blumbern: jag kanske har hunnit gjortett 50 tal berg och dal bane-dragningar där det krävts och satt luftningar vid flödesnedgången efter högsta horisontella ledningen, vill ju vara fackmannamässig. Men det kommer aldrig nån luft ur dom luftningarna. Annars tycker jag att det kan väl få lukta hemmapul. Mannen i fråga skulle jag gissa är just hemmapulare och ett eventuellt problem som kan lösas
Immobil: Jag antar att det rör sig om en svart PEM-slang. De är förhållandevis tåliga mot frost, så det behöver inte vara någon fara. Om du vill, kan du även blåsa ledningen med en kompressor, då är du definitivt på den säkra sidan.
qrz: Någon som har använt denna? Är den endast tänkt för engångsanvändning? Känns som att det borde gå att få av rörstumpen från den när man är klar och bara köra på en ny ring och använda den igen men det kanske är svårt? Ingen som har erfarenhet av dessa?
alen: Lutningen borde ju inte spela roll om det inte blir bortåt 45 grader... Däremot kan den ju vara otät om ringarna inte ligger i varandra.
martimo1: Hejsan, vi har fått ett filter installerat mot surt vatten (magnesiumfilter). Vattnet är mycket grumligt nu. Har försökt spola ur systemet genom att låta vattnet rinna någon timma men inget händer. Ph:t verkar dock OK strax under 9. Är mitt problem ett problem alls?
rogge_vvs: Jag har inget bra svar på din fråga men det normalt när man har sådana problem är ett bakvattenstopp lösningen här är en modell http://www.wapro.se/Wapro/1.0.1.0/45/1/ Vill du ha ett bättre svar så http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=7759 finns det manualer och kundtjänst här
rogge_vvs: Det ser ut som en lösning har dock ingen aning om det fungerar i praktiken. De som kan svara bättre på detta är nog detta forum http://www.alternativ.nu/smf/index.php
rogge_vvs: "standard" med 32 till villor. Är du minsta osäker välj 40 istället, jäkla jobb att byte om du inte är nöjd ;);) Jag kan inte förställa mig att du skulle kunna ha några problem med en 32 men det är inte jag som ska bo i huset.
araija: Jaha, nä sådana plastslangar har jag inga. Det är enbild plockad från nätet för att snabbt kunna visa vad för mutter jag menade i första inlägget:) ok, får bli att åka till närmsta affär då!
Tossegubbe: Loctite gör mitt gängsnöre med men håller med dig om 577:an förutom på grövre gängor som 1" och uppåt...
Blumbern: [citat] varför? har vi brist på vatten i Sverige någonstans? Hur mycket vatten tror du man behöver förbruka innan merkostaden är insparad?
Tossegubbe: Eller för att vara besservisser då.. Polyeten Medium =PEM Men som tidigare nämts i tråden så kan du nog sova lugnare nu än igår natt då du kunde antagit stålrör ;)
fredand44: Hej! Skulle tro att det är något sånt här de tänker på: http://www.vvs-klimat.se/product.html/jafos-wc-stos-offset-30?category_id=106 Mvh Fredrik
mrfrenzy: Skönt att du hittade det, du vill nog inte räkna ut hur mycket ved uppvärmningen av de 289 kubiken varmvatten kostat ;)
myrstack: Kapa på valfritt ställe med bra arbetsutrymme, sedan lämplig plåtsax eller liknande och arbeta klipp/spräck röret ner tills nivån där du kan dra ut resterna från lodräta stammen. Under arbetet märker du hur brådskande det är med att gå på undervåningen. Sätt nya grejerna så att du kan skjuta upp ett 110-rör med muff nedifrån när du gör tvättstugan. Kolla även hur sprött
Lassemannen: Verkar vara ganska vanligt med vatten som luktar illa. Antar att ovan länk till PDF hänvisar till alldeles för höga halter för att det skall ohälsosamt. sid 3, stycke 2 LUKT "Om lukten...starkt motbjudande bör vattnet inte användas som dricksvatten" Eftersom svavelväte är en gas och kan därför relativt enkelt luftas bort vid måttliga halter. Kan ni nämna några bra produkter som