Vatten & Avlopp
Hobbit: Ja gott folk nu är alltså sommarstuge-säsongen slut för i år. Tid att planera nya projekt och ta sig en eller annan funderare. Just nu gäller det pumpen och varmvattenveredaren som vi sedan vi köpte stugan har placerad under trappan. Kanske inte snygg med tätt och hittills fungerande. Åker man hem stänger vi av vattnet ansluter en kompressor och tömmer pump, ledningar och beredar´n.
prototypen: Direkt ut från befintlig VVB direkt in på elberedaren och ut från den in i blandningsventilen som måste ta in kallt vatten så det går inte med något hopbyggt. Kan du kapa utgående på VVB och få dit 2 st 90 graders till elberadaren så funkar det. Extra säkerhetsnentil behövs inte om du bara har rör mellan beredarna (inga avstängare eller backventiler) Protte
Tornhill 2: Hejsan. Jag skulle behöva ett 70mm plaströr, för ventilation (hålen i de 80cm tjocka tegelväggarna är 70mm), ungefär samma godstjocklek och liknande som avloppsrör, men 70 i stället för 75mm. Någon som vet var man kan hitta sådant? / Fredrik
marny409: Det är en fmm, perfekt, tackar!
jimmyboy_666: Jo ventilen till handdukstorken är avsedd för 1 rörsystem så det är lungt.
v-g: Löd och glöm. En hårdlödning, rätt gjord, ger upp tidigast när röret är helt väck. Inget bruk direkt mot röret heller när du gjuter igen.
Alpha: Exakt är nog omöjligt att svara på men på en höft kanske mellan 350-400 exkl.moms. Finns nog trådar att söka om det under badrum eller hantverkare.
Wand: Aha ok, tack för ett snabbt svar, misstänkte att det inte skulle vara några problem, tänkte att det var bättre att fråga en gång för mycket än att gå å misstänka att det KAN bli nåt, tack en en gång :)
zingo: Tackar! Ser ut som Frostguard löser alla problem. Vanlig stickpropp och dessutom 10 meter lång som ju gör att den räcker hela vägen + en bit ned i hålet.
slaskman: Blev bra till slut, lokale rörkrökaren hade grejor hemma.Modellen heter ido 36-59 och det står för åren de tilvverkades. Bra och lång serie det där, billigt var det också
DIY_freak: Tidigt i våras upptäckte jag att min kommun hade överdebiterat den fasta VA-avgiften för år 2008. Jag kom fram till att detta berodde på att 2008 var ett skottår, debiteringssytemet debiterar per dag och de tog betalt för 366 dagar men årsavgiften delas bara med 365 när de räknar ut dagsavgiften (så alla kunder betalar 366/365-delars årsavgift). Detta är ett rent fel i datasystemet
omix: Hmmm , jag tänkte ju då inte proppa röret, utan kapa det och koppla på mitt nya tryckkärl på det gamla röret innan det går upp på vinden. Jag funderar på vart det riktigt tar vägen, ser att röret sticker iväg ovan taket i källaren till en punkt där elementrören går upp till ett element, kanske sitter ett T där? Tänker inte öppna upp taket för att kika efter.. Är det vettigt
Lillblomma: Tusen tack! Då vet jag vad jag ska söka vidare på! //A
frhe: [citat] Har en dålig vana att redigera inläggen istället för att skriva nytt om jag i efterhand kommer på något ytterligare. Vilket ju är ganska dumt eftersom folk knappast läser om gamla inlägg. Skall bättra mig!
imported_peter: jag fick lite bråttom, kunde inte riktigt sluta tänka på detta så jag har googlat och frågat runt lite och vet nu hur jag skall göra, enda saken som återstår är om jag på något sätt kan koppla in mina två varmvatten i den q&e fördelaren med vanliga klämringskopplingar... är det någon som vet??
Janneman: Tack för all info. Kommer endast att köpa Vatette i framtiden de känns överlägsna alla de andra jag har.
polykobol: Har renoverat köket och skall installera ny vask och blandare och tänkte kolla om jag är på rätt spår... Från golvet kommer två hårda 15 mm kopparrör för varm- och kallvatten. På dessa har jag sedan tidigare installerat ballofixventiler med dubbla klämringskopplingar. [bild] Vad jag nu har upptäckt är att innergängorna på dessa är standard (R15?). Är det ok att fästa en
rogge_vvs: Täckbricka och en vanlig blandare är en lösning som används inga problem med stabilitet vad jag märkt iaf. Det är ingen helt ovanlig blandare från slutet av 60-talet.
rogge_vvs: http://www.wilo.se/productfinder/se-sv/products.html Wilo drain t.ex sök på gråvatten/grovt smutsat vatten med skärande verk om du vill ha fler alternativ.
rogge_vvs: [citat] Det står ju att den stänger flöde/tid och var programmerbara så det är nog inga konstigheter.
drainsniffer: Kommunens miljökontor kan ha uppgifter, kanske rentav ritningar, men det är långt ifrån säkert. Dom brukar iallfall vilja ha med ett ord i laget när det gäller att gräva avlopp så det är kanske lika bra att kontakta dom för att se om dom har några uppgifter. Pröva!
imported_Benno: Jag tror den smörjande funktionen är viktigast så det inte skär ihop innan man dragit åt tillräckligt. Förmodligen skall man ha ett livsmedelsklassat fett om man tar något annat smörjmedel (i tappvattenledningar). Jag brukar alltid stryka pasta på klämringen och har hittils inte råkat ut för läckage.
hokanp: Skulle böja med att kolla rören till avloppet. Hade samma fenomen men bytade rören då vi bytade kök, ljudet försvann med det nya röret.
Fotografen: Nej, det sprutar som f-n, tro mig... Det är en jädra procedur du drar igång för en handdukstork, jag skulle köpt en elektrisk.
olle45: Svar till yllwa Om nu pumpen alltid slår till så fort någon vattenkran på trycksidan öppnas... betyder det att hydrofor / trycktanken är nära helt fyld med vatten!! Nära ingen luft att trycka ihop vilket betyder att trycket faller mycket snabt och pumpen startar o stannar med korta intervaller allt i takt med trycket är uppe o faller. Om nu pumpen går och trycket tar lång tid att komma
Cheever: Ta ett foto och lägg in så kanske någon kan hjälpa till, annars finns det ett antal VVS-butiker i Sthms-trakten som kan hjälpa till, testa till exempel www.comfort.se där hittar du butiker som ofta har någon som kan mycket om gamla blandare och vet hur man beställer. Ps Perlator är en strålsamlare, det som sitter längst ut på pipen. Ds
qrz: Ett bökigt moment i att dra på vinden blir kanske att man måste borra sig igenom takstolar, och även förstärka dessa antar jag... Om man nu vill ha det längst ner mot innertaket... Att lägga ner dem i betongplattan kanske inte är så dumt... Någon som har erfarenhet av hur mycket arbete det handlar om? Känns som massor men det kanske bara beror på bristande erfarenhet...
jajemen: Nu har jag fått svar från annat håll, 2:an står för 2-rörs & om det står en 1:a så är det en-rörs. välldigt logiskt men man vill ju bara få det bekräftat.
-MH-: Securex-rördelen för 22mm går att skarva mot nya rör med adapter till rörgänga och sedan halvkoppling. Men det kanske inte hjälper dig?
-MH-: Ah, det är så noga alltså? Tillverkare brukar ju ta i med hängslen och livrem så att frågan dem är nog en inte så givande. Men om rörisarna i allmänhet ser till att inte blanda så får jag väl följa branschpraxis. :)