Vatten & Avlopp
drainsniffer: Eftersom du har ganska stor slamavskiljare så är en möjlighet att lösa det med hjälp av nån anordning som doserar fosforfällningskemikalie i trekammarbrunnen. Uponor har en sån modell som man sätter mellan trekammarbrunn och bädd. EkoTreat är en annan modell som man kan sätta inne i huset och som pytsar i flockningsmedel på utgående ledning, Du får mera slam med flockningsmedel så
optimum: Verkar vara precis det jag söker, YES Tackar för hjälpen mvh Roland
Amatörbyggaren: Kommunen borde ju kunna hänvisa, de är ju i princip ansvariga. SITA borde kunna sälja om de finns på orten.
Frippera: Yes, det skulle man kunna göra! Bra förslag skall kolla upp vad det går på. Tack för förslaget. :)
Patrick E: Mitt filter hade grus och filtersand i botten. Ca 30 cm om jag minns rätt. Det satt "på linjen" på KV ut från hydroforen mot tappställena i huset. Det var ett KOL-75 från Aquaexpert. På utgående vatten från kolfiltret satt en strypnippel(?) som begränsade flödet till ca 20 l/min om jag minns rätt. Detta för att vattnet inte skulle strömma för fort genom kolfiltret. Det går även
PST: Visst kan det dra in luft, normalt har man ju inte tät lera direkt mot grundmuren, utan ett dränerande material (tex makadam) eller kanske tom en utanpåliggande isolering,eller platonmatta, alla dessa släpper in luft.., Även återfyllning av jord, eller annat (förutom packad blålera) släpper säkert igenom en del luft. Denna "markluft" är ibland en källa för förhöjda radonhalter, så
bryggtomten: http://www.bia.se/tillbehor.html#betakning hittade det här när jag letade efter annat. Såg att det fanns gjutjärnsbetäckningar där. Men tittade inte närmare på det.
bryggtomten: Ställer det till problem att den totala hårdheten ökar från 6dH till11 dH på 3 år? Jag tänker mest på om det påverkar järnets utfällning och ger beläggningar tex? Eller är det något annat som är fel?
Patrick E: Hej, har ingen riktigt bra ide om vad det kan bero på. Om tryckmätaren hade suttit på slangen mellan pump och hydrofor var min tanke att trycket i denna punkt var högre så länge pumpen gick för att sedan utjämnas med trycket i hydroforen. Kanske en tankevurpa från min sida ;). Förhoppningsvis finns det någon annan som kan ge en förklaring.
Olivander: Skall till att byta ut vattenrören i ett schakt. Idag går det kallvatten och varmvatten samt avloppsrör i schaktet. Då dessa tappvatten rör kommer ut på fel ställe så tänkte jag byta till rör i rör istället då jag ändå skall byta rören. Rinkaby säljer kombipex RiR på löpmeter så passar det mig bra då jag endast skall dra ca 4,5 meter rör. Men rinkaby säljer ej isolerade pex
puu: Jag var nere och höststädade i stugan i Västervik. Såg att den grävda brunnen nästan var tom även att vi inte varit där och använt något vatten på hela hösten.
imported_peter: tack, misstänkte att det var så så jag beställde den billigaste...
bryggtomten: Har tagit vattenprover i 4 år och ska nu äntligen ta tag i saken och köpa filter. Lämnade in vattenanalysen till 10 företag som gav helt olika svar och prisklasser.:confused: Så nu behöver jag hjälp att förstå vad som är mitt egentliga problem.... Störst problem har vi med bakterier, både mikroorganismer och koli, som går från 1 till flera tusen omvartannat.:eek: Så där köper vi
Yrrol: Jag hade enbart mailkontakt med vattenfilter.com. Jag gjorde inte mina analyser via dem utan via det företaget som alla kommuner hänvisar till bara för att vara säker på att inte hamna i en samarbetsfälla mellan analytiker och filtersäljare. Efter min första analys knappade jag in all info på vattenfilters forumlär, så sände de tillbaka svar vad de gav för råd. De låg inte på och
Tossegubbe: Kräva att dom lägger en ny kan bli svårt men att åtgärda problemet kan du såklart begära.
valter53: Det är en gammal golvbrunn av gjutjärn du har. Man ser pluggen som skall tas bort när man behöver rensa utgående ledning. Vattennivån skall stå precis under pluggen när allt fungerar som det ska, och det gör det i ditt fall. Renoveringen av badrummet var nog bara kosmetiskt. När det blir dags för stammrenovering kommer gjutjärnsrören att ersättas av plast.
SvenD: Hur du skall bocka kan jag inte uttala mig om. Böjfjäder invändigt har jag aldrig hört talas om användas till koppar rör. Jag skulle nog använda blandarfästet som fixtur. Bocka rören och sedan tillfälligt skruva fast fästet. Fixera rören med puts. Vänta någon dag, ta bort fästet och sedan putsa klart bakom fästet. Ev. skruva tillbaks det igen tills detta brunnit ihop efter någon
mikaelbe: Tack för tipset! Sen var jag inne hos rörmokaren och köpte ny plugg. Han sa att man måste använda originalmuttern, det går inte med en ny mutter, det är en rätt gammal koppling.
Mackan88: detta kanske vore något? http://www.vatette.se/econtent/45 behövs dock en bockfixtur inne i väggen så röret kommer ut vinkelrätt.
Mackan88: Som jag skrev tidigare, troligast är att det kommer ljud genom service-luckan (utgår från att det är en vanlig plåtlucka som är någon mm tjock och saknar isolering på baksidan) då luckan sitter nära golvet och således nära S:et. Det är ju där allt dunkar i när grannarna ovanför överdoserat mängden toalettpapper. Så det hjälper inte speciellt mycket med att lägga på ett extra
Patrick E: Hej, börja med att kolla duschblandaren. Om det är en termostatblandare kan termostatdelen ha beckat ihop. Vissa duschblandare har också filter som sitter i koppling för kall och varmvatten. Om du stänger av vattnet och skurvar loss blandaren kan du se hur det ser ut.
Eddi Thomason: [citat] Verkar logiskt! Blev mycket riktigt finemang efter lite nötande med kranarna! Danke alla för svaren.
thewolf: Det är iaf inte smidigt och en tum är rätt så stort... jag brukar gänga 3/8 rör och det kan vara nog så bökigt och då har jag röret i skruvstäd och bra arbetsställning...
Tossegubbe: Ja är pipen exakt 22mm borde det gå bra men det blir mycket brytmoment i infästningen. Annars kan man alltid limma ett plast eller kopparrör som passar innuti eller utanpå och då är inte dimensionen i sig så kinkig och du slipper klumpiga kopplingar. Epoxylim och rengör noga..
Algen: Skarvade slangen och drog den så att en del av slangen låg ovanför tvättmaskinen och sedan ner i brunnen. Då fungerade det. Behövde ingen tratt utan det funkade ändå.
Speed Triple: [citat] Jag tror det ligger något i dina funderingar. De gamla ägarna hade tidigare (oklart när - sonens uppgifter) haft någon vattenförbättrande tillsats ansluten till hydroforen tillsammans med ett sk björnfilter som fortfarande sitter kvar på ledningen en bit efter hydroforen - dock utan patron i. Vi installerade saltfilter för att bli av med kalken kort efter att vi flyttade in för
vdb: Hej. Jag bor i ett hus , enplan med källare. Byggt 1947. Vi har byggt till ca 50 m2 , även källaren. I gamla delen finns avlopps avluftning i gjutjärn som går ut genom yttertaket.. Toan där finns på "gatuplan" I nya delen har vi toa i källarplan med avluftning via "backventil" Den nya avlufningen ligger längst bort från det kommunala avloppsnätet, och den gamla närmast kommunalt
buildman: Pumpen var trasig. Tydligen ingen ide att renovera i detta fall utan det blev en ny pump.