Hej!

Jag funderar på om man kan koppla ihop 2 st varmvattens beredare (till tappvatten). Jag får inte plats med större beredare på höjden ( höjden ca. 150 cm) men har utrymme på bredden. Hade tänkt att koppla ihop 2 st. 100 liters. Funkar det tror ni?

Finns ju liggande vvb också, det borde ju fungera annars. Men det kanske blir billigare med seriekopplade.

Redigerat:
Bör inte vara något problem att koppla ihop dem. Jag tycker du ska parallellkoppla dem. Tänk på att du måste ha separat säkerhetsventil för resp beredare. Vet inte om det finns några för och nackdelar med att ha gemensam eller separata blandningsventiler. Ofta levereras ju dessa som färdiga paket till beredarna, så det enklaste är nog att använda dem som de är och koppla ihop beredarna innan säkerhets och blandningsventil.

Kan bli problem med parallellkopplade om den ena får ett lägre strömningsmotstånd så töms den först och det börjar komma kallvatten ur den. koppla i serie!

Det går att lägga en större beredare men se databladet vilken reducering av kapaciteten du får (normalt tas vatten ut i toppen av beredaren men vid liggande så hamnar utloppet en bit ner på sidan)

Protte

• Gilla
Storpontus
  • Laddar…
Tack för alla goda råd!

Seriekoppling får det bli.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.