J
JanneL: Bör väl gå bra om du stänger av vattnet på inkommande va-ledning. Öppna kranen för fullt när du skall skruva av den så är den i rätt läge när du skruvar tillbaka den efter packningsbytet. Den bör vara helt öppen då när den sätts tillbaka så man inte drar sönder den nya packningen. När du dragit fast kranen stänger du den och sätter på vattnet. Är det inte en vanlig kägla
1 svar · 2,2k läst
A
AMR74: [citat] Låter ungefär lika fult! :) Här är det ett slätt, hårt rör som har placerats.
3 svar · 8,1k läst
gwyrlim
gwyrlim: ok, då finns det olika storlekar då.
9 svar · 11,9k läst
E
Eva_B: Är det någon som känner till en sådan här radiatorkoppling ? Är strypventilen det lilla hålet för insättsnyckel ? Eftersom systemet är ett ettrörssystem (tyvärr) så måste jag väl strypa utflödet från radiatorn som ligger före i serien ?
0 svar · 6,4k läst
·
gadeberg
gadeberg: Hade också dragit det nerifrån om det går. Inga problem med fall då :) Man brukar säga 1cm/m. På den meter du ska flytta det skulle du i princip kunna lägga det rakt då vattnet får lite fart från diskbänken. Men att bila och få till en snyggt dike är inget man vill göra. Jag hade borrat hål, dragit ned det i källaren. Kapat av det gamla röret innan det går upp i golvet. Satt
3 svar · 1,9k läst
A
anaitis: [citat] Tror att de bara sänker det dynamiska trycket, inte det statiska. Dvs hjälper kanske inte i just detta fall.
6 svar · 1,3k läst
E
elmont: Instämmer med Bezt, tex en avhärdare
15 svar · 4,2k läst
D
Danne031: [citat] Fast inte cirkluerar väl vattnet sommartid igenom värmesystemet, det står ju still ;) [citat] Tänkte bara kommentera att med pex slang så funkar 45reglar, i hörnen använder man bara böjgrejer som underlättar. Däremot känns det kanske sådär eftersom vattnet bara ligger från 2-3cm in i väggen beroende på hur mycket ytskikt du har.
12 svar · 11,3k läst
S
skuggan_pm: [citat] Japp, men mina rör låg längre ut än mitten av väggen. Å andra sidan har vi nog aldrig haft -20 grader ute. Kollade säker vatteninstallationdokumentet som säger "Inga vattenrör får placeras i oisolerade utrymmen som t ex krypgrund eller vind. Inte heller i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag."
10 svar · 2,2k läst
I
injonil: En T-koppling blir en förgrening. Om du menar vilken teknik man bör använda så anses nog varmlödat bäst och kanske bör användas om det är dolt. Press och kläm går bra om det är öppet vilket borde gå bra i ditt fall. Alla tekniker är dock tillåtna även dolt, det handlar bara om lämplighet.
7 svar · 1,2k läst
thewolf
thewolf: Och jag köpte min för max ett par hundra...
31 svar · 14,6k läst
·
prototypen
prototypen: Det gör det säkert men nu är du en erfarenhet rikare. Protte
5 svar · 1,4k läst
thewolf
thewolf: Ja! Jag har själv fundera på att dra om mitt avlopp på grund av gurglandet... Jag vågar nästan inte köra maskinen på natten med tanke på att grabben sover i rummet bredvid köket. Ska dra om det när allt annat är färdigt... så kanske om 5-10 år :-)
18 svar · 31,6k läst
A
Arne999: Ok blir att mäta strömmen nästa gång ja är där... Funderat på en sak dock... Som ja sa så löser ju brytaren hela tiden men om jag sätter på den igen direkt efter så har den alltid gått igång utan problem. Finns det möjligtvis motorskydd som Bryter, väntar i 5-10 sek och sedan automatiskt sätter på igen, kvarstår felet så bryter skyddet permanent
3 svar · 1,9k läst
joflopp
joflopp: För att HS BioBox ska klara av att hantera 300 liter BDT-vatten per dygn krävs en slamavskiljare före enheten. Sedan brukar kommunerna alltid förespråka en efterpolering och där kommer HS infiltrationsbädd in.
10 svar · 42,7k läst
A
apelsin: Tack, vi letar vidare./IC
4 svar · 9,7k läst
Hermansson82
Hermansson82: Ingen som har en sån här eller erfarenheter av den??
1 svar · 3,1k läst
B
BigGitt: Ok. Det betyder att solfångarens yta, är beroende av volymen på vv beredaren. Nu börjar jag hänga med. Tack.
7 svar · 1,9k läst
S
stighellberg: Eftersom ingen svarat åkte jag in till firman och snackade lite med en kunnig. Enda möjligheten till lite hårdare vatten är mycket riktigt att shunta förbi obehandlat vatten och prova sig fram tills blandningen är okej. Eller så får man leva med känslan att aldrig bli kvitt tvålen från kroppen.
1 svar · 6,1k läst
Bjurran
Bjurran: Tragiskt... Själv är jag så oerhört glad över att jag har så bra kontakt med min granne. Vi hjälper varandra med det mesta. Har du kollat i juridikdelen av forumet? Någon där kanske vet mer vad lagen säger.
5 svar · 3,9k läst
B
BigGitt: Hej. Kan det inte vara så att avluftningen funkar dåligt? Hade liknande problem för några år sen. Installerade ett avluftningsventil och problemmet försvan. Är det för tätt i avloppet trycks in en "luft" bubbla ut. Och den luktar. Vi fick installera våran ventil intil vattenlåset.
8 svar · 12,5k läst
·
J
JanneL: Att ta det säkra före det osäkra är inte fel. Skall man göra en mer genomgripande (kostsam) renovering kan det vara ide att även byta vatten och avlopp. Merkostnaden är kanske försumbar i jmf. med att man behöver riva ut allt en gång till. Livslängden är svår att uppskatta. Är anläggning 50 - 60 år är det kanske dags.
5 svar · 6,1k läst
A
andersmc: När det gäller rör så är R20 och 3/4" samma sak. Sen finns det ju andra gängsystem som också kan vara 3/4", som UNC eller Withworth, men det är en annan sak.
11 svar · 19,1k läst
·
Patrick E
Patrick E: Hej, utan att ha sett tomten är det svårt att ge ett heltäckande svar. En risk med en grävd brunn vid en gård kan vara förorening från kreatur d v s E-colibakterier och annat. Du skriver att det inte långre finns djur, men hur kommer det bli framöver. Finns det någon gammal gödselstack som kan förorena. Du kan kanske använda denna brunn för bevattning och liknande, men låta borra
1 svar · 3,3k läst
S
stiges: Om du har shuntautomatik så varierar framledningstemperaturen. Då krymper och expanderar värmeledningen. Ligger då röret emot nått kan det bli knäppningar eller knarr...
2 svar · 2,2k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Hempularen, det är en sådan här jag menar men det blir typ jättedyrt... http://www.dinvvsbutik.se/presspex-vinkel-90gr-p-1872063.html
5 svar · 3,2k läst
G
gusrod78: Exakt vad i den där röran är packningen?
8 svar · 21,5k läst
·
jeppeknaster
jeppeknaster: Var nästan säker på att det var förbjudet både på tappvatten och värme men jag är nog fel ute.
9 svar · 6,6k läst
G
gustavk: Ta och läs t.ex. http://www.sundsvall.se/omsundsvallskommun/organisation/forvaltningar/miljokontoret/broschyrer.4.598fee2d10c48f49d8180002364.html. "Att anlägga en brunn"
2 svar · 1,2k läst
N
NNord: Ahaa trevligt. Hur djupt måste rör-i-rör ligga igentligen ? Hur många centimeter lättbetong/betong måste det vara ovanför när jag gjutit över allt. ?
6 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.