2 983 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Vad finns det för nyheter inom avloppsanläggningar?
Börjar närma sig att kika på vad vi ska köpa för avloppsanläggning.
Minireningsverk och markbädd lutar det åt med våra förutsättningar.
Vad finns det för nyheter för att kanske slippa tömma tank så ofta och andra smarta saker?
Minireningsverk och markbädd lutar det åt med våra förutsättningar.
Vad finns det för nyheter för att kanske slippa tömma tank så ofta och andra smarta saker?
Medlem
· Västra Götalands län
· 58 inlägg
Tänk på att minireningsverken kräver en del underhåll. Pumpar går sönder, fällningskemikalier tar slut osv. Personligen är jag mer för robusta passiva system som bara funkar utan att man behöver bry sig så mkt om driften. Fann har nyligen kommit ut med en biobädd. Funkar som en vanlig markbädd, fast den är inkapslad i en låda (dvs. risken att den sätter igen minskar radikalt).
http://www.fann.se/index.php/index.php?option=com_content&view=article&id=103&Itemid=7
Men ta först reda på vilken skyddsnivå reningen måste klara. Hög eller normal? Fråga kommunen...
http://www.fann.se/index.php/index.php?option=com_content&view=article&id=103&Itemid=7
Men ta först reda på vilken skyddsnivå reningen måste klara. Hög eller normal? Fråga kommunen...
Billigast alldeles säkert, men fler kommuner börjar nu kräva att alla äldre infiltrationer och markbäddar byggs om och eller ersätts med ett minireningsverk även vid normal skyddsnivå. Så genom att bygga en billigare anläggning nu så är risken stor att man får bygga om den inom de närmaste 10 åren, framför allt om man bor någorlunda nära kusten eller större vattendrag...Suhagg skrev:
Den verkar smart och känns mycket smidigare jämnför med minireningsverket. Saker som måste skötas om en massa och underhållas gillar jag inte.Elaine--85 skrev:Tänk på att minireningsverken kräver en del underhåll. Pumpar går sönder, fällningskemikalier tar slut osv. Personligen är jag mer för robusta passiva system som bara funkar utan att man behöver bry sig så mkt om driften. Fann har nyligen kommit ut med en biobädd. Funkar som en vanlig markbädd, fast den är inkapslad i en låda (dvs. risken att den sätter igen minskar radikalt).
[länk]
Den där kassetten ska väl bytas med jämna mellanrum...så nog skall det underhållas alltid. Edit: krävdes visst bara om man behövde fosforfälla....men det är det jag behöver så därför fastnade jag på det...Suhagg skrev:
Redigerat:
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
Det finns en branschorganisation för minireningsverk www.mrv.nu
där hittar du många bra oberoende utvärderade minireningsverk.
nytt annars som jag vet är www.biorock.se
är som Fanns låda, fast denna är testad och klar enligt standard för avloppsvattenrening. bra med lock som möjliggör underhåll om det behövs
där hittar du många bra oberoende utvärderade minireningsverk.
nytt annars som jag vet är www.biorock.se
är som Fanns låda, fast denna är testad och klar enligt standard för avloppsvattenrening. bra med lock som möjliggör underhåll om det behövs
Klicka här för att svara