Vatten & Avlopp
MMR: Tack för svaret, jag fick ihop det imorse. Det var kanske inte så mycket gängningen som konan på radiatorn som inte stämde, så jag fick dra loss röret och muttern från radiatorn och köpa en ny rak koppling med mutter som passade ventilhuset. Nu skall förhoppningsvis allt också hålla tätt när vvs-killarna kopplar in nya pannan/pumpen i eftermiddag.
vidis: Röret ska inte gå ner i vattnet. Det invändiga kallas relining och är epoxybaserat. Be en kunnig komma och titta på din golvbrunn.
Mäster: Kul att det löste sig, och att jag fick vara till lite nytta fast jag bara nöjessurfar :)
t_ehrngren: [citat] :eek: Strutstaktiken funkar inte, men vill du idiotförklara dig själv så ... Har man avtalat om säker vatteninstallation så har man. Det finns regler för detta, de kommer här: http://www.sakervatten.se/download/5...egler_0710.pdf
drainsniffer: Det finns några möjligheter: 1. Fel på den nya bädden. Dvs den är inte byggd som den ska, med fel fall, fel material eller för djupt under markytan, eller så att ovidkommande vatten rinner in i bädden. 2. Fel på slamavskiljaren. På en del trekammarbrunnar i plast kan mellanväggarna vika sig och gå sönder, och sen får man slamflykt och bädden sätter igen. 3. Vattenflödet har
jarlh: Varför täcka över poolen? Gör något spännande i stället!!! Se tidigare tråd: http://www.byggahus.se/forum/planloesningar/127797-inomhuspool-goera-nat-kul-av-den.html
MeraMer: [citat] Tack för tipset, men som jag skrev i post # 1 så funkar det inte med bågfil, och det är dessutom redan klart.
bergstrollet: Kollektorerna är fyllda och indragna till värmepumpen via avloppsrör. Rörmockaren har redan gjort all rördragning som behövs för bergvärmepumpen. Hur kopplar jag samman kollektorerna med kopparrören. Som det ser ut nu så sitter det någon anslutningsanordning. Det medföljer 2 stycken röda förminskningar. Någon som känner igen det här?
nattugglan11: [citat] Jo nyare wc. Jag skall imorgon demontera o kika efter, kan inte va svårt att hitta. Tur nog så har jag också en fiffig "metall-slang" som går från toalettstolen till rören på väggen, så det blir smidigt att koppla ur.
SvenD: Om det inte kommer varken vatten eller luft så kan blåsan vara hel, men luften har läckt ut via ventilen. Pumpa som beskrivet och kolla sedan att ventilen är tät. Om du har tryck i ledningarna så har du tryck i tanken men om blåsan är hel så läcker det inte. En hydropress brukar hålla ett 10-tal år.
stoffe88: Det blev en kort tur ut till huset igår och jag kollade upp vad det fanns för brunn, vattenbrunn med borra fanns det och rör var dragna in till köket. Så det är bara att koppla på vattenpumpen där om man ska tömma brunnen. Avlopp var det värre med, tror nog bara där finns en stenkista vad jag kunde se.
SvenD: Om hantaget inte varit isolerat så blir det blött av kondens så snart du tappat lite vatten, Se till att isolera eller ta bort handtaget, annars kommer det ofelbart att rosta. Sen stämmer säkert det protte skrivit iom att det gått så fort.
vidis: Måste du ha plusprisol? Vanlig prisol blir ju mindre eller kanske pex rör i rör. Då får du ju mindre hål och kan då knacka bort lite från kaklet som sedan väggbrickan täcker.
vidis: [citat] Om det är rör som du ska gjuta in så bör det vara 75 mm rör för badkar och dusch, för tvättmaskin räcker 50mm. Gäller det rören FRÅN badkar och dusch(kabin?) TILL det ingjutna 75mm avloppet så kan du använda 40mm eller mindre (på badkar följer det faktiskt med ett litet 32 rör från tillverkaren).
Larsa: Det var billigt! Kollegan fick samma sak gjord för ett par dagar sen. 1500:- för 15min arbete (Stockholm)
fredda_p: Hej! Mellan bussning och fördelarrör måste du lina (till vänster). Om du går på direkt med halvkoppling (höger) så slipper du :) /F
DjAlbert: Om toa-avloppet går ut mitt på väggen så måste det väl rimligtvis vara en pump i den toan, eller har dom lyckats få till så mycket fall att det funkar ändå. Men en pumplösning är ju det enklast, så behöver du inte gräva en massa i onödan.
Zemerlin: Näe det är inte sådär avancerat om det hade varit en vanlig jäkla klämringskoppling. kan man sätta dit en vanlig mässings koppling där istället för plast historien? eller passar inte själva avstängningskranen att koppla på med en "vanlig klämringskoppling? Visst kan man ta dit en röris, men om det endast handlar om att byta ut en koppling så löser jag det själv... tänkte mer
SvenD: Kolla på Rinkabyrör http://www.rinkabyror.se/ Där står vilkenen CR5 som ersätter vilken CPE. CR16 är overkill. Ejektorn kommer aldrig kunna leverera i pariet med de siffror du ser. Alla dessa pumpar är Vertical Multistage Centrifugal Pumps. Pumpen tar in vatten från ejektorn längst ned. Ett antal ringar upp sitter uttaget för att skicka ner vatten till ejektorn. Hur många ringar upp
andreasalmborg: En skillnad mellan markrör och gråa rör är att vissa röda markrör inte tål UV-ljus. Jag har använt några röda markrör för att ansluta stuprör till dagvattenledning på ladugården. Där solen har lyst så har de röda rören blivit krafigt rosa. Vissa av de röda rörböjarna verkar dock opåverkade av solljuset. /Andreas
BiFuel: Problemet hos oss tror jag är stopp längre ner för nu börjar det bli problem med stopp och att vattnet inte rinner ner. Avloppet är på samma stam som till ett badrum i källaren där vi har stopp sedan ett tag.
andreasalmborg: Rörmockarens ord visste jag innan att man inte till fullo kan lite på :) Men då är det bra att ha detta suveräna forum till hjälp. Idag har jag bytt motorskydd till ett som är i rätt storleksklass. Jag måste planera för en ny elcentral i mitt lilla pumphus då den som är idag består av ett gammalt proppskåp av gjutjärn som knappt hänger ihop och någon vidare IP-klassning är det
jakim: Jag hittade packningarna, dom var i påsen med övriga rördelar så problemet är löst!
svartöra: Skit händer, som det heter... En sådan här kanske? http://www.dinvvsbutik.se/nivalarm-avloppstank-batteri-p-5618533.html Nivålarm är standard på slutna tankar, så det finns säkert många olika typer.
cem77: Sätt in en egen mätare på din ingående ledning? Då vet du ju exakt hur mycket vatten du ska betala av grannens räkning. En sådan här vill du ha: http://www.dinvvsbutik.se/vattenmatare-vinghjul-p-5181599.html
Dita: Hej! Är det någon som kopplat in enbart kommunalt dricksvatten till en fastighet och vet hur det fungerar? Fastigheten jag tänkt köpa har idag enbart kommunalt sommarvatten. dvs en vattentapp i trädgården. kommunen har inga avloppsanslutningar dit utan endast kommmunalt vatten. Jag har tänkt ordna avlopp genom en infiltrationsanläggning. Då jag tänkt dra in kommunalt vatten i huset