947 läst ·
5 svar
947 läst
5 svar
Utan vatten
Sedan igår kväll är vi utan vatten, spetsbrunn, vatten finns i brunnen, pumpen fungerar.
Plockade isär pumpen igår kväll hittade inget fel, testkörde den genom att stoppa ner röret för inkommande vatten i en hink med vatten och det sprutade ordentligt från utgående rör.
Inkopplad igen så kommer det inget vatten.
Det började i går med att jag kikade ner i brunnen och såg att det låg massa, ja, jag vet inte vad på ytan, såg väldigt ofräscht ut i alla fall. Tog en liten fjärilshåv och fiskade upp det som låg på ytan, allt frid och fröjd.
Tog en liten promenad och när jag kommer tillbaka säger min sambo att pumpen har stått och gått i säkert en halvtimme. Det är där vi är nu.
Vad skall jag göra?
Man inser nu att en sådan självklarhet som vatten i kranarna är väldigt besvärligt att vara utan...
Plockade isär pumpen igår kväll hittade inget fel, testkörde den genom att stoppa ner röret för inkommande vatten i en hink med vatten och det sprutade ordentligt från utgående rör.
Inkopplad igen så kommer det inget vatten.
Det började i går med att jag kikade ner i brunnen och såg att det låg massa, ja, jag vet inte vad på ytan, såg väldigt ofräscht ut i alla fall. Tog en liten fjärilshåv och fiskade upp det som låg på ytan, allt frid och fröjd.
Tog en liten promenad och när jag kommer tillbaka säger min sambo att pumpen har stått och gått i säkert en halvtimme. Det är där vi är nu.
Vad skall jag göra?
Man inser nu att en sådan självklarhet som vatten i kranarna är väldigt besvärligt att vara utan...
Där pumpen tar vattnet är det en massa beläggning av nått slag, typ alger fast mer åt gulfärgat. Kanske alger det med, vad vet jag, i alla fall så tror jag att det hade satt igen röret. Jag ryckte och juckade på röränden i brunnen och när jag sedan körde igång pumpen så kom det lite vatten för att sedan öka så smått.
Skall man på nått sätt "städa" i brunnen, en gång om året eller så?
Skall man på nått sätt "städa" i brunnen, en gång om året eller så?
Klicka här för att svara