Har lite funderingar iför vår kommande badrumsrenovering och byte av avloppsstam när det gäller avluftningen. Idag går stammen upp genom bottenplattan och källaren till bjälklaget för ovanvåningen (enplanshus). Är det tillräckligt att man ersätter denna stam med en likadan 110mm stam som gör en förgrening till avloppen i bjälklaget och fortsätter rakt upp till luftaren. Vidare från förgreningen skall kopplas som följer: avstickare till avlopp kök (75mm), tvättställ (50mm) toalett (110mm) badkar (75mm) och dusch (75mm). Givetvis ska det vara 110mm på huvudgrenen t.o.m toalettstolen. Är det risk att avloppen bortom toaletten (badkaret och duschen) kan få problem med baksug? Skall man behöva en avluftning i den bortre punkten vid duschen som ligger sist?

Alltid bättre. man får dock se praktiskt på det hela är det svårt att lufta längst bak så försök få den nära toalettstolen iaf.

Protte

Jag är ingen expert men jag har fattat det som att du inte behöver en extra avluftning i ditt fall. Du har ingen större nivåskillnad i bjälklaget. Däremot när vattnet får fart i den vertikala stammen så sugs luft in via din avluftning.
/fremag

Jag lånar din tråd trollet för jag har en snarlik fundering. Kan man ha avluftningen långt ute i någon av de horisonella grenarna och skippa den som sitter på vertikala stammen?

Ja, jag har läst och haft nytta av din tråd. Bra meds lite reservplaner om det blir problem. Jag satsar på en 50 mm vakuumventil där min stam viker av neråt. Hoppas det funkar!

har du enskilt eller kommunalt avlopp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.