K
Funderar på att sätta in en bänkdiskmaskin i min lägenhet.
Smidigast är om jag köper en snabbkoppling att sätta på blandaren, och sedan kopplar på in-vatten bara när jag ska använda maskinen. Under tiden kan jag inte använda blandaren till att ta vatten till nåt annat..

Jag har läst/hört att grannar osv kan få varmvatten när de vrider på kallvatten och tvärtom när det inte finns någon backventil i blandaren. Det kan jag lösa genom att bara vrida på varmt vatten på blandaren när jag kör maskinen, alltså låta kallvattenkranen vara helt stängd...

Men.. Vad mer kan hända? Jag har hört att packningar och sånt kan ta stryk, ska jag bekymra mig?

Vad är det absolut värsta som kan hända??!

VIll inte få värden till att byta blandare. Ska ju inte bo där så länge till..

om det är hyresrätt och det blir vattenskada, så är det du som kan få stå för fiolerna om det inte är gjort rätt, be din värd byta blandare alt hjälpa dig med ink av din maskin, även om du inte ska bo där så länge.
tror inte han / hon skulle uppskatta en vattenskada

Jag har haft tankarna på att skaffa en lite bänkdiskmaskin, fast jag tror jag fortsätter med att diska för hand. Verkar vara för omständigt. :)

(Bor också i hyresrätt.)

//Patrik

Om du bara kör maskinen när du är hemma så kan jag inte se att det skulle kunna hända något allvarligt.

K
TS här igen.
Det jag hört är ju att det sliter hårt på ledningar/packningar pga tryck, och att det kan orsaka vattenskador som följd..
Men menar man då att nån packning kan gå sönder i min blandare och att den i värsta fall kan börja rinna, eller kan det orsaka vattenskador någon annan stans i huset?

Diskmaskinen står på en sån speciell plåt. Om maskinen börjar läcka så är det nån flottör på plåten som automatiskt stoppar maskinen. Diskmaskinen står också på en diskbänk, så om det mot förmodan början läcka så rinner det ju ner i vaskan (är ju inte så att maskinen står i nåt underskåp).

Redigerat av moderator:
H
jhenrikj skrev:
Har du tvågreppsblandare är det bara att köpa ett sånt här

[länk]

Diskmaskinen reglerar vattentrycket själv och det går alldeles utmärkt att använda den vanliga kranen när man kör maskinen. Har använt en sån i 7 år nu utan något som helst problem.

Samma här, funkar kanon. Det andra sättet som nämdes är inte lämpligt.

K
H
Du kan få en inblandning av varmt vatten i det kalla eller tvärtom. Vi var ute för detta då jag bodde i en lägenhet. Är inte att rekomendera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.