Hej,
Jag ska sätta in en tvättbänk i garaget. Avloppet är förberett och det sticker upp ett grått rör ur golvet som är 2 dm långt. Jag har inte diametern i huvudet.
Jag behöver ansluta rör från bänken ner till golvnivå och sedan dra rör horisontellt utefter golvet c:a 40 cm.
Hur gör man med anslutningen till röret i golvet? Det måste sågas av en bit. Hur lång bit sparar man? Sedan gissar jag att man använder en gummidamask.
Finns det några bra satser att köpa?

/Hasse

Inga problem alls, det finns rörbitar och muffar i närmsta välsorterade VVS-butik eller t.o.m. Jula, K-rauta etc. Bara du vet dimensionerna på röret och på tvättbänkens utlopp så att du köper rätt saker. Det finns t.ex. gummimuffar som är för övergång 32-50 eller 40-50 mm, och det finns olika muffar beroende på om du ska sätta den i gråa rörets slätända (vilket det blir om du kapar av det) eller muffända.
Jag skulle ha sparat kanske 5 cm av röret ovanför golvet, då kan du täcka anslutningen med en dosa (sån som man ofta ser i golvanslutningen under handfat etc).

Glöm inte vattenlås under bänken bara, så du slipper kloaklukten.

Kolla gärna på http://www.rinkabyror.se/ under "Avlopp", både bland "vita avloppsrör" och "gumminipplar"

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.